Diplomová práce se zabývá praktickými zkušenostmi se zaškolením dítěte s těžkou formou ADHD a dalšími kombinovanými psychickými poruchami do prvního stupně základní školy běžného typu v rámci inkluze. Formou případové studie dítěte s těžkou formou ADHD a problematikou jeho zaškolení na prvním stupni poukazujeme na úskalí spojená se zařazením dítěte s obdobnými problémy do základní školy běžného typu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with practical experience of training a child with severe ADHD and other combined mental disorders in the first stage of primary school of the usual kind within inclusion. The theoretical part contains basic concepts of inclusion, inclusive education in the Czech Republic and abroad. Furthermore, the theoretical part defines the concepts of ADHD, diagnostics, speech compensation, the function of a teaching assistant. The practical part deals with a case study of a child with severe ADHD and the issues of his training at the first stage of primary school. The study is based on the child's school attendance from the first to the third year. The result of this study should be pointing out the difficulties associated with the inclusion of a child with similar problems in a regular primary school.
inclusion, inclusive education, primary education, ADHD, case study, teaching assistant
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá praktickými zkušenostmi se zaškolením dítěte s těžkou formou ADHD a dalšími kombinovanými psychickými poruchami do prvního stupně základní školy běžného typu v rámci inkluze. Formou případové studie dítěte s těžkou formou ADHD a problematikou jeho zaškolení na prvním stupni poukazujeme na úskalí spojená se zařazením dítěte s obdobnými problémy do základní školy běžného typu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with practical experience of training a child with severe ADHD and other combined mental disorders in the first stage of primary school of the usual kind within inclusion. The theoretical part contains basic concepts of inclusion, inclusive education in the Czech Republic and abroad. Furthermore, the theoretical part defines the concepts of ADHD, diagnostics, speech compensation, the function of a teaching assistant. The practical part deals with a case study of a child with severe ADHD and the issues of his training at the first stage of primary school. The study is based on the child's school attendance from the first to the third year. The result of this study should be pointing out the difficulties associated with the inclusion of a child with similar problems in a regular primary school.
inclusion, inclusive education, primary education, ADHD, case study, teaching assistant
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části práce bude diskutovat silné a slabé stránky současného pojetí inkluzivního vzdělávání u žáků v primárním vzdělávání s těžkou formou ADHD.
Cílem praktické části bude zachytit konkrétní pozitiva i negativa současného pojetí inkluzivního vzdělávání na kazuistice žáka 1. třídy s těžkou formou ADHD.
Zásady pro vypracování
Cílem teoretické části práce bude diskutovat silné a slabé stránky současného pojetí inkluzivního vzdělávání u žáků v primárním vzdělávání s těžkou formou ADHD.
Cílem praktické části bude zachytit konkrétní pozitiva i negativa současného pojetí inkluzivního vzdělávání na kazuistice žáka 1. třídy s těžkou formou ADHD.
Seznam doporučené literatury
Anderliková, L., 2014, Cesta k inkluzi. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN: 978-80-7387-765-1
Bartoňová, M., Vítková, M., 2016. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-8140-6
Bartoňová, M., Vítková, M., 2016. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního proudu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-6678-6
Bartoňová, M., Vítková, M., 2018. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-8757-6
Lechta, V., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-679-7
Lechta, V., 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-1123-5
Ptáček, R., Kuželová, H., 2018. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Karolinum. ISBN: 978-80-2462-930-8
Tannenbergerová, M., 2016. Průvodce školní inkluzí. Praha: Wolters Kluwer. ISBN: 978-80-7552-008-1
Wolfdieter, J., 2013. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Edika. ISBN: 978-80-2660-158-6
Zelinková, O., 2011. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0044-4
Žáčková, H., Jucovičová, D., 2017. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita. Praha: Grada. ISBN: 978-80-271-0204-4
Seznam doporučené literatury
Anderliková, L., 2014, Cesta k inkluzi. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN: 978-80-7387-765-1
Bartoňová, M., Vítková, M., 2016. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-8140-6
Bartoňová, M., Vítková, M., 2016. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního proudu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-6678-6
Bartoňová, M., Vítková, M., 2018. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita. ISBN: 978-80-210-8757-6
Lechta, V., 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-679-7
Lechta, V., 2016. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-1123-5
Ptáček, R., Kuželová, H., 2018. ADHD - variabilita v dětství a dospělosti. Praha: Karolinum. ISBN: 978-80-2462-930-8
Tannenbergerová, M., 2016. Průvodce školní inkluzí. Praha: Wolters Kluwer. ISBN: 978-80-7552-008-1
Wolfdieter, J., 2013. ADHD - porucha pozornosti s hyperaktivitou. Praha: Edika. ISBN: 978-80-2660-158-6
Zelinková, O., 2011. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál. ISBN: 978-80-262-0044-4
Žáčková, H., Jucovičová, D., 2017. Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita. Praha: Grada. ISBN: 978-80-271-0204-4