Tématem diplomové práce je vypracování podkladů v podobě pracovních listů pro výuku dějepisu 2. stupně ZŠ v terénu regionu Sobotecka. Koncepce těchto pracovních listů se snaží propojit konstruktivistickou pedagogiku, zážitkovou pedagogiku, terénní výuku, závazné obsahy a výstupy RVP, včetně rozvíjení tzv. klíčových kompetencí s konceptem historického myšlení The Big Six kanadského didaktika Petera Seixase. To vše na příkladech z historie Sobotecka, regionu bohatého na historické památky i události.
Smyslem diplomové práce je snaha o probuzení historického myšlení u žáků, vytvoření hlubšího vztahu k danému místu a v neposlední řadě i poznání, že školní dějepis může znamenat zábavné bádání nad historickým problémem.
Cílem diplomové práce je tedy vypracování funkčního podkladu pro výuku dějepisu, který obsahuje teoretickou část, metodiku a osm pracovních listů, které pokrývají období od pravěku po 20. století. Tento materiál poslouží nejen výuce dějepisu, ale mohl by být k dispozici i pro zájemce o historii z řad široké veřejnosti, např. seniorů nebo rodin s dětmi.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the elaboration of materials in the form of work-sheets for teaching history of the 2nd level of elementary school in the terrain of Sobotka region. The concept of these worksheets seeks to link constructivist didactics, experiential pedagogy, outdoor education, binding contents and outputs of the FEP, including the development of so-called key competencies with the concept of historical thinking (The Big Six) by Canadian didactic Peter Seixas. All this on examples from the history of Sobotka, a region rich in historical monuments and events.
The purpose of the diploma thesis is an effort to awaken historical thinking in students, create a deeper relationship to the place and, last but not least, the knowledge that school history lessons can mean both fun and research on a historical problem.
The aim of the diploma thesis is to develop a functional basis for teaching history, which contains a theoretical part, methodology and eight worksheets that cover the period from prehistory to the 20th century. This material will not only serve to teach history, but could also be available to those interested in history from the general public, such as seniors or families with children.
Klíčová slova
didaktika dějepisu, Sobotecko, pracovní listy, historické myšlení, zážitková pedagogika, terénní výuka
Tématem diplomové práce je vypracování podkladů v podobě pracovních listů pro výuku dějepisu 2. stupně ZŠ v terénu regionu Sobotecka. Koncepce těchto pracovních listů se snaží propojit konstruktivistickou pedagogiku, zážitkovou pedagogiku, terénní výuku, závazné obsahy a výstupy RVP, včetně rozvíjení tzv. klíčových kompetencí s konceptem historického myšlení The Big Six kanadského didaktika Petera Seixase. To vše na příkladech z historie Sobotecka, regionu bohatého na historické památky i události.
Smyslem diplomové práce je snaha o probuzení historického myšlení u žáků, vytvoření hlubšího vztahu k danému místu a v neposlední řadě i poznání, že školní dějepis může znamenat zábavné bádání nad historickým problémem.
Cílem diplomové práce je tedy vypracování funkčního podkladu pro výuku dějepisu, který obsahuje teoretickou část, metodiku a osm pracovních listů, které pokrývají období od pravěku po 20. století. Tento materiál poslouží nejen výuce dějepisu, ale mohl by být k dispozici i pro zájemce o historii z řad široké veřejnosti, např. seniorů nebo rodin s dětmi.
Anotace v angličtině
The topic of the diploma thesis is the elaboration of materials in the form of work-sheets for teaching history of the 2nd level of elementary school in the terrain of Sobotka region. The concept of these worksheets seeks to link constructivist didactics, experiential pedagogy, outdoor education, binding contents and outputs of the FEP, including the development of so-called key competencies with the concept of historical thinking (The Big Six) by Canadian didactic Peter Seixas. All this on examples from the history of Sobotka, a region rich in historical monuments and events.
The purpose of the diploma thesis is an effort to awaken historical thinking in students, create a deeper relationship to the place and, last but not least, the knowledge that school history lessons can mean both fun and research on a historical problem.
The aim of the diploma thesis is to develop a functional basis for teaching history, which contains a theoretical part, methodology and eight worksheets that cover the period from prehistory to the 20th century. This material will not only serve to teach history, but could also be available to those interested in history from the general public, such as seniors or families with children.
Klíčová slova
didaktika dějepisu, Sobotecko, pracovní listy, historické myšlení, zážitková pedagogika, terénní výuka
Tématem diplomové práce bude vypracování podkladů pro využití koncepce zážitkové pedagogiky v terénu regionu Sobotecka (s možnými funkčními přesahy na Jičínsko a Bousovsko) při snaze o aplikaci nejrůznějších didaktických postupů ve výuce dějepisu na 2. stupni ZŠ.
Sobotecko, kraj s bohatou historií a četnými kulturními památkami, se nabízí jako zdroj mnoha námětů, které lze aplikovat ve výuce dějepisu všech ročníků 2. stupně. Pro každý ročník lze vybrat vícero lokalit spojených s historicky významnými procesy a událostmi, které poslouží jako výchozí bod pro využití nejrůznějších výukových metod (např. valy z doby laténské u Markvartic pro projektovou výuku pravěku v 6. ročníku, hrad Kost jako inspirace pro výuku středověku v 7. ročníku, zámek Humprecht a jeho historie pro výuku novověkých dějin v 8. ročníku či prvorepubliková Sobotka s bohatým kulturním životem pro výuku v 9. ročníku aj.).
Cílem diplomové práce tak bude vypracování koncepce a didaktických podkladů (pracovních listů aj.) pro výuku v terénu, včetně vymezení didaktických postupů, výukových metod a možných forem hodnocení, včetně pracovních listů, s přihlédnutím k závazným obsahům a výstupům RVP včetně rozvíjení tzv. klíčových kompetencí. Smyslem práce je vytvořit pro každý ročník 2. stupně ZŠ didakticky a metodicky soudržný a funkční didaktický materiál, který bude možno prověřit v praxi na základních školách v širším regionu Sobotecka a Českého ráje.
Zásady pro vypracování
Tématem diplomové práce bude vypracování podkladů pro využití koncepce zážitkové pedagogiky v terénu regionu Sobotecka (s možnými funkčními přesahy na Jičínsko a Bousovsko) při snaze o aplikaci nejrůznějších didaktických postupů ve výuce dějepisu na 2. stupni ZŠ.
Sobotecko, kraj s bohatou historií a četnými kulturními památkami, se nabízí jako zdroj mnoha námětů, které lze aplikovat ve výuce dějepisu všech ročníků 2. stupně. Pro každý ročník lze vybrat vícero lokalit spojených s historicky významnými procesy a událostmi, které poslouží jako výchozí bod pro využití nejrůznějších výukových metod (např. valy z doby laténské u Markvartic pro projektovou výuku pravěku v 6. ročníku, hrad Kost jako inspirace pro výuku středověku v 7. ročníku, zámek Humprecht a jeho historie pro výuku novověkých dějin v 8. ročníku či prvorepubliková Sobotka s bohatým kulturním životem pro výuku v 9. ročníku aj.).
Cílem diplomové práce tak bude vypracování koncepce a didaktických podkladů (pracovních listů aj.) pro výuku v terénu, včetně vymezení didaktických postupů, výukových metod a možných forem hodnocení, včetně pracovních listů, s přihlédnutím k závazným obsahům a výstupům RVP včetně rozvíjení tzv. klíčových kompetencí. Smyslem práce je vytvořit pro každý ročník 2. stupně ZŠ didakticky a metodicky soudržný a funkční didaktický materiál, který bude možno prověřit v praxi na základních školách v širším regionu Sobotecka a Českého ráje.
Seznam doporučené literatury
BÍLEK, Karol a kol., Malé dějiny Sobotecka. Příroda, osobnosti, data, události, 1.díl-do roku 1850, Město Sobotka: 2008, ISBN 978-80-254-2534-3
BÍLEK, Karol, Malé dějiny Sobotecka. Příroda, osobnosti, data, události, 2.díl-od roku 1850, Město Sobotka: 2013, ISBN 978-80-260-5391-0
BÍLEK, Karol a kol., Kdo je kdo v dějinách Sobotecka a Dolnobousovska. Malé dějiny Sobotecka - 3.díl, Město Sobotka: 2015, ISBN 978-80-260-9112-7
ČAPEK, Robert, Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7
ČAPEK, Robert, Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5
ČAPEK, Robert, Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-387-5
ČAPEK, Robert, Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1
GRECMANOVÁ, Helena, URBANOVSKÁ, Eva, NOVOTNÝ, Petr, Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000, ISBN 80-85783-28-2.
JULÍNEK, Stanislav, Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno:Masarykova univerzita, 2004 ISBN 80-210-3495-5
KOL. AUTORŮ, Sobotka, jubilejní sborník k 450. povýšení na město, Sobotka:1948
KOL. AUTORŮ, Sobotka, jubilejní sborník k 460. povýšení na město, Sobotka:1958
KOL. AUTORŮ, Sobotka, jubilejní sborník k 470. povýšení na město, Sobotka:1968
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262- 0052-9
PEKAŘ, Josef, Kniha o Kosti, Praha: Elka press, 1998, ISBN
PETTY, Geoffrey, Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 3. Přeložila Alžběta SIROVÁTKOVÁ. Praha: Portál, 2007. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-330-7
VALIŠOVÁ,Alena, KASÍKOVÁ, Hana (eds.). Pedagogika pro učitele, 2. rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9
WALDHAUSER, Jiří, Český ráj očima archeologie. 300 tajemných míst a jejich příběhy, Liberec: Knihy 555, 2006, ISBN
WALDHAUSER, Jiří, Archeologie kraje básníků. Archeologie Sobotecka v Českém ráji, Jičín: Regionální muzeum a galerie v Jičíně, 2016, ISBN
BÍLEK, Karol a kol., Malé dějiny Sobotecka. Příroda, osobnosti, data, události, 1.díl-do roku 1850, Město Sobotka: 2008, ISBN 978-80-254-2534-3
BÍLEK, Karol, Malé dějiny Sobotecka. Příroda, osobnosti, data, události, 2.díl-od roku 1850, Město Sobotka: 2013, ISBN 978-80-260-5391-0
BÍLEK, Karol a kol., Kdo je kdo v dějinách Sobotecka a Dolnobousovska. Malé dějiny Sobotecka - 3.díl, Město Sobotka: 2015, ISBN 978-80-260-9112-7
ČAPEK, Robert, Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7
ČAPEK, Robert, Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5
ČAPEK, Robert, Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-387-5
ČAPEK, Robert, Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1
GRECMANOVÁ, Helena, URBANOVSKÁ, Eva, NOVOTNÝ, Petr, Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000, ISBN 80-85783-28-2.
JULÍNEK, Stanislav, Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno:Masarykova univerzita, 2004 ISBN 80-210-3495-5
KOL. AUTORŮ, Sobotka, jubilejní sborník k 450. povýšení na město, Sobotka:1948
KOL. AUTORŮ, Sobotka, jubilejní sborník k 460. povýšení na město, Sobotka:1958
KOL. AUTORŮ, Sobotka, jubilejní sborník k 470. povýšení na město, Sobotka:1968
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262- 0052-9
PEKAŘ, Josef, Kniha o Kosti, Praha: Elka press, 1998, ISBN
PETTY, Geoffrey, Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7
ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 3. Přeložila Alžběta SIROVÁTKOVÁ. Praha: Portál, 2007. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-330-7
VALIŠOVÁ,Alena, KASÍKOVÁ, Hana (eds.). Pedagogika pro učitele, 2. rozšířené a aktualizované vydání, Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9
WALDHAUSER, Jiří, Český ráj očima archeologie. 300 tajemných míst a jejich příběhy, Liberec: Knihy 555, 2006, ISBN
WALDHAUSER, Jiří, Archeologie kraje básníků. Archeologie Sobotecka v Českém ráji, Jičín: Regionální muzeum a galerie v Jičíně, 2016, ISBN