Závěrečná práce se zabývá rozvíjením čtenářství ve školní družině. Cílem je vypracovat pedagogický projekt na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti a dalšího využití volného času u dětí mladšího školního věku. Probudit zájem dětí mladšího školního věku o četbu a nalézt možnosti podpory jejich zájmu v odpoledním čase, který školní družina nabízí.
V první části práce jsou vymezeny pojmy, základní informace a poznatky z oblasti čtenářské gramotnosti, charakteristiky mladšího školního věku ve výuce i mimo ni.
V rámci praktické části s využitím knihy Pohádky pro malé i velké liberečánky, je předložen program pro rozvoj čtenářství, sloužící k rozvoji čtenářské gramotnosti a práci s textem. Ten neotřelým způsobem podporuje dětský zájem o knihu a čtení. Při tvorbě byly respektovány věkové zvláštnosti žáků prvního stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The final paper is concerned with the development of reading skills in an after school club. The goal is to formulate a pedagogical project to support the development of reading skills and further utilization of young school-aged children's free-time. To awake the interest of young school-aged children in reading and to find the opportunities regarding the support of their interests within the time that the after school club provides.
In the first part of the paper, the ideas, basic information and insights from the area of reading competence are defined as well as the characteristics of the schooling for young school - aged children, both during and outside of the teaching.
In the practical part, where the book "Pohádky pro malé i velké liberečánky" is also used, the plan for developing reading skill is presented. It is used to advance reading competence and working with text. The plan uniquely encourages children's interest in the book and reading in general. The special needs of pupils in primary school were considered when creating the plan.
Klíčová slova
Četba, čtenář, čtenářská gramotnost, čtenářství, pracovní listy, knihovna, kniha, školní družina, mladší školní věk.
Klíčová slova v angličtině
Reading, reader, reading competence, reading skills, worksheets, library, book, after school club, young school age.
Rozsah průvodní práce
35 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se zabývá rozvíjením čtenářství ve školní družině. Cílem je vypracovat pedagogický projekt na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti a dalšího využití volného času u dětí mladšího školního věku. Probudit zájem dětí mladšího školního věku o četbu a nalézt možnosti podpory jejich zájmu v odpoledním čase, který školní družina nabízí.
V první části práce jsou vymezeny pojmy, základní informace a poznatky z oblasti čtenářské gramotnosti, charakteristiky mladšího školního věku ve výuce i mimo ni.
V rámci praktické části s využitím knihy Pohádky pro malé i velké liberečánky, je předložen program pro rozvoj čtenářství, sloužící k rozvoji čtenářské gramotnosti a práci s textem. Ten neotřelým způsobem podporuje dětský zájem o knihu a čtení. Při tvorbě byly respektovány věkové zvláštnosti žáků prvního stupně základní školy.
Anotace v angličtině
The final paper is concerned with the development of reading skills in an after school club. The goal is to formulate a pedagogical project to support the development of reading skills and further utilization of young school-aged children's free-time. To awake the interest of young school-aged children in reading and to find the opportunities regarding the support of their interests within the time that the after school club provides.
In the first part of the paper, the ideas, basic information and insights from the area of reading competence are defined as well as the characteristics of the schooling for young school - aged children, both during and outside of the teaching.
In the practical part, where the book "Pohádky pro malé i velké liberečánky" is also used, the plan for developing reading skill is presented. It is used to advance reading competence and working with text. The plan uniquely encourages children's interest in the book and reading in general. The special needs of pupils in primary school were considered when creating the plan.
Klíčová slova
Četba, čtenář, čtenářská gramotnost, čtenářství, pracovní listy, knihovna, kniha, školní družina, mladší školní věk.
Klíčová slova v angličtině
Reading, reader, reading competence, reading skills, worksheets, library, book, after school club, young school age.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Vypracovat pedagogický projekt na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti a dalšího využití volného času u dětí mladšího školního věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava a zpracování pedagogického projektu, formulace závěrů.
Metoda: Projekt.
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Vypracovat pedagogický projekt na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti a dalšího využití volného času u dětí mladšího školního věku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava a zpracování pedagogického projektu, formulace závěrů.
Metoda: Projekt.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., 2014. Literatura mě baví. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-045-3.
EICHLEROVÁ, J., 2003. Pohádky pro malé i velké liberečánky. Liberec: Kalendář Liberecka.
CHALOUPKA, O., 1995. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria. ISBN 80-85865-41-6.
KRAMPLOVÁ, I. a kol., 2002. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-2011-0416-3.
LEPILOVÁ, K., 2014. Cesty ke čtenářství. 1. vyd. Brno: Albatros. ISBN 978-80-266-0112-8.
PRÁZOVÁ, I., HOMOLOVÁ, K., LANDOVÁ, H., RICHTER, V., 2014. České děti jako čtenáři. Brno: Host. ISBN 978-80-7491-492-8.
SMOLÍKOVÁ, K., 2017. Zakousněte se do knihy: pracovní listy k rozvoji čtenářství. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1261-4.
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, J., 2014. Literatura mě baví. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-045-3.
EICHLEROVÁ, J., 2003. Pohádky pro malé i velké liberečánky. Liberec: Kalendář Liberecka.
CHALOUPKA, O., 1995. Škola a počátky dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Victoria. ISBN 80-85865-41-6.
KRAMPLOVÁ, I. a kol., 2002. Netradiční úlohy aneb čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. ISBN 80-2011-0416-3.
LEPILOVÁ, K., 2014. Cesty ke čtenářství. 1. vyd. Brno: Albatros. ISBN 978-80-266-0112-8.
PRÁZOVÁ, I., HOMOLOVÁ, K., LANDOVÁ, H., RICHTER, V., 2014. České děti jako čtenáři. Brno: Host. ISBN 978-80-7491-492-8.
SMOLÍKOVÁ, K., 2017. Zakousněte se do knihy: pracovní listy k rozvoji čtenářství. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1261-4.