Tato bakalářská práce se zabývá žáky se specifickými poruchami učení v běžných základních školách. V teoretické části je objasněna problematika specifických poruch učení. Jejich příčiny, projevy, základní rozdělení, diagnostika a reedukace. Největší část teoretické části je zaměřena na popis jednotlivých specifických poruch učení. Celá teoretická část byla zpracována pomocí odborné literatury.
Cílem empirické části bylo zjistit, jaké specifické poruchy učení se ve školách objevují nejvíce, které specifické poruchy jsou nejčastější, jak pedagog může kompenzovat problémy způsobené specifickými poruchami učení a jak mohou pomoc zákonní zástupci těchto žáků, a to pomocí dotazníkového šetření. Dotazníky byly předány do 8 základních škol ve Středočeském kraji. Získaná data byla zpracována do grafů a pomocí nich byly zobrazeny a popsány výsledky a shrnutí výsledků dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on pupils with specific learning disorders at general primary schools. The causes, manifestations, basic classification, diagnostics and re-education of specific learning disorders are explored in the theoretical section of the thesis. The largest part of the section deals with the individual specific learning disorders and their description. The theoretical section as a whole is based on expert literature.
The empirical section of the thesis is based on survey research that aims to specify which specific learning disorders prevail, which of them occur most often and how teachers can compensate for the issues caused by these disorders, including the possible supporting role of the pupils' legal representatives. The questionnaires were distributed within eight primary schools in the Central Bohemia Region. The obtained data were analysed in graphs which describe and summarize the findings of the survey research.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, žáci se specifickými poruchami učení
Klíčová slova v angličtině
Specific Learning Disabilities, Children with Specific Learning Disabilities
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá žáky se specifickými poruchami učení v běžných základních školách. V teoretické části je objasněna problematika specifických poruch učení. Jejich příčiny, projevy, základní rozdělení, diagnostika a reedukace. Největší část teoretické části je zaměřena na popis jednotlivých specifických poruch učení. Celá teoretická část byla zpracována pomocí odborné literatury.
Cílem empirické části bylo zjistit, jaké specifické poruchy učení se ve školách objevují nejvíce, které specifické poruchy jsou nejčastější, jak pedagog může kompenzovat problémy způsobené specifickými poruchami učení a jak mohou pomoc zákonní zástupci těchto žáků, a to pomocí dotazníkového šetření. Dotazníky byly předány do 8 základních škol ve Středočeském kraji. Získaná data byla zpracována do grafů a pomocí nich byly zobrazeny a popsány výsledky a shrnutí výsledků dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on pupils with specific learning disorders at general primary schools. The causes, manifestations, basic classification, diagnostics and re-education of specific learning disorders are explored in the theoretical section of the thesis. The largest part of the section deals with the individual specific learning disorders and their description. The theoretical section as a whole is based on expert literature.
The empirical section of the thesis is based on survey research that aims to specify which specific learning disorders prevail, which of them occur most often and how teachers can compensate for the issues caused by these disorders, including the possible supporting role of the pupils' legal representatives. The questionnaires were distributed within eight primary schools in the Central Bohemia Region. The obtained data were analysed in graphs which describe and summarize the findings of the survey research.
Klíčová slova
Specifické poruchy učení, žáci se specifickými poruchami učení
Klíčová slova v angličtině
Specific Learning Disabilities, Children with Specific Learning Disabilities
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat specifické poruchy učení se zaměřením převážně na dysgrafii, zaměřit se na diagnostický proces vedený speciálním pedagogem. Popsat reedukaci a variabilitu metod vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Při zpracování bakalářské práce budu vždy postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat specifické poruchy učení se zaměřením převážně na dysgrafii, zaměřit se na diagnostický proces vedený speciálním pedagogem. Popsat reedukaci a variabilitu metod vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazník.
Při zpracování bakalářské práce budu vždy postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, J., 2016. Povím vám o dyslexii: průvodce pro rodinu a přátele. 1. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0991-9.
BUREŠOVÁ, J., 2017. Povíme vám o dysortografii a dysgrafii: průvodce pro rodinu a přátele. 1. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1106-6.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
KREJČOVÁ, L., ŠEMBEROVÁ, K., BALHAROVÁ, K., BODNÁROVÁ, Z., 2018. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1219-3.
POKORNÁ, V., 1997. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-135-5.
SELIKOWITZ, M., 2000. Dyslexie a jiné poruchy učení: co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují: o poruchách koordinace a o nemotornosti: sociální a emocionální vývoj dítěte: jak mohou svým dětem pomoci rodiče: a jak to bývá v dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-773-7.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-038-3.
Seznam doporučené literatury
BUREŠOVÁ, J., 2016. Povím vám o dyslexii: průvodce pro rodinu a přátele. 1. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0991-9.
BUREŠOVÁ, J., 2017. Povíme vám o dysortografii a dysgrafii: průvodce pro rodinu a přátele. 1. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1106-6.
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., 2008. Reedukace specifických poruch učení u dětí. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-474-8.
KREJČOVÁ, L., ŠEMBEROVÁ, K., BALHAROVÁ, K., BODNÁROVÁ, Z., 2018. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-1219-3.
POKORNÁ, V., 1997. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-135-5.
SELIKOWITZ, M., 2000. Dyslexie a jiné poruchy učení: co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují: o poruchách koordinace a o nemotornosti: sociální a emocionální vývoj dítěte: jak mohou svým dětem pomoci rodiče: a jak to bývá v dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-773-7.
ZELINKOVÁ, O., 2003. Poruchy učení. 10. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-038-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.