Anotace: Bakalářská práce se zabývá problematikou alternativní a augmentativní komunikace (AAK). Cílem bylo popsat problematiku alternativní a augmentativní komunikace a zjistit míru využití komunikačních systémů v rámci běžných mateřských škol. Práce byla rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá základními pojmy komunikace a jejím dělením. Dále se věnuje vývoji řeči a jazykovým rovinám v ontogenezi řeči. Velká část teoretické práce byla věnována pojmům AAK, výhodám a nevýhodám, rozdělením komunikačních systémů na technické a netechnické pomůcky a cílovou skupinou, u níž lze použít metody AAK. Je rovněž zmíněn postup zavádění AAK do praxe. Druhá část bakalářské práce přináší zhodnocení výsledků dotazníkového šetření, které bylo prováděno v běžných mateřských školách a bylo zaměřeno na zjištění, které konkrétní metody AAK pedagogové v praxi využívají. Dále se věnuje zjištění, jaké jsou podmínky pro rozvoj komunikace dětí v běžných mateřských školách s využitím AAK. V závěru autorka navrhuje doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Summary: This bachelor's thesis focuses on the topic of alternative and augmentative communication (AAC). The aim is to describe the topic of alternative and augmentative communication and find out the level of use of communication systems in the context of the common nurseries. This thesis consists of two parts, the theoretical and practical one. The theoretical section focuses on the key definitions and classifications of communication systems. Additionally, the thesis presents the speech development and levels of linguistic analyses in the ontogenesis of speech. The major part of the theoretical part is devoted to the definitions of AAC, advantages and disadvantages, and both types of the communication systems, technical and non-technical tools and control group, in which is possible to use the methods of AAC. Moreover, an implementation of AAC into practice is mentioned. The second part of the bachelor's thesis emphasizes the summary of the survey outcomes. The survey was conducted in the common nurseries and its main aim was to investigate the specific methods of ACC used by teachers in their practice. Furthermore, it examined the conditions for use of ACC for the development of communication skills in children in the common nurseries. The author concludes with suggestions for practice.
Klíčová slova
komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy, vrozené poruchy, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
communication, alternative and augmentative communication, communication systems, congenital disorders, communication disorder
Rozsah průvodní práce
61 s. (79 751)
Jazyk
CZ
Anotace
Anotace: Bakalářská práce se zabývá problematikou alternativní a augmentativní komunikace (AAK). Cílem bylo popsat problematiku alternativní a augmentativní komunikace a zjistit míru využití komunikačních systémů v rámci běžných mateřských škol. Práce byla rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá základními pojmy komunikace a jejím dělením. Dále se věnuje vývoji řeči a jazykovým rovinám v ontogenezi řeči. Velká část teoretické práce byla věnována pojmům AAK, výhodám a nevýhodám, rozdělením komunikačních systémů na technické a netechnické pomůcky a cílovou skupinou, u níž lze použít metody AAK. Je rovněž zmíněn postup zavádění AAK do praxe. Druhá část bakalářské práce přináší zhodnocení výsledků dotazníkového šetření, které bylo prováděno v běžných mateřských školách a bylo zaměřeno na zjištění, které konkrétní metody AAK pedagogové v praxi využívají. Dále se věnuje zjištění, jaké jsou podmínky pro rozvoj komunikace dětí v běžných mateřských školách s využitím AAK. V závěru autorka navrhuje doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
Summary: This bachelor's thesis focuses on the topic of alternative and augmentative communication (AAC). The aim is to describe the topic of alternative and augmentative communication and find out the level of use of communication systems in the context of the common nurseries. This thesis consists of two parts, the theoretical and practical one. The theoretical section focuses on the key definitions and classifications of communication systems. Additionally, the thesis presents the speech development and levels of linguistic analyses in the ontogenesis of speech. The major part of the theoretical part is devoted to the definitions of AAC, advantages and disadvantages, and both types of the communication systems, technical and non-technical tools and control group, in which is possible to use the methods of AAC. Moreover, an implementation of AAC into practice is mentioned. The second part of the bachelor's thesis emphasizes the summary of the survey outcomes. The survey was conducted in the common nurseries and its main aim was to investigate the specific methods of ACC used by teachers in their practice. Furthermore, it examined the conditions for use of ACC for the development of communication skills in children in the common nurseries. The author concludes with suggestions for practice.
Klíčová slova
komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, komunikační systémy, vrozené poruchy, narušená komunikační schopnost
Klíčová slova v angličtině
communication, alternative and augmentative communication, communication systems, congenital disorders, communication disorder
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat problematiku alternativní a augmentativní komunikace a zjistit míru využití komunikačních systémů v rámci běžných mateřských škol.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazníkové šetření.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat problematiku alternativní a augmentativní komunikace a zjistit míru využití komunikačních systémů v rámci běžných mateřských škol.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Dotazníkové šetření.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S. a ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-195-X.
ŠAROUNOVÁ, J. a kol. 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.
VÁGNEROVÁ, M. 2005. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S. a ŠKODA, J., 2008. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-014-0.
KLENKOVÁ, J., 2006. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. 2006. Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada. ISBN 80-7169-195-X.
ŠAROUNOVÁ, J. a kol. 2014. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0716-0.
VÁGNEROVÁ, M. 2005. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.