V rešeršní části diplomové práce byly popsány v současné době využívané systémy pro vnější přípravu palivové směsi se zaměřením na systémy vícebodového vstřikování a systémy vstřikování odpařeného paliva. Praktická část práce se zabývá návrhem palivového modulu pro umístění polohovatelných vstřikovacích ventilů, změnu směrové orientace výstřiku a měření parametrů palivové směsi. V práci jsou také řešeny termodynamické výpočty energie směsi v závislosti na předehřátí paliva.
Anotace v angličtině
In the research part of the thesis, the currently used systems for the external preparation of the fuel mixture with the focus on multi-point injection systems and evaporative fuel injection systems have been described. The practical part of the thesis deals with the design of the fuel module for positioning injection valves, change of directional orientation of the spray and measurement of fuel mixture parameters. The work also deals with thermodynamic calculations of the energy of the mixture depending on the preheating of the fuel.
Klíčová slova
vstřikování paliva, systém vícebodového vstřikování, systém vstřikování již odpařeného paliva, vnější tvorba směsi, palivový modul, termodynamika tvorby směsi
V rešeršní části diplomové práce byly popsány v současné době využívané systémy pro vnější přípravu palivové směsi se zaměřením na systémy vícebodového vstřikování a systémy vstřikování odpařeného paliva. Praktická část práce se zabývá návrhem palivového modulu pro umístění polohovatelných vstřikovacích ventilů, změnu směrové orientace výstřiku a měření parametrů palivové směsi. V práci jsou také řešeny termodynamické výpočty energie směsi v závislosti na předehřátí paliva.
Anotace v angličtině
In the research part of the thesis, the currently used systems for the external preparation of the fuel mixture with the focus on multi-point injection systems and evaporative fuel injection systems have been described. The practical part of the thesis deals with the design of the fuel module for positioning injection valves, change of directional orientation of the spray and measurement of fuel mixture parameters. The work also deals with thermodynamic calculations of the energy of the mixture depending on the preheating of the fuel.
Klíčová slova
vstřikování paliva, systém vícebodového vstřikování, systém vstřikování již odpařeného paliva, vnější tvorba směsi, palivový modul, termodynamika tvorby směsi
Konstrukce a výpočty experimentálního modulu vnější přípravy palivové směsi s variabilním průběhem proudění a optimalizace polohy vtřikovače.
1. Rešerše současného stavu problematiky vstřikování paliva pro efektivní přípravu směsi před vstupem do válce zážehových motorů zaměřená na systémy MPI (Multi-Point Injection) a VFI (Vaporized Fuel Injection).
2. Konstrukce experimentálního modulu vícebodového vstřikování paliva před sací ventily umožňujícího měnit podmínky pro dokonalé odpaření a smíšení paliva se vzduchem, jako jsou: poloha a počet injektorů, směrová orientace výstřiku, tepelná příprava paliva, průběh proudění vzduchu k ventilům apod. Modul bude vybaven měřícími místy pro měření parametrů paliva a vzduchu, přístupy pro nechlazený endoskop k vizualizaci.
3. Termodynamické výpočty odpařování paliva a směšování se vzduchem.
4. Cílem je konstrukce modulu, který bude po zabudování na zážehový MPI motor Škoda-Auto (mezi sací potrubí a hlavu válce) použitelný pro výzkum podmínek pro optimální přípravu palivové směsi. Předpokládá se částečné využití výsledků práce ve výzkumných projektech katedry vozidel a motorů TUL ve spolupráci se Škoda-Auto.
Zásady pro vypracování
Konstrukce a výpočty experimentálního modulu vnější přípravy palivové směsi s variabilním průběhem proudění a optimalizace polohy vtřikovače.
1. Rešerše současného stavu problematiky vstřikování paliva pro efektivní přípravu směsi před vstupem do válce zážehových motorů zaměřená na systémy MPI (Multi-Point Injection) a VFI (Vaporized Fuel Injection).
2. Konstrukce experimentálního modulu vícebodového vstřikování paliva před sací ventily umožňujícího měnit podmínky pro dokonalé odpaření a smíšení paliva se vzduchem, jako jsou: poloha a počet injektorů, směrová orientace výstřiku, tepelná příprava paliva, průběh proudění vzduchu k ventilům apod. Modul bude vybaven měřícími místy pro měření parametrů paliva a vzduchu, přístupy pro nechlazený endoskop k vizualizaci.
3. Termodynamické výpočty odpařování paliva a směšování se vzduchem.
4. Cílem je konstrukce modulu, který bude po zabudování na zážehový MPI motor Škoda-Auto (mezi sací potrubí a hlavu válce) použitelný pro výzkum podmínek pro optimální přípravu palivové směsi. Předpokládá se částečné využití výsledků práce ve výzkumných projektech katedry vozidel a motorů TUL ve spolupráci se Škoda-Auto.
Seznam doporučené literatury
\matsymb{lbrack}1\matsymb{rbrack} ČECH, Karel: Vizualizace vstřikování paliva do sacího potrubí pro výzkum zážehových motorů, Bakalářská práce, TUL 2016.
\matsymb{lbrack}2\matsymb{rbrack} SCHOLZ, Celestýn a Aleš DITTRICH: Vstřikování paliva do sacího kanálu motoru při nestacionárních režimech. XLVIII. International scientific conference of Czech and Slovak universities. Departments and institutions dealing with the research of combustion engines, TU of Liberec, 2017. Klášter Hradiště nad Jizerou, ISBN 978-80-7494-354-6.
\matsymb{lbrack}3\matsymb{rbrack} STONE, Richard: Introduction to Internal Combustion Engines. Warrendale: SAE International, 1992. ISBN 0-7680-0495-0.
\matsymb{lbrack}4\matsymb{rbrack} RICARDO, Pimenta: Fuel injection systems (gasoline) PI\_publikace/SIAUT\_Fuel\_Injection\_Systems-Gasoline.pdf.
Seznam doporučené literatury
\matsymb{lbrack}1\matsymb{rbrack} ČECH, Karel: Vizualizace vstřikování paliva do sacího potrubí pro výzkum zážehových motorů, Bakalářská práce, TUL 2016.
\matsymb{lbrack}2\matsymb{rbrack} SCHOLZ, Celestýn a Aleš DITTRICH: Vstřikování paliva do sacího kanálu motoru při nestacionárních režimech. XLVIII. International scientific conference of Czech and Slovak universities. Departments and institutions dealing with the research of combustion engines, TU of Liberec, 2017. Klášter Hradiště nad Jizerou, ISBN 978-80-7494-354-6.
\matsymb{lbrack}3\matsymb{rbrack} STONE, Richard: Introduction to Internal Combustion Engines. Warrendale: SAE International, 1992. ISBN 0-7680-0495-0.
\matsymb{lbrack}4\matsymb{rbrack} RICARDO, Pimenta: Fuel injection systems (gasoline) PI\_publikace/SIAUT\_Fuel\_Injection\_Systems-Gasoline.pdf.
Přílohy volně vložené
8 výkresů
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.