Bakalářská práce se zabývá problematikou profese asistent pedagoga. Cílem je zmapovat působení asistenta pedagoga jako jeden z nástrojů podpůrných opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole běžného typu. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Kapitoly teoretické části nastiňují historii této profese, vymezují pojmy inkluze, inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativní vymezení a podpůrná opatření.
Praktická část se zabývá přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, využíváním podpůrných opatření a týmovou spoluprací všech účastníků výchovně vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with issue of the profession of teacher assistant. The aim of this work is to find out the effect of teacher assistant as one of the tools of supporting measures for pupils with special educational needs in ordinary primary school. The work consists of two parts - theoretical and practical. The chapters of theoretical part outline the history of this profession, define the concepts of inclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, various legislation and support measures.
The practical part contains attitudes to children with special educational needs, using supporting measures and team work of all participants of the educational process.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, inkluze, inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, specifické poruchy učení, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Teaching assistant, inclusion, inclusive education, support measures, specific learning disabilities, cooperation
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou profese asistent pedagoga. Cílem je zmapovat působení asistenta pedagoga jako jeden z nástrojů podpůrných opatření při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole běžného typu. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Kapitoly teoretické části nastiňují historii této profese, vymezují pojmy inkluze, inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativní vymezení a podpůrná opatření.
Praktická část se zabývá přístupy k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, využíváním podpůrných opatření a týmovou spoluprací všech účastníků výchovně vzdělávacího procesu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with issue of the profession of teacher assistant. The aim of this work is to find out the effect of teacher assistant as one of the tools of supporting measures for pupils with special educational needs in ordinary primary school. The work consists of two parts - theoretical and practical. The chapters of theoretical part outline the history of this profession, define the concepts of inclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, various legislation and support measures.
The practical part contains attitudes to children with special educational needs, using supporting measures and team work of all participants of the educational process.
Klíčová slova
Asistent pedagoga, inkluze, inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, specifické poruchy učení, spolupráce
Klíčová slova v angličtině
Teaching assistant, inclusion, inclusive education, support measures, specific learning disabilities, cooperation
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat roli asistenta pedagoga v kontextu procesu inkluzivního vzdělávání na základní škole
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat,
formulace závěrů.
Metody: Dotazování, pozorování.
Při zpracování bakalářské práce budu vždy postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat roli asistenta pedagoga v kontextu procesu inkluzivního vzdělávání na základní škole
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat,
formulace závěrů.
Metody: Dotazování, pozorování.
Při zpracování bakalářské práce budu vždy postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
BARTOŇOVÁ, M., 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3.
BAZALOVÁ, B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0693-4.
KOCUROVÁ, M., 2002. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita. ISBN 80-708-2844-7.
PANČOCHA, K., 2010. Životní dráha jedince v inkluzivním prostředí. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5340-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál. ISBN 80-7367-0607.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
BARTOŇOVÁ, M., 2005. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD. ISBN 80-86633-37-3.
BAZALOVÁ, B., 2014. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0693-4.
KOCUROVÁ, M., 2002. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita. ISBN 80-708-2844-7.
PANČOCHA, K., 2010. Životní dráha jedince v inkluzivním prostředí. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5340-3.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál. ISBN 80-7367-0607.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.