Tato bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace s delikventní mládeží
a efektivními přístupy k ní v rámci skupinové sociálně-rehabilitační práce
v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež. Prezentovaným průzkumným problémem je otázka, je-li Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež prostředím, v němž lze realizovat skupinový výchovný program PMS pro mladistvé a jak se specifika NZDM projeví ve vlastní realizaci, neboť tato praxe není v současné době plošně rozšířená.
Cílem práce je deskripce průběhu realizace řízeného skupinového setkání jako efektivního nástroje sociálně-rehabilitační práce s delikventní mládeží.
V teoretické části bakalářské práce jsou sledovány projevy problémového,
delikventního a kriminálního jednání, které jsou pro mladistvé typické a jsou v mnoha ohledech podmíněny právě probíhající vývojovou etapou adolescence, která je zde charakterizována.
Druhá kapitola představuje sociální práci se skupinou se zaměřením na práci s delikventní mládeží, její tradici, typologii a základní techniky, které mohou sloužit jako nástroj preventivních i výchovných programů.
Empirická část zachycuje výstupy pozorování průběhu cyklu skupinových sociálně - rehabilitačních a interakčních setkání mládeže s nařízeným probačním dohledem, která se uskutečnila v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež, které jsou následně interpretovány na základě metod kvantitativního průzkumu s kvalitativními prvky. Pro získání uceleného obrazu jsou do průzkumu zahrnuta i data získaná dotazníkovým šetřením. Průzkumná zjištění jsou diskutována v kontextu s aktuálními studiemi, souvisejících s našimi tématy/tématem.
Z průzkumných zjištění vyplývá, že respektování vývojových specifik adolescentů, která podmiňují určité komunikační vzorce a způsoby chování, spolu s bezpečným prostorem a subjekt-subjektovým přístupem, které jsou základními pilíři práce v Nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež, společně vytváří smysluplné a efektivní podmínky pro realizaci daného typu sociální rehabilitace mládeže. V práci prezentovaná data naznačují, že Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež by mohla být optimálním partnerem Probační a mediační službě pro realizaci obdobných výchovných probačních programů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of communication with delinquent youth and effective approaches to it within the group social-rehabilitation work in the Low-Threshold Facility for Children and Youth. The presented research problem is the question, of whether the Low-Threshold Facility for Children and Youth, is an environment in which the group educational program PMS for adolescents can be implemented and how the specifics of
NZDM will be reflected in its own implementation, because this practice is not currently widespread. The aim of the work is to describe the course of the implementation of a controlled group meeting, as an effective tool of social-rehabilitation work with delinquent youth.
In the theoretical part of the bachelor's thesis, the manifestations of problematic, delinquent and criminal behavior, which are typical for juveniles and are conditioned in many respects by the ongoing developmental stage of adolescence, which is characterized here. The second chapter presents social work with a group focusing on working with delinquent youth, its tradition, typology and basic techniques that can serve as a tool for preventive and educational programs.
The empirical part captures the results of observing the course of the cycle of group social- rehabilitation and interaction meetings of youth with ordered probation supervision, which took place in the Low-Threshold Facility for Children and Youth, which are then interpreted on the basis of quantitative research methods with qualitative elements. In order to obtain a comprehensive picture, the data obtained by the questionnaire survey are also included in the survey. Exploratory findings are discussed in the context of current studies
related to our topic themes.
Exploratory findings show that respecting the developmental specifics of adolescents, which condition certain communication patterns and behaviors, together with a safe space and subject-subject approach, which are the basic pillars of workin lowthreshold facilities for children and youth, they create meaningful and effective conditions for the implementation of a given type of social rehabilitation of youth together. The data presented in this work suggest that low-threshold facilities for children and youth could be
the optimal partner of the Probation and Mediation Service for the implementation of similar educational probation programs.
Klíčová slova
Delikvence mládeže, práce se skupinou, sociální rehabilitace, Probační a mediační
služba, Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Juvenile delinquency, group work, social rehabilitation, Probation and mediation
service, Low-threshold facilities for children and youth, communication
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou komunikace s delikventní mládeží
a efektivními přístupy k ní v rámci skupinové sociálně-rehabilitační práce
v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež. Prezentovaným průzkumným problémem je otázka, je-li Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež prostředím, v němž lze realizovat skupinový výchovný program PMS pro mladistvé a jak se specifika NZDM projeví ve vlastní realizaci, neboť tato praxe není v současné době plošně rozšířená.
Cílem práce je deskripce průběhu realizace řízeného skupinového setkání jako efektivního nástroje sociálně-rehabilitační práce s delikventní mládeží.
V teoretické části bakalářské práce jsou sledovány projevy problémového,
delikventního a kriminálního jednání, které jsou pro mladistvé typické a jsou v mnoha ohledech podmíněny právě probíhající vývojovou etapou adolescence, která je zde charakterizována.
Druhá kapitola představuje sociální práci se skupinou se zaměřením na práci s delikventní mládeží, její tradici, typologii a základní techniky, které mohou sloužit jako nástroj preventivních i výchovných programů.
Empirická část zachycuje výstupy pozorování průběhu cyklu skupinových sociálně - rehabilitačních a interakčních setkání mládeže s nařízeným probačním dohledem, která se uskutečnila v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež, které jsou následně interpretovány na základě metod kvantitativního průzkumu s kvalitativními prvky. Pro získání uceleného obrazu jsou do průzkumu zahrnuta i data získaná dotazníkovým šetřením. Průzkumná zjištění jsou diskutována v kontextu s aktuálními studiemi, souvisejících s našimi tématy/tématem.
Z průzkumných zjištění vyplývá, že respektování vývojových specifik adolescentů, která podmiňují určité komunikační vzorce a způsoby chování, spolu s bezpečným prostorem a subjekt-subjektovým přístupem, které jsou základními pilíři práce v Nízkoprahových zařízeních pro děti a mládež, společně vytváří smysluplné a efektivní podmínky pro realizaci daného typu sociální rehabilitace mládeže. V práci prezentovaná data naznačují, že Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež by mohla být optimálním partnerem Probační a mediační službě pro realizaci obdobných výchovných probačních programů.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the topic of communication with delinquent youth and effective approaches to it within the group social-rehabilitation work in the Low-Threshold Facility for Children and Youth. The presented research problem is the question, of whether the Low-Threshold Facility for Children and Youth, is an environment in which the group educational program PMS for adolescents can be implemented and how the specifics of
NZDM will be reflected in its own implementation, because this practice is not currently widespread. The aim of the work is to describe the course of the implementation of a controlled group meeting, as an effective tool of social-rehabilitation work with delinquent youth.
In the theoretical part of the bachelor's thesis, the manifestations of problematic, delinquent and criminal behavior, which are typical for juveniles and are conditioned in many respects by the ongoing developmental stage of adolescence, which is characterized here. The second chapter presents social work with a group focusing on working with delinquent youth, its tradition, typology and basic techniques that can serve as a tool for preventive and educational programs.
The empirical part captures the results of observing the course of the cycle of group social- rehabilitation and interaction meetings of youth with ordered probation supervision, which took place in the Low-Threshold Facility for Children and Youth, which are then interpreted on the basis of quantitative research methods with qualitative elements. In order to obtain a comprehensive picture, the data obtained by the questionnaire survey are also included in the survey. Exploratory findings are discussed in the context of current studies
related to our topic themes.
Exploratory findings show that respecting the developmental specifics of adolescents, which condition certain communication patterns and behaviors, together with a safe space and subject-subject approach, which are the basic pillars of workin lowthreshold facilities for children and youth, they create meaningful and effective conditions for the implementation of a given type of social rehabilitation of youth together. The data presented in this work suggest that low-threshold facilities for children and youth could be
the optimal partner of the Probation and Mediation Service for the implementation of similar educational probation programs.
Klíčová slova
Delikvence mládeže, práce se skupinou, sociální rehabilitace, Probační a mediační
služba, Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež, komunikace
Klíčová slova v angličtině
Juvenile delinquency, group work, social rehabilitation, Probation and mediation
service, Low-threshold facilities for children and youth, communication
Zásady pro vypracování
Cíl BP: Popsat a analyzovat průběh realizace řízeného skupinového setkání, jako efektivního nástroje sociálně - rehabilitační práce s delikventní mládeží v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, vstupní a výstupný dotazník pro participanty výzkumného šetření.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl BP: Popsat a analyzovat průběh realizace řízeného skupinového setkání, jako efektivního nástroje sociálně - rehabilitační práce s delikventní mládeží v Nízkoprahovém zařízení pro děti a mládež.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, vstupní a výstupný dotazník pro participanty výzkumného šetření.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
BOBEK, Milan, PENIŠKA, Petr, 2008. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Vyd. 1. Brno: NC Publishing. ISBN 978-80-903858-2-5.
KLÍMA, Petr, ed. et al., 2009. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. Vyd. 2. Praha: Česká asociace streetwork. ISBN 978-80-254-4001-8
MAŠÁT, Vladimír, 2012. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Vyd. 1. Středokluky: Zdeněk Susa. ISBN 978-80-86057-80-4
MATOUŠEK, Oldřich, 2011. Mládež a delikvence. Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-825-8
NĚMEC, Jiří. BODLÁKOVÁ, Ivana. 2007. Vím, co potřebuji?: interaktivní program pro děti a mládež ve věku 15 až 18 let: metodika práce s programem. Praha: Eteria. ISBN 978-80-239-9329-5.
VEČERKA, Kazimír, et. al. 2011. Ohrožená mládež mezi prevencí a represí. Vyd. 1. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci. ISBN 978-80-7338-118-9.
WEDLICHOVÁ, Iva. 2008. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-096-9
WEDLICHOVÁ, Iva a HEŘMANOVÁ, Vladislava. 2008. Kapitoly z vývojové psychologie. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-044-0
YALOM, Irvin D. a LESZCZ, Molyn. 2007. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-304-8.
Seznam doporučené literatury
BOBEK, Milan, PENIŠKA, Petr, 2008. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Vyd. 1. Brno: NC Publishing. ISBN 978-80-903858-2-5.
KLÍMA, Petr, ed. et al., 2009. Kontaktní práce: antologie textů České asociace streetwork. Vyd. 2. Praha: Česká asociace streetwork. ISBN 978-80-254-4001-8
MAŠÁT, Vladimír, 2012. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Vyd. 1. Středokluky: Zdeněk Susa. ISBN 978-80-86057-80-4
MATOUŠEK, Oldřich, 2011. Mládež a delikvence. Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Vyd. 3. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-825-8
NĚMEC, Jiří. BODLÁKOVÁ, Ivana. 2007. Vím, co potřebuji?: interaktivní program pro děti a mládež ve věku 15 až 18 let: metodika práce s programem. Praha: Eteria. ISBN 978-80-239-9329-5.
VEČERKA, Kazimír, et. al. 2011. Ohrožená mládež mezi prevencí a represí. Vyd. 1. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci. ISBN 978-80-7338-118-9.
WEDLICHOVÁ, Iva. 2008. Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-096-9
WEDLICHOVÁ, Iva a HEŘMANOVÁ, Vladislava. 2008. Kapitoly z vývojové psychologie. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. ISBN 978-80-7414-044-0
YALOM, Irvin D. a LESZCZ, Molyn. 2007. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 2. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-304-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.