Diplomová práce se věnuje tematice konstruktivistického přístupu a jeho východiskům ve výuce na základní škole prostřednictvím dlouhodobého projektu. Teoretická část práce se zabývá popisem a srovnáním konstruktivistického a transmisivního přístupu k výuce na prvním stupni základní školy. Je definováno realizované kurikulum, charakteristika a podmínky vybraných aktivizačních metod v kontextu potřeby pedagogické inovace. Praktická část práce je realizována jako dlouhodobý konstruktivisticky vedený projekt. Popsány jsou všechny části projektu - záměr - plánování tématu projektu, plán - plánování procesu projektového vyučování, realizace jednotlivých částí projektu a závěrečná reflexe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of the constructivistic approach and its starting points in teaching at primary school through a long-term project. The theoretical part of the thesis deals with the description and comparison of constructivistic and transmissive approaches to teaching in primary school. The implemented curriculum, characteristics, and conditions of selected activational methods in the context of the need for pedagogical innovation are defined. The practical part of the theses is implemented as a long-term project. All parts of the project, intention - planning of the project topic, plan - planning of the project teaching process, implementation of individual parts of the project and final reflection are described.
Klíčová slova
konstruktivistický přístup, transmisivní přístup, dlouhodobý projekt, inovativní přístup, aktivizační metody, základní škola
Diplomová práce se věnuje tematice konstruktivistického přístupu a jeho východiskům ve výuce na základní škole prostřednictvím dlouhodobého projektu. Teoretická část práce se zabývá popisem a srovnáním konstruktivistického a transmisivního přístupu k výuce na prvním stupni základní školy. Je definováno realizované kurikulum, charakteristika a podmínky vybraných aktivizačních metod v kontextu potřeby pedagogické inovace. Praktická část práce je realizována jako dlouhodobý konstruktivisticky vedený projekt. Popsány jsou všechny části projektu - záměr - plánování tématu projektu, plán - plánování procesu projektového vyučování, realizace jednotlivých částí projektu a závěrečná reflexe.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the topic of the constructivistic approach and its starting points in teaching at primary school through a long-term project. The theoretical part of the thesis deals with the description and comparison of constructivistic and transmissive approaches to teaching in primary school. The implemented curriculum, characteristics, and conditions of selected activational methods in the context of the need for pedagogical innovation are defined. The practical part of the theses is implemented as a long-term project. All parts of the project, intention - planning of the project topic, plan - planning of the project teaching process, implementation of individual parts of the project and final reflection are described.
Klíčová slova
konstruktivistický přístup, transmisivní přístup, dlouhodobý projekt, inovativní přístup, aktivizační metody, základní škola
Cíl práce:
Na zpracovaném projektu ilustrovat principy konstruktivisticky vedené výuky ve vybraném tématu učiva 1. stupně ZŠ.
Podmínky splnění cíle:
* studium doporučené literatury
* pravidelné konzultace s vedoucí práce
* realizace a evaluace dlouhodobého výukového projektu
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Na zpracovaném projektu ilustrovat principy konstruktivisticky vedené výuky ve vybraném tématu učiva 1. stupně ZŠ.
Podmínky splnění cíle:
* studium doporučené literatury
* pravidelné konzultace s vedoucí práce
* realizace a evaluace dlouhodobého výukového projektu
Seznam doporučené literatury
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4
Steelová, J. L. et al. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka I, Co je kritické myšlení. Praha: Kritické myšlení, 2007.
Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. 35.
Seznam doporučené literatury
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
Hejný, M., Kuřina, F. Dítě, škola, matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4
Steelová, J. L. et al. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Příručka I, Co je kritické myšlení. Praha: Kritické myšlení, 2007.
Tomková, A. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-315-3. 35.