Tato diplomová práce se věnuje didaktickému využití deskových her v hodinách českého jazyka a literatury. V první části jsou shrnuty základní teoretické poznatky o deskové hře (definice, komponenty, historie, klasifikace). Pozornost je věnována významu deskových her pro rozvoj osobnosti žáka. Práce popisuje hru jako aktivizující výukovou metodu a vymezuje pozitivní aspekty této aplikace. Je zde ukázáno, jakým způsobem lze deskové hry zařazovat do výuky, co vše je třeba připravit a zorganizovat. Základem práce je vytvoření souboru třiceti deskových her vhodných a využitelných v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni ZŠ. Součástí každé hry je její metodický popis a zhodnocení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the didactic use of board games in Czech and literature lessons. The first part summarizes the basic theoretical knowledge about board games (definitions, components, history, classification). Attention is paid to the importance of board games for the development of the pupil's personality. The thesis describes the game as an activating teaching method and defines the positive aspects of this application. There is an example of how board games can be used, combined into teaching, what needs to be prepared and organized. The basis of the work is the creation of a set of thirty board games and the use and utilization in Czech and literature lessons at the second stage of elementary schools. Part of each game is its methodological description and evaluation.
Klíčová slova
desková hra, český jazyk a literatura, aktivita, komunikace, tvořivost, motivace
Klíčová slova v angličtině
board game, Czech and literature, activity, communication, creativity, motivation
Rozsah průvodní práce
138 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje didaktickému využití deskových her v hodinách českého jazyka a literatury. V první části jsou shrnuty základní teoretické poznatky o deskové hře (definice, komponenty, historie, klasifikace). Pozornost je věnována významu deskových her pro rozvoj osobnosti žáka. Práce popisuje hru jako aktivizující výukovou metodu a vymezuje pozitivní aspekty této aplikace. Je zde ukázáno, jakým způsobem lze deskové hry zařazovat do výuky, co vše je třeba připravit a zorganizovat. Základem práce je vytvoření souboru třiceti deskových her vhodných a využitelných v hodinách českého jazyka a literatury na druhém stupni ZŠ. Součástí každé hry je její metodický popis a zhodnocení.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the didactic use of board games in Czech and literature lessons. The first part summarizes the basic theoretical knowledge about board games (definitions, components, history, classification). Attention is paid to the importance of board games for the development of the pupil's personality. The thesis describes the game as an activating teaching method and defines the positive aspects of this application. There is an example of how board games can be used, combined into teaching, what needs to be prepared and organized. The basis of the work is the creation of a set of thirty board games and the use and utilization in Czech and literature lessons at the second stage of elementary schools. Part of each game is its methodological description and evaluation.
Klíčová slova
desková hra, český jazyk a literatura, aktivita, komunikace, tvořivost, motivace
Klíčová slova v angličtině
board game, Czech and literature, activity, communication, creativity, motivation
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat problematice deskových her a jejich didaktickému využití. Cílem práce je popsat možnosti používání deskových her ve vyučovacím procesu a vymezit pozitivní aspekty této aplikace. Studentka vybere z široké nabídky deskových her ty, které jsou vhodné a využitelné v hodinách českého jazyka a literatury, a současně navrhne portfolio deskových her vhodných pro výuku na druhém stupni ZŠ. Praktická část práce může sloužit jako metodická podpora pro učitele.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat problematice deskových her a jejich didaktickému využití. Cílem práce je popsat možnosti používání deskových her ve vyučovacím procesu a vymezit pozitivní aspekty této aplikace. Studentka vybere z široké nabídky deskových her ty, které jsou vhodné a využitelné v hodinách českého jazyka a literatury, a současně navrhne portfolio deskových her vhodných pro výuku na druhém stupni ZŠ. Praktická část práce může sloužit jako metodická podpora pro učitele.
Seznam doporučené literatury
1. ČINČERA, Jan. Práce s hrou: pro profesionály. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 115 s. ISBN 978-80-247-1974-0.
2. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 978-80-262-0741-2.
3. KALHOUS, Zdeněk; OBST Otto a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
4. LOKŠOVÁ, Irena; LOKŠA, Jozef. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X.
5. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
6. ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 s. ISBN 80-204-0188-1.
Seznam doporučené literatury
1. ČINČERA, Jan. Práce s hrou: pro profesionály. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 115 s. ISBN 978-80-247-1974-0.
2. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 978-80-262-0741-2.
3. KALHOUS, Zdeněk; OBST Otto a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4.
4. LOKŠOVÁ, Irena; LOKŠA, Jozef. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X.
5. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 6. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
6. ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 s. ISBN 80-204-0188-1.