Diplomová práce je zaměřena na výuku tématu Střední Evropa na druhém stupni základních škol. Předmětem práce je zasazení tématu do kurikulárních dokumentů České republiky a evaluace zpracování tématu Střední Evropa ve vybraných učebnicích zeměpisu. Diplomová práce přináší zpracované podpůrné materiály pro výuku regionu Střední Evropy. Podpůrné materiály mohou sloužit učiteli zeměpisu jako didaktická a metodická opora ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on teaching of the topic Central Europe in a lower secondary education. The aim of the thesis is to contextualize the topic into the Czech curriculum documents and the evaluation of the handling with the topic Central Europe in particular geographical textbooks. The diploma thesis presents supporting teaching materials made for the teaching of the region Central Europe. Supporting teaching materials may be used as a didactic and methodical support for the teachers of Geography in the geographical lessons.
Klíčová slova
Zeměpis, region, Střední Evropa, didaktika geografie, kurikulum, druhý stupeň základní školy, evaluace učebnic, podpůrný materiál pro výuku
Klíčová slova v angličtině
Geography, region, Central Europe, didactics of Geography, curriculum, lower secondary education, evaluation of textbooks, supporting teaching material
Rozsah průvodní práce
96 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na výuku tématu Střední Evropa na druhém stupni základních škol. Předmětem práce je zasazení tématu do kurikulárních dokumentů České republiky a evaluace zpracování tématu Střední Evropa ve vybraných učebnicích zeměpisu. Diplomová práce přináší zpracované podpůrné materiály pro výuku regionu Střední Evropy. Podpůrné materiály mohou sloužit učiteli zeměpisu jako didaktická a metodická opora ve výuce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on teaching of the topic Central Europe in a lower secondary education. The aim of the thesis is to contextualize the topic into the Czech curriculum documents and the evaluation of the handling with the topic Central Europe in particular geographical textbooks. The diploma thesis presents supporting teaching materials made for the teaching of the region Central Europe. Supporting teaching materials may be used as a didactic and methodical support for the teachers of Geography in the geographical lessons.
Klíčová slova
Zeměpis, region, Střední Evropa, didaktika geografie, kurikulum, druhý stupeň základní školy, evaluace učebnic, podpůrný materiál pro výuku
Klíčová slova v angličtině
Geography, region, Central Europe, didactics of Geography, curriculum, lower secondary education, evaluation of textbooks, supporting teaching material
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vypracovat podpůrné výukové materiály pro vybrané hodiny zeměpisu na 2. stupni ZŠ, a to pomocí vybraných aktivizačních metod, prezentací a pracovních listů, a dále vytvořit konkrétní přípravy na jednotlivé vyučovací hodiny.
V práci budou analyzována vybraná fyzickogeografická a humánně geografická témata týkající se Střední Evropy, obsažená v učebnicích pro základní vzdělávání. Tato témata budou zhodnocena z hlediska vhodnosti a obsáhlosti učiva pro žáky a z hlediska mezipředmětových vztahů. Navrhovaný obsah bude následně porovnán s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je vypracovat podpůrné výukové materiály pro vybrané hodiny zeměpisu na 2. stupni ZŠ, a to pomocí vybraných aktivizačních metod, prezentací a pracovních listů, a dále vytvořit konkrétní přípravy na jednotlivé vyučovací hodiny.
V práci budou analyzována vybraná fyzickogeografická a humánně geografická témata týkající se Střední Evropy, obsažená v učebnicích pro základní vzdělávání. Tato témata budou zhodnocena z hlediska vhodnosti a obsáhlosti učiva pro žáky a z hlediska mezipředmětových vztahů. Navrhovaný obsah bude následně porovnán s požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Seznam doporučené literatury
BUREŠ, M., MAŇÁK, J., KNECHT P. Hodnocení učebnic. 2., rozš. a aktual. vyd. Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-148-5.
DEMEK, J. et al. Zeměpis 7: pro základní školy. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-807-2355-624.
HÜBELOVÁ, D., et al. Zeměpis 8: učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. 7. aktual. vyd. Brno: Nová škola, 2018. Duhová řada. ISBN 978-807-2899-982.
CHALUPA, P., DEMEK J., et al. Zeměpis 8: pro základní školy. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7235-439-9.
JEŘÁBEK, M., et. al. Zeměpis světa 3: učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia: Evropa. 4., uprav. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2016. Duhová řada. ISBN 978-808-6034-706.
MARADA, M., et al. Zeměpis 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. 4., uprav. vyd. Plzeň: Fraus, 2016. Duhová řada. ISBN 978-80-7489-057-4.
MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., et al.
Koncepce geografického vzdělávání. vyd. Praha, 2017. 103 s.
Dostupné z: https://www.egeografie.cz/egeografie/metodika.pdf.
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: 2017. 164 s. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/.
PRŮCHA, J., Moderní pedagogika. 4. aktual. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. 2. rozš. a aktual. vyd. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3149-4.
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika. 2. rozš. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠINDÝLEK, J., ŠILHANOVÁ, M. Hravý zeměpis 8 - učebnice Evropa. vyd. Praha: TAKTIK. 2018. ISBN 978-80-7563-153
ŠUPKA, J., HOFMANN, E. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. vyd. Brno: PdF MU Brno, 1990. 66 s. ISBN 8021001828.
VALIŠOVÁ, A., et al. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
VÁVRA, J. Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. vyd. Liberec, TUL, 2006. 93 s. ISBN 80-7372-083-3.
Seznam doporučené literatury
BUREŠ, M., MAŇÁK, J., KNECHT P. Hodnocení učebnic. 2., rozš. a aktual. vyd. Brno: Paido, 2007. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-148-5.
DEMEK, J. et al. Zeměpis 7: pro základní školy. 2. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-807-2355-624.
HÜBELOVÁ, D., et al. Zeměpis 8: učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. 7. aktual. vyd. Brno: Nová škola, 2018. Duhová řada. ISBN 978-807-2899-982.
CHALUPA, P., DEMEK J., et al. Zeměpis 8: pro základní školy. 2. upr. a rozš. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2009. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7235-439-9.
JEŘÁBEK, M., et. al. Zeměpis světa 3: učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia: Evropa. 4., uprav. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 2016. Duhová řada. ISBN 978-808-6034-706.
MARADA, M., et al. Zeměpis 8: pro základní školy a víceletá gymnázia. 4., uprav. vyd. Plzeň: Fraus, 2016. Duhová řada. ISBN 978-80-7489-057-4.
MARADA, M., ŘEZNÍČKOVÁ, D., et al.
Koncepce geografického vzdělávání. vyd. Praha, 2017. 103 s.
Dostupné z: https://www.egeografie.cz/egeografie/metodika.pdf.
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: 2017. 164 s. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/.
PRŮCHA, J., Moderní pedagogika. 4. aktual. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
PRŮCHA, J. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. 2. rozš. a aktual. vyd. Brno: Paido, 1998. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-859-3149-4.
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika. 2. rozš. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠINDÝLEK, J., ŠILHANOVÁ, M. Hravý zeměpis 8 - učebnice Evropa. vyd. Praha: TAKTIK. 2018. ISBN 978-80-7563-153
ŠUPKA, J., HOFMANN, E. Vybrané kapitoly z didaktiky regionální geografie. vyd. Brno: PdF MU Brno, 1990. 66 s. ISBN 8021001828.
VALIŠOVÁ, A., et al. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
VÁVRA, J. Didaktika geografie 1. Od vzdělávacího programu. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině v zeměpisu na ZŠ, na příkladu tématu Světový oceán. vyd. Liberec, TUL, 2006. 93 s. ISBN 80-7372-083-3.