Předmětem této diplomové práce je zapojení badatelsky orientované výuky (BOV) v hodinách zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Teoretická část je zaměřena na detailnější zhodnocení BOV a vymezení souvisejících pojmů. Součástí práce je zasazení BOV do rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání při výuce zeměpisu. Výstupem jsou náměty pěti výukových aktivit zaměřených na badatelsky orientované vyučování a k nim náležících metodických pokynů. Jedna aktivita byla pak realizována přímo v praxi na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is the involvement of inquiry based education (IBE) in teaching geography at Lower-secondary schools. The theoretical part focuses on a detailed assessment of inquiry based education and definitions of related terms. Part of the work is the inclusion of IBE in the national curriculum for primary education in teaching geography. The output are the subjects of five teaching activities focused on inquiry based education and their methodological guidelines. One activity was then carried out directly in practice at the Josef Jungmann Grammar School in Litoměřice.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, BOV, zeměpis, 2. stupeň základních škol, rámcový vzdělávací program, výukové aktivity, metodické pokyny
Klíčová slova v angličtině
inquiry based education, IBE, geography, Lower-secondary schools, national curriculum, teaching activities, methodological guidelines
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce je zapojení badatelsky orientované výuky (BOV) v hodinách zeměpisu na 2. stupni ZŠ. Teoretická část je zaměřena na detailnější zhodnocení BOV a vymezení souvisejících pojmů. Součástí práce je zasazení BOV do rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání při výuce zeměpisu. Výstupem jsou náměty pěti výukových aktivit zaměřených na badatelsky orientované vyučování a k nim náležících metodických pokynů. Jedna aktivita byla pak realizována přímo v praxi na Gymnáziu Josefa Jungmanna v Litoměřicích.
Anotace v angličtině
The topic of this diploma thesis is the involvement of inquiry based education (IBE) in teaching geography at Lower-secondary schools. The theoretical part focuses on a detailed assessment of inquiry based education and definitions of related terms. Part of the work is the inclusion of IBE in the national curriculum for primary education in teaching geography. The output are the subjects of five teaching activities focused on inquiry based education and their methodological guidelines. One activity was then carried out directly in practice at the Josef Jungmann Grammar School in Litoměřice.
Klíčová slova
badatelsky orientovaná výuka, BOV, zeměpis, 2. stupeň základních škol, rámcový vzdělávací program, výukové aktivity, metodické pokyny
Klíčová slova v angličtině
inquiry based education, IBE, geography, Lower-secondary schools, national curriculum, teaching activities, methodological guidelines
Zásady pro vypracování
Práce pojednává o zařazení badatelsky orientovaného vyučování do výuky zeměpisu na 2. stupni základních škol. Součástí diplomové práce je vytvoření konkrétních námětů výukových aktivit využívajících badatelsky orientované vyučování. Hlavním cílem je vytvořit takové aktivity, aby žák aktivně a relativně samostatně poznával a objevoval nové poznatky. Snahou bude zapojit do výuky něco netradičního než pouze výuku v lavicích, a přitom tak děti zaujmout, aby je výuka zeměpisu bavila.
Zásady pro vypracování
Práce pojednává o zařazení badatelsky orientovaného vyučování do výuky zeměpisu na 2. stupni základních škol. Součástí diplomové práce je vytvoření konkrétních námětů výukových aktivit využívajících badatelsky orientované vyučování. Hlavním cílem je vytvořit takové aktivity, aby žák aktivně a relativně samostatně poznával a objevoval nové poznatky. Snahou bude zapojit do výuky něco netradičního než pouze výuku v lavicích, a přitom tak děti zaujmout, aby je výuka zeměpisu bavila.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J., 2015. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4515-1.
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2017. [online]. vyd. Praha. 164 s. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/.
PAPÁČEK, M., 2010. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa?. Scientia in Educatione, roč. 1, č. 1, s. 33?49. ISSN 1804-7106.
PETTY, G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.
ŘEZNÍČKOVÁ, D., 2013. Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, roč. 23, č. 1, s. 12?15. ISSN 1210-3004.
Seznam doporučené literatury
DOSTÁL, J., 2015. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4515-1.
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2017. [online]. vyd. Praha. 164 s. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/.
PAPÁČEK, M., 2010. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa?. Scientia in Educatione, roč. 1, č. 1, s. 33?49. ISSN 1804-7106.
PETTY, G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.
ŘEZNÍČKOVÁ, D., 2013. Badatelsky orientovaná výuka geografie. Geografické rozhledy, roč. 23, č. 1, s. 12?15. ISSN 1210-3004.