Bakalářská práce se zabývá jedinci v předškolním věku navštěvující mateřskou školu, kteří mají narušenou komunikační schopnost z důvodu jiného postižení. Cílem práce je přiblížit problematiku těchto jedinců a zjistit, jakým způsobem u nich probíhá logopedická činnost. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá vývojem řeči, popisuje ontogenetický vývoj a jazykové roviny. Druhá kapitola přibližuje narušenou komunikační schopnost, a to ve formě symptomatických poruch řeči a poruch řeči, které jsou způsobeny negativními faktory. Třetí kapitola popisuje vzdělávání těchto jedinců z hlediska rámcově vzdělávacího programu, vyhlášky 27/2016 Sb. ve znění pozdějších předpisů, zákona o předškolním vzdělávání a podpory v podobě podpůrných opatření. Čtvrtá kapitola popisuje logopedickou činnost v mateřské škole. Praktická část obsahuje kazuistiky pěti dětí, které navštěvují speciální třídu. Dále pak rozhovor s třídní učitelkou, rozhovor s dítětem, kresbu začarované rodiny. V příloze ukázky individuální a skupinové logopedické činnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on pre-school aged individuals attending kindergarten with communication disorder because of some other defect. The main aim of thesis is to describe the problems of these individuals and determine how speech therapy works there. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with speech development, describes ontogenic development and languages levels. The second chapter analyzes disrupted communication ability in form of symptomatic speech disorders and speech disorders caused by negative factors. The third chapter describes the education of these individuals, in relation to the framework educational program, Decree 27/2016 Coll. as amended, the Act on Pre-school Education and Support in form of support measures. The fourth chapter describes speech therapy care in kindergarten.
The practical part contains casuistries of five children attending a special class, interviews with a class teacher, interview with a child, the test of an enchanted family drawing. In the appendix there are examples of individual and group speech therapy activities.
communication disorder, pre-school age, speech therapy, education, symptomatic speech disorders
Rozsah průvodní práce
54 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá jedinci v předškolním věku navštěvující mateřskou školu, kteří mají narušenou komunikační schopnost z důvodu jiného postižení. Cílem práce je přiblížit problematiku těchto jedinců a zjistit, jakým způsobem u nich probíhá logopedická činnost. Teoretická část je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá vývojem řeči, popisuje ontogenetický vývoj a jazykové roviny. Druhá kapitola přibližuje narušenou komunikační schopnost, a to ve formě symptomatických poruch řeči a poruch řeči, které jsou způsobeny negativními faktory. Třetí kapitola popisuje vzdělávání těchto jedinců z hlediska rámcově vzdělávacího programu, vyhlášky 27/2016 Sb. ve znění pozdějších předpisů, zákona o předškolním vzdělávání a podpory v podobě podpůrných opatření. Čtvrtá kapitola popisuje logopedickou činnost v mateřské škole. Praktická část obsahuje kazuistiky pěti dětí, které navštěvují speciální třídu. Dále pak rozhovor s třídní učitelkou, rozhovor s dítětem, kresbu začarované rodiny. V příloze ukázky individuální a skupinové logopedické činnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on pre-school aged individuals attending kindergarten with communication disorder because of some other defect. The main aim of thesis is to describe the problems of these individuals and determine how speech therapy works there. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter deals with speech development, describes ontogenic development and languages levels. The second chapter analyzes disrupted communication ability in form of symptomatic speech disorders and speech disorders caused by negative factors. The third chapter describes the education of these individuals, in relation to the framework educational program, Decree 27/2016 Coll. as amended, the Act on Pre-school Education and Support in form of support measures. The fourth chapter describes speech therapy care in kindergarten.
The practical part contains casuistries of five children attending a special class, interviews with a class teacher, interview with a child, the test of an enchanted family drawing. In the appendix there are examples of individual and group speech therapy activities.
communication disorder, pre-school age, speech therapy, education, symptomatic speech disorders
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Přiblížit problematiku rozvoje řeči u dětí se symptomatickým narušením komunikační schopnosti, které navštěvují mateřskou školu. A dále zjistit, jakým způsobem probíhá u těchto dětí logopedická činnost v rámci předškolního vzdělávání.
Požadavky: Studium odborné literatury, formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, rozhovor.
Při zpracování bakalářské práce budu vždy postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Přiblížit problematiku rozvoje řeči u dětí se symptomatickým narušením komunikační schopnosti, které navštěvují mateřskou školu. A dále zjistit, jakým způsobem probíhá u těchto dětí logopedická činnost v rámci předškolního vzdělávání.
Požadavky: Studium odborné literatury, formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, rozhovor.
Při zpracování bakalářské práce budu vždy postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-736-7056-9.
LECHTA, V. a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-717-8801-5.
LECHTA, V., 2008. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-433-5.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, I., 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
KUTÁLKOVÁ, D., 2005. Logopedická prevence: průvodce vývojem dětské řeči. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-736-7056-9.
LECHTA, V. a kol., 2003. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. ISBN 80-717-8801-5.
LECHTA, V., 2008. Symptomatické poruchy řeči u dětí. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-433-5.
LIPNICKÁ, M., 2013. Logopedická prevence v mateřské škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0381-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.