Diplomová práce se zabývá rodilými mluvčími anglického jazyka a jejich výukou na druhém stupni základních škol. Jejím cílem je zjistit jaké strategie učení rodilí mluvčí používají ve výuce angličtiny a zda je jejich výuka z hlediska osvojování jazyka efektivní.
Teoretická část práce se věnuje vysvětlení důležité terminologie, popisu jazykových dovedností a systémů a samotné definici pojmu rodilý mluvčí. Dále charakterizuje specifické rysy jejich výuky a rozdíly mezi nimi a českými učiteli angličtiny. Praktická část je složena z dotazníkového šetření pro rodilé mluvčí, jejich české kolegy a také z pozorování vyučovacích hodin. Výsledky pozorování jsou dále porovnány s dotazníkovým šetřením a teoretickou částí.
V práci bylo zjištěno, že rodilí mluvčí ve výuce vykazují jistá specifika, která se týkají zejména atmosféry ve třídě, opravování chyb, užití materiálů pro výuku a práce ve skupinách. Za předpokladu důkladné přípravy vyučovací hodiny je proces z hlediska osvojování jazyka efektivní.
Anotace v angličtině
This master thesis examines English native speakers' teaching at lower secondary schools. The main objective is to discover what strategies native speakers use while teaching English. It further aims to identify whether their teaching is effective for language acquisition.
The theoretical part introduces important terminology, the description of language skills and language systems and a definition of the native speaker. It also focuses on specific features of native speakers' teaching and the differences between them and the Czech English teachers. The research part consists of a questionnaire survey for the native speakers, their Czech colleagues and observations of native speakers' lessons. The data from the observations are compared with the theory and the questionnaire survey.
The findings indicate that native speakers' teaching has specific features in common mainly with reference to the classroom atmosphere, error correction, the use of materials and group or pair work. Their lessons - if properly prepared - could be effective for language acquisition.
Diplomová práce se zabývá rodilými mluvčími anglického jazyka a jejich výukou na druhém stupni základních škol. Jejím cílem je zjistit jaké strategie učení rodilí mluvčí používají ve výuce angličtiny a zda je jejich výuka z hlediska osvojování jazyka efektivní.
Teoretická část práce se věnuje vysvětlení důležité terminologie, popisu jazykových dovedností a systémů a samotné definici pojmu rodilý mluvčí. Dále charakterizuje specifické rysy jejich výuky a rozdíly mezi nimi a českými učiteli angličtiny. Praktická část je složena z dotazníkového šetření pro rodilé mluvčí, jejich české kolegy a také z pozorování vyučovacích hodin. Výsledky pozorování jsou dále porovnány s dotazníkovým šetřením a teoretickou částí.
V práci bylo zjištěno, že rodilí mluvčí ve výuce vykazují jistá specifika, která se týkají zejména atmosféry ve třídě, opravování chyb, užití materiálů pro výuku a práce ve skupinách. Za předpokladu důkladné přípravy vyučovací hodiny je proces z hlediska osvojování jazyka efektivní.
Anotace v angličtině
This master thesis examines English native speakers' teaching at lower secondary schools. The main objective is to discover what strategies native speakers use while teaching English. It further aims to identify whether their teaching is effective for language acquisition.
The theoretical part introduces important terminology, the description of language skills and language systems and a definition of the native speaker. It also focuses on specific features of native speakers' teaching and the differences between them and the Czech English teachers. The research part consists of a questionnaire survey for the native speakers, their Czech colleagues and observations of native speakers' lessons. The data from the observations are compared with the theory and the questionnaire survey.
The findings indicate that native speakers' teaching has specific features in common mainly with reference to the classroom atmosphere, error correction, the use of materials and group or pair work. Their lessons - if properly prepared - could be effective for language acquisition.
Cílem diplomové práce je zjistit jaké strategie učení používají rodilí mluvčí ve výuce angličtiny a zda je jejich výuka z hlediska osvojování jazyka efektivní.
Metody:
1. Studium odborné literatury, popis jazykových dovedností a strategií, které rodilí mluvčí při výuce používají.
2. Pozorování a analýza výuky rodilých mluvčích na druhém stupni základních škol.
3. Interview a dotazníkové šetření, do kterého budou zahrnuti rodilí mluvčí, jejich spolupracovníci na školách a žáci.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zjistit jaké strategie učení používají rodilí mluvčí ve výuce angličtiny a zda je jejich výuka z hlediska osvojování jazyka efektivní.
Metody:
1. Studium odborné literatury, popis jazykových dovedností a strategií, které rodilí mluvčí při výuce používají.
2. Pozorování a analýza výuky rodilých mluvčích na druhém stupni základních škol.
3. Interview a dotazníkové šetření, do kterého budou zahrnuti rodilí mluvčí, jejich spolupracovníci na školách a žáci.
Seznam doporučené literatury
Carter, Ronald and David Nunan. 2001. The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages. Cambridge: Cambridge University Press.
Celce-Murcia, Marianne. 2001. Teaching English as a second or foreign language. Cambridge: Heinle Cengage Learning.
Davies, Alan. 2003. The native speaker: Myth and Reality. Bristol: Multilingual Matters.
Harmer, Jeremy. 1991. Practice of English language teaching. London: Longman.