Bakalářská práce "Kompetence speciálního pedagoga ve vztahu k domácímu násilí" je rozdělena do dvou základních částí. Teoretická část se zabývá příčinami, formami, znaky, důsledky, prevencí a cyklem domácího násilí. Je zde zmíněná charakteristika násilných osob, ohrožených osob a dítěte jako subjektu domácího násilí. Důležitou součástí této bakalářské práce je domácí násilí a syndrom CAN v kontextu speciální pedagogiky. Vzhledem k tomu, že základní škola praktická a speciální v Liberci, ve které je realizovaný výzkum, spolupracuje při řešení domácího násilí na žákovi s několika institucemi, je tato práce zaměřena i na systém pomoci obětem domácího násilí.
Cílem výzkumu v praktické části bakalářské práce je zjištění, jaké kompetence a potřeby mají speciální pedagogové a jiní pedagogičtí pracovníci ve vztahu k domácímu násilí. Z realizovaného výzkumu vyplynulo, že komunikace a vzájemná spolupráce mezi pedagogickými pracovníky a institucemi, které poskytují pomoc obětem domácího násilí, není dostatečná. Pedagogičtí pracovníci se na instituce obrací, pokud zjistí, že je žák svědkem či obětí domácího násilí, avšak potřebují především vzájemnou informovanost, zpětnou vazbu a přesné vymezení, v jaké míře bude na žáka působit pedagog a do jaké míry daná instituce.
Anotace v angličtině
This paper "Remedial Teacher Competence in Relation with Domestic Violence" is divided into two basic sections. The theoretical one deals with the causes, forms, characteristics, results, prevention and the cycle of domestic violence. The characteristics of a violent person, an endangered person a child being the subject of domestic violence are mentioned. An important part of this paper is domestic violence and the CAN syndrome in the context of special education. When dealing with a domestic violence case, both the elementary school and the special school, which were included in the research, cooperate with more institutions. Therefore this paper is also focused on the support system for victims of domestic abuse. The aim of the research in the practical section of the paper is to determine which competences needs do the remedial teachers and other educators have in regard to dealing with the domestic abuse cases. The findings are not that good communication and cooperation between the educators, remedial teachers and the institutions is not sufficient enough. The educational workers turn to the institutions when they detected that a child was either a witness or a victim of domestic abuse. However, better violence case. However, mutual informing, feedback and clear boundaries of influence are needed.
Klíčová slova
Domácí násilí, oběť, násilná osoba, dítě, speciální pedagogika, škola, syndrom CAN, pomoc
Klíčová slova v angličtině
Domestic abuse, domestic violence, victim, violent person, child, special education, school, CAN syndrome, help
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Kompetence speciálního pedagoga ve vztahu k domácímu násilí" je rozdělena do dvou základních částí. Teoretická část se zabývá příčinami, formami, znaky, důsledky, prevencí a cyklem domácího násilí. Je zde zmíněná charakteristika násilných osob, ohrožených osob a dítěte jako subjektu domácího násilí. Důležitou součástí této bakalářské práce je domácí násilí a syndrom CAN v kontextu speciální pedagogiky. Vzhledem k tomu, že základní škola praktická a speciální v Liberci, ve které je realizovaný výzkum, spolupracuje při řešení domácího násilí na žákovi s několika institucemi, je tato práce zaměřena i na systém pomoci obětem domácího násilí.
Cílem výzkumu v praktické části bakalářské práce je zjištění, jaké kompetence a potřeby mají speciální pedagogové a jiní pedagogičtí pracovníci ve vztahu k domácímu násilí. Z realizovaného výzkumu vyplynulo, že komunikace a vzájemná spolupráce mezi pedagogickými pracovníky a institucemi, které poskytují pomoc obětem domácího násilí, není dostatečná. Pedagogičtí pracovníci se na instituce obrací, pokud zjistí, že je žák svědkem či obětí domácího násilí, avšak potřebují především vzájemnou informovanost, zpětnou vazbu a přesné vymezení, v jaké míře bude na žáka působit pedagog a do jaké míry daná instituce.
Anotace v angličtině
This paper "Remedial Teacher Competence in Relation with Domestic Violence" is divided into two basic sections. The theoretical one deals with the causes, forms, characteristics, results, prevention and the cycle of domestic violence. The characteristics of a violent person, an endangered person a child being the subject of domestic violence are mentioned. An important part of this paper is domestic violence and the CAN syndrome in the context of special education. When dealing with a domestic violence case, both the elementary school and the special school, which were included in the research, cooperate with more institutions. Therefore this paper is also focused on the support system for victims of domestic abuse. The aim of the research in the practical section of the paper is to determine which competences needs do the remedial teachers and other educators have in regard to dealing with the domestic abuse cases. The findings are not that good communication and cooperation between the educators, remedial teachers and the institutions is not sufficient enough. The educational workers turn to the institutions when they detected that a child was either a witness or a victim of domestic abuse. However, better violence case. However, mutual informing, feedback and clear boundaries of influence are needed.
Klíčová slova
Domácí násilí, oběť, násilná osoba, dítě, speciální pedagogika, škola, syndrom CAN, pomoc
Klíčová slova v angličtině
Domestic abuse, domestic violence, victim, violent person, child, special education, school, CAN syndrome, help
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat kompetence a potřeby speciálních pedagogů ve vztahu k domácímu násilí, při práci s aktéry domácího násilí, kteří jsou současně přítomni v edukačním procesu.
Základní metody sběru dat: dotazování
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zmapovat kompetence a potřeby speciálních pedagogů ve vztahu k domácímu násilí, při práci s aktéry domácího násilí, kteří jsou současně přítomni v edukačním procesu.
Základní metody sběru dat: dotazování
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, V., 2007. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 229 s. ISBN 978-80-86684-47-5.
CONWAY, H. L., 2007. Domácí násilí: příručka pro současné i potenciální oběti se zákonem č. 135/2006 Sb. platným od 1. ledna 2007. Praha: Albatros, 158 s. ISBN 978-80-00-01550-7.
HANUŠOVÁ, J., 2006. Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 24 s. ISBN 80-86991-78-4.
ŠEVČÍK, D., ŠPATENKOVÁ, N., 2011. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 186 s. ISBN 978-80-7367-690-2.
VOŇKOVÁ, J., SPOUSTOVÁ, I., 2016. Domácí násilí z pohledu žen a dětí: právní stav k 1.1.2016. 3. přepracované vydání. Praha: proFem, 253 s. ISBN 978-80-904564-5-7.
Seznam doporučené literatury
BECHYŇOVÁ, V., 2007. Syndrom CAN a způsob péče o rodinný systém. Praha: IREAS, 229 s. ISBN 978-80-86684-47-5.
CONWAY, H. L., 2007. Domácí násilí: příručka pro současné i potenciální oběti se zákonem č. 135/2006 Sb. platným od 1. ledna 2007. Praha: Albatros, 158 s. ISBN 978-80-00-01550-7.
HANUŠOVÁ, J., 2006. Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 24 s. ISBN 80-86991-78-4.
ŠEVČÍK, D., ŠPATENKOVÁ, N., 2011. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence. Praha: Portál, 186 s. ISBN 978-80-7367-690-2.
VOŇKOVÁ, J., SPOUSTOVÁ, I., 2016. Domácí násilí z pohledu žen a dětí: právní stav k 1.1.2016. 3. přepracované vydání. Praha: proFem, 253 s. ISBN 978-80-904564-5-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.