Diplomová práce se zabývá návrhem vzdělávacího přírodovědného projektu na prvním
stupni základní školy. V teoretické části je popsána problematika sezónního vývoje
vybraných přírodních ekosystémů a projektové metody, které mohou být vhodným
nástrojem prohlubujícím učivo přírodovědných předmětů. Praktická část obsahuje popis
projektu na téma sezónní vývoj vybraných přírodních ekosystémů a praktického
vyzkoušení v terénu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with a proposal of natural science project, designed for primary
education. The theoretical part clarifies seasonal development of selected natural
ecosystems issues and a project method, which could be an appropriate tool for deepening
natural science knowledge. The practical part describes the project topic on selected
natural ecosystems and field project work.
Klíčová slova
projektová metoda, terénní výuka, lesní ekosystém, ekosystém rybníku, ekosystém pole
pozorování, reflexe
Diplomová práce se zabývá návrhem vzdělávacího přírodovědného projektu na prvním
stupni základní školy. V teoretické části je popsána problematika sezónního vývoje
vybraných přírodních ekosystémů a projektové metody, které mohou být vhodným
nástrojem prohlubujícím učivo přírodovědných předmětů. Praktická část obsahuje popis
projektu na téma sezónní vývoj vybraných přírodních ekosystémů a praktického
vyzkoušení v terénu.
Anotace v angličtině
Diploma thesis deals with a proposal of natural science project, designed for primary
education. The theoretical part clarifies seasonal development of selected natural
ecosystems issues and a project method, which could be an appropriate tool for deepening
natural science knowledge. The practical part describes the project topic on selected
natural ecosystems and field project work.
Klíčová slova
projektová metoda, terénní výuka, lesní ekosystém, ekosystém rybníku, ekosystém pole
pozorování, reflexe
Cíl:
Zpracovat vzdělávací projekt pro žáky 1. stupně ZŠ na téma praktického sledování sezónního vývoje vybraných přírodních ekosystémů v okolí školy.
Metody:
Diplomová práce bude členěna na tyto základní kapitoly: (1) Úvod, (2) Rozbor problematiky, (3) Metodika, (4) Výsledky - vlastní návrh projektu, (5) Diskuse, (6) Závěr, (7) Použitá literatura a další prameny.
Postup zpracování:
- Literární rešerše, nastudování a využití odborné literatury k tématu
- Vypracování metodiky
- Zpracování vlastního projektu
- Ověření vybraných částí projektu v praxi
- Evaluace výsledků praktického ověření a případná modifikace materiálu
- Zpracování finálního textu diplomové práce
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zpracovat vzdělávací projekt pro žáky 1. stupně ZŠ na téma praktického sledování sezónního vývoje vybraných přírodních ekosystémů v okolí školy.
Metody:
Diplomová práce bude členěna na tyto základní kapitoly: (1) Úvod, (2) Rozbor problematiky, (3) Metodika, (4) Výsledky - vlastní návrh projektu, (5) Diskuse, (6) Závěr, (7) Použitá literatura a další prameny.
Postup zpracování:
- Literární rešerše, nastudování a využití odborné literatury k tématu
- Vypracování metodiky
- Zpracování vlastního projektu
- Ověření vybraných částí projektu v praxi
- Evaluace výsledků praktického ověření a případná modifikace materiálu
- Zpracování finálního textu diplomové práce
Seznam doporučené literatury
ČEŘOVSKÝ, Jan a Aleš ZÁVESKÝ. Stezky k přírodě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Praktické příručky pro učitele. ISBN 80-04-22378-8.
KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.
SÝKOROVÁ, Lucie. Projektové vyučování a jeho využití v současné škole. Praha, 2010. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra školní a sociální pedagogiky.
ŠKRDLOVÁ, Eva. Uhříněves a okolí: historie a současnost městské části Praha 22. Praha: Maroli, 2003. ISBN 80-864-5315-4.
VALENTA, Josef. Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-706-8066-0.
WOHLLEBEN, Peter. Zvířata a rostliny v lese: průvodce lesním ekosystémem : přes 250 druhů zvířat a rostlin. Praha: Knižní klub, 2017. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-5765-5.
Seznam doporučené literatury
ČEŘOVSKÝ, Jan a Aleš ZÁVESKÝ. Stezky k přírodě. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. Praktické příručky pro učitele. ISBN 80-04-22378-8.
KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak: projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: IUVENTA, 1995.
SÝKOROVÁ, Lucie. Projektové vyučování a jeho využití v současné škole. Praha, 2010. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra školní a sociální pedagogiky.
ŠKRDLOVÁ, Eva. Uhříněves a okolí: historie a současnost městské části Praha 22. Praha: Maroli, 2003. ISBN 80-864-5315-4.
VALENTA, Josef. Pohledy: projektová metoda ve škole a za školou. Praha: IPOS ARTAMA, 1993. ISBN 80-706-8066-0.
WOHLLEBEN, Peter. Zvířata a rostliny v lese: průvodce lesním ekosystémem : přes 250 druhů zvířat a rostlin. Praha: Knižní klub, 2017. Universum (Knižní klub). ISBN 978-80-242-5765-5.