Bakalářská práce se zabývá čtenářskou gramotností. V teoretické části jsou charakterizovány termíny jako čtenářská gramotnost, čtenářství, čtení, čtenář. Na čtenářskou gramotnost je nahlíženo i z pohledu Rámcového vzdělávacího programu. Pozornost je zaměřena i na mezinárodní výzkumy, které se zabývají úrovní čtenářské gramotnosti. Zahrnuty jsou i metody rozvoje čtenářské gramotnosti.
Empirická část se zaměřuje na úroveň čtenářské gramotnosti žáků druhého stupně základní školy. Cílem je vytvoření pracovních listů, které úroveň čtenářské gramotnosti ověří a zároveň vyhodnocení stanovených hypotéz. Podle výsledků z pracovních listů jsou navrženy metody na zlepšení čtenářské gramotnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with reading literacy. In the theoretical part, terms such as reading literacy, reading, reading are characterized. Reading literacy is also seen from the point of view of the Framework Educational Programme. Attention is also focused on international research that deals with the level of reading literacy. Methods of developing reading literacy are also included.
The empirical part focuses on the level of reading literacy of pupils of the second stage of primary school. The aim is to create worksheets that verify the level of reading literacy and at the same time evaluate the established hypotheses. According to the results of the worksheets, methods are proposed to improve reading literacy.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtení s porozuměním, metody rozvíjení čtenářské gramotnosti, čtenář
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, comprehension reading, methods of developing reading literacy, reader
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá čtenářskou gramotností. V teoretické části jsou charakterizovány termíny jako čtenářská gramotnost, čtenářství, čtení, čtenář. Na čtenářskou gramotnost je nahlíženo i z pohledu Rámcového vzdělávacího programu. Pozornost je zaměřena i na mezinárodní výzkumy, které se zabývají úrovní čtenářské gramotnosti. Zahrnuty jsou i metody rozvoje čtenářské gramotnosti.
Empirická část se zaměřuje na úroveň čtenářské gramotnosti žáků druhého stupně základní školy. Cílem je vytvoření pracovních listů, které úroveň čtenářské gramotnosti ověří a zároveň vyhodnocení stanovených hypotéz. Podle výsledků z pracovních listů jsou navrženy metody na zlepšení čtenářské gramotnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with reading literacy. In the theoretical part, terms such as reading literacy, reading, reading are characterized. Reading literacy is also seen from the point of view of the Framework Educational Programme. Attention is also focused on international research that deals with the level of reading literacy. Methods of developing reading literacy are also included.
The empirical part focuses on the level of reading literacy of pupils of the second stage of primary school. The aim is to create worksheets that verify the level of reading literacy and at the same time evaluate the established hypotheses. According to the results of the worksheets, methods are proposed to improve reading literacy.
Klíčová slova
čtenářská gramotnost, čtení s porozuměním, metody rozvíjení čtenářské gramotnosti, čtenář
Klíčová slova v angličtině
reading literacy, comprehension reading, methods of developing reading literacy, reader
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navržení konkrétních metod a postupů výuky českého jazyka na 2. stupni ZŠ vedoucích ke zvýšení čtenářské gramotnosti. Práci bude tvořit:
Teoretická část
1. Vymezení pojmu čtenářská gramotnost.
2. Popis aktuálního stavu a stanovení kritických míst.
3. Charakteristika postupů a metod vedoucích k rozvoji čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ.
Empirická část
4. Vstupní test čtenářské gramotnosti a jeho vyhodnocení.
5. Návrh metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost.
6. Aplikace metod a ověření jejich efektivity.
Cílem práce je navržení konkrétních metod a postupů výuky českého jazyka na 2. stupni ZŠ vedoucích ke zvýšení čtenářské gramotnosti. Práci bude tvořit:
Teoretická část
1. Vymezení pojmu čtenářská gramotnost.
2. Popis aktuálního stavu a stanovení kritických míst.
3. Charakteristika postupů a metod vedoucích k rozvoji čtenářské gramotnosti ve výuce českého jazyka na 2. stupni ZŠ.
Empirická část
4. Vstupní test čtenářské gramotnosti a jeho vyhodnocení.
5. Návrh metod rozvíjejících čtenářskou gramotnost.
6. Aplikace metod a ověření jejich efektivity.
- DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech, Pedagogická fakulta univerzity Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 96 s. ISBN 80-7041-115-5
- DOLEŽALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové, Gaudeaumus, 2001, ISBN 80-7041-100-7.
- HAVEL, J. NAJVAROVÁ, V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ, Masarykova univerzita Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5714-2
- HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika, Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009, 978-80-7368-657-4
- METELKOVÁ, SVOBODOVÁ R. Čtenářská gramotnost - cesta ke vzdělávání, Ostravská univerzita v Ostravě, 2012, ISBN 978-80-7464-219-7
- ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0948-7
- PIRLS 2011, TIMSS & PIRLS International Study Center Lynch School of Education, Boston College, 2009. Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010, 978-80-211-0607-9
- VICHERKOVÁ, D. Pohled na úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků v Moravskoslezském kraji. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018, ISBN 978-80-7599-045-7.
Seznam doporučené literatury
- DOLEŽALOVÁ, J. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech, Pedagogická fakulta univerzity Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. 96 s. ISBN 80-7041-115-5
- DOLEŽALOVÁ, J. Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Hradec Králové, Gaudeaumus, 2001, ISBN 80-7041-100-7.
- HAVEL, J. NAJVAROVÁ, V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ, Masarykova univerzita Brno, 2011, ISBN 978-80-210-5714-2
- HOMOLOVÁ, K. Čtenářská propedeutika, Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2009, 978-80-7368-657-4
- METELKOVÁ, SVOBODOVÁ R. Čtenářská gramotnost - cesta ke vzdělávání, Ostravská univerzita v Ostravě, 2012, ISBN 978-80-7464-219-7
- ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha: Karolinum, 2005, ISBN 80-246-0948-7
- PIRLS 2011, TIMSS & PIRLS International Study Center Lynch School of Education, Boston College, 2009. Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010, 978-80-211-0607-9
- VICHERKOVÁ, D. Pohled na úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků v Moravskoslezském kraji. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018, ISBN 978-80-7599-045-7.