Bakalářská práce se zabývá aktivitami žáků I. stupně základní školy na internetu a sociálních sítích. Teoretická východiska bakalářské práce se proto zaměřují na základní i rizikové jevy a procesy, které se v on-line prostředí vyskytují. Dále poukazují na souvislosti mezi specifiky virtuálního prostředí a rizikovým chováním jedinců. Vše je doplněno o etopedický pohled na běžnou praxi využívání informačních a komunikačních technologií, které jsou nejen nástrojem poznávání, vzdělávání a socializace žáků, ale mohou být také příčinou vzniku poruch chování. Na podkladě dostupných výzkumů je v rámci této bakalářské práce realizován průzkum prostřednictvím dotazníkového šetření, který se orientuje na vybranou skupinu žáků I. stupně základní školy ve věkové kategorii 9-11 let a zjišťuje jejich aktivity na internetu a sociálních sítích. Na základě výsledků provedeného průzkumu jsou formulovány návrhy a doporučení pro praxi, jejichž cílem by mělo být zvýšení kvality na úkor kvantity při využívání internetových aplikací a eliminace rizikového chování žáků v on-line prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the activities of primary school pupils on the internet and social networks. The theoretical basis of the thesis therefore focuses on the basic and risk phenomena and processes that occur in the online environment. It also points to the connection between the specifics of the virtual environment and risk behavior of individuals. An ethopedic view of the common practice of using information and communication technologies, which are not only tools for cognition, education and socialization of pupils but can also cause behavioral disorders, is also added. Based on the available research, a questionnaire survey was conducted for this bachelor thesis which focuses on a selected group of primary school pupils in the age category of 9-11 years and identifies their activities on the Internet and social networks. Based on the results of the survey, suggestions and recommendations for practice are formulated with the aim of improving quality at the expense of quantity in using Internet applications and eliminating risky behavior of pupils in the online environment.
Klíčová slova
Internet, sociální sítě, rizikové chování, šikana, kyberšikana, prevence
Klíčová slova v angličtině
Internet, social networks, risky behavior, bullying, cyberbullying, prevention
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá aktivitami žáků I. stupně základní školy na internetu a sociálních sítích. Teoretická východiska bakalářské práce se proto zaměřují na základní i rizikové jevy a procesy, které se v on-line prostředí vyskytují. Dále poukazují na souvislosti mezi specifiky virtuálního prostředí a rizikovým chováním jedinců. Vše je doplněno o etopedický pohled na běžnou praxi využívání informačních a komunikačních technologií, které jsou nejen nástrojem poznávání, vzdělávání a socializace žáků, ale mohou být také příčinou vzniku poruch chování. Na podkladě dostupných výzkumů je v rámci této bakalářské práce realizován průzkum prostřednictvím dotazníkového šetření, který se orientuje na vybranou skupinu žáků I. stupně základní školy ve věkové kategorii 9-11 let a zjišťuje jejich aktivity na internetu a sociálních sítích. Na základě výsledků provedeného průzkumu jsou formulovány návrhy a doporučení pro praxi, jejichž cílem by mělo být zvýšení kvality na úkor kvantity při využívání internetových aplikací a eliminace rizikového chování žáků v on-line prostředí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the activities of primary school pupils on the internet and social networks. The theoretical basis of the thesis therefore focuses on the basic and risk phenomena and processes that occur in the online environment. It also points to the connection between the specifics of the virtual environment and risk behavior of individuals. An ethopedic view of the common practice of using information and communication technologies, which are not only tools for cognition, education and socialization of pupils but can also cause behavioral disorders, is also added. Based on the available research, a questionnaire survey was conducted for this bachelor thesis which focuses on a selected group of primary school pupils in the age category of 9-11 years and identifies their activities on the Internet and social networks. Based on the results of the survey, suggestions and recommendations for practice are formulated with the aim of improving quality at the expense of quantity in using Internet applications and eliminating risky behavior of pupils in the online environment.
Klíčová slova
Internet, sociální sítě, rizikové chování, šikana, kyberšikana, prevence
Klíčová slova v angličtině
Internet, social networks, risky behavior, bullying, cyberbullying, prevention
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit nejen frekvenci a kvantitu využívání sociálních médií žáky 1. stupně ZŠ, ale zároveň kvalitu, kvantitu a trvalost rozlišování bezpečnostních rizik pasivního a aktivního využívání sociálních sítí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazníkové šetření.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit nejen frekvenci a kvantitu využívání sociálních médií žáky 1. stupně ZŠ, ale zároveň kvalitu, kvantitu a trvalost rozlišování bezpečnostních rizik pasivního a aktivního využívání sociálních sítí.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazníkové šetření.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, A., aj., 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-6374-7.
KONEČNÝ, Š., 2011. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5488-2.
KOPECKÝ, K., et al., aj., 2015. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci [vid. 24. 2. 2019]. ISBN 978-80-244-4868-8. Dostupné z: https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-4868-8
MARTÍNEK, Z., 2015. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5309-6.
SPITZER, M., 2014. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host. ISBN 978-80-7294-872-7.
ŠMAHAJ, J., 2014. Kyberšikana jako společenský problém. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4227-3.
Seznam doporučené literatury
ČERNÁ, A., aj., 2013. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada. ISBN 978-80-210-6374-7.
KONEČNÝ, Š., 2011. Fenomén lhaní v prostředí internetu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5488-2.
KOPECKÝ, K., et al., aj., 2015. Rizikové formy chování českých a slovenských dětí v prostředí internetu [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci [vid. 24. 2. 2019]. ISBN 978-80-244-4868-8. Dostupné z: https://www.vydavatelstviupol.cz/cz/978-80-244-4868-8
MARTÍNEK, Z., 2015. Agresivita a kriminalita školní mládeže. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5309-6.
SPITZER, M., 2014. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host. ISBN 978-80-7294-872-7.
ŠMAHAJ, J., 2014. Kyberšikana jako společenský problém. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4227-3.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.