Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jaké jsou subjektivně vnímané podmínky začínajících učitelů. V teoretické části se zaměřuje na učitele a charakteristiku učitelské profese, především se však věnuje začínajícímu učiteli, jeho profesní přípravě, procesu uvádění do praxe, podmínkám jeho práce a problémům, s nimiž se učitelé novicové v období profesní adaptace setkávají. V praktické části práce popisuje metodologii výzkumu, syntézu výsledků šetření a jejich interpretaci.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to discover subjectively perceived conditions of beginning teachers. In the theoretical part the thesis focuses on teachers and characteristics of teaching profession. It is mainly devoted to beginning teachers, their training programme, process of introduction to profession, conditions of their job and problems they encounter during their initial phase. In the practical part the thesis describes methodology of research, synthesis of survey results and their interpretation.
Klíčová slova
začínající učitel, základní škola, uvádění začínajících učitelů, podmínky práce začínajících učitelů, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
beginning teacher, basic school, the process of introduction to profession, work conditions of beginning teachers, qualitative research, semi-structured interview
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si klade za cíl zjistit, jaké jsou subjektivně vnímané podmínky začínajících učitelů. V teoretické části se zaměřuje na učitele a charakteristiku učitelské profese, především se však věnuje začínajícímu učiteli, jeho profesní přípravě, procesu uvádění do praxe, podmínkám jeho práce a problémům, s nimiž se učitelé novicové v období profesní adaptace setkávají. V praktické části práce popisuje metodologii výzkumu, syntézu výsledků šetření a jejich interpretaci.
Anotace v angličtině
The aim of this diploma thesis is to discover subjectively perceived conditions of beginning teachers. In the theoretical part the thesis focuses on teachers and characteristics of teaching profession. It is mainly devoted to beginning teachers, their training programme, process of introduction to profession, conditions of their job and problems they encounter during their initial phase. In the practical part the thesis describes methodology of research, synthesis of survey results and their interpretation.
Klíčová slova
začínající učitel, základní škola, uvádění začínajících učitelů, podmínky práce začínajících učitelů, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
beginning teacher, basic school, the process of introduction to profession, work conditions of beginning teachers, qualitative research, semi-structured interview
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjistit, jaké jsou subjektivně vnímané profesní podmínky současných začínajících učitelů.
Diplomová práce se v teoretické části soustředí na profesi učitele a její specifika, začínajícího učitele, jeho profesní přípravu a podmínky výkonu profese ve škole. Analýzou hloubkových rozhovorů zjišťuje, jaké jsou subjektivně vnímané profesní podmínky konkrétních začínajících učitelů.
Metody:
polostrukturovaný hloubkový rozhovor
Zásady pro vypracování
Cíl:
Zjistit, jaké jsou subjektivně vnímané profesní podmínky současných začínajících učitelů.
Diplomová práce se v teoretické části soustředí na profesi učitele a její specifika, začínajícího učitele, jeho profesní přípravu a podmínky výkonu profese ve škole. Analýzou hloubkových rozhovorů zjišťuje, jaké jsou subjektivně vnímané profesní podmínky konkrétních začínajících učitelů.
Metody:
polostrukturovaný hloubkový rozhovor
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., & Minaříková, E. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít? Praha: Muni Press.
Píšová, M. (1999). Novice Teacher, Pardubice: Univerzita Pardubice.
Průcha, J. (1997). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: Masaykova univerzita.
Švaříček, R., & Šeďová,K.(2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
Vašutová, J.(2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
Seznam doporučené literatury
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hanušová, S., Píšová, M., Kohoutek, T., & Minaříková, E. (2017). Chtějí zůstat nebo odejít? Praha: Muni Press.
Píšová, M. (1999). Novice Teacher, Pardubice: Univerzita Pardubice.
Průcha, J. (1997). Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
Šimoník, O. (1994). Začínající učitel. Brno: Masaykova univerzita.
Švaříček, R., & Šeďová,K.(2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Urbánek, P. (2005). Vybrané problémy učitelské profese: aktuální analýza. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
Vašutová, J.(2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.