Závěrečná práce se věnuje problematice dítěte se středně těžkou mentální retardací. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku jednotlivých kategorií mentální retardace, na možné příčiny vzniku a možnosti prevence. V praktické části se práce věnuje kazuistickému rozboru chlapce, se středně těžkou mentální retardací. Jeho zlepšení a rozvoj v estetické výchově během školního roku. Práce prokazuje chlapcův rozvoj použitím dvou diagnostických metod. Jednou z metod je pozorování a druhou metodou je kresba.
Anotace v angličtině
This paper will investigate the problemtics of pupil with moderate mental retardation. The theoretical part deals with the characteristics of the cathegories of mental mental retardation, their potential causes and possibillities for prevention. The practical part contains a case study of a boy with moderate mental retardation. It describes his improvements and development in the subject of arts during one school year. The case study has proven his development through two diagnostic methods, the first method being observation, the second one being drawing.
Závěrečná práce se věnuje problematice dítěte se středně těžkou mentální retardací. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku jednotlivých kategorií mentální retardace, na možné příčiny vzniku a možnosti prevence. V praktické části se práce věnuje kazuistickému rozboru chlapce, se středně těžkou mentální retardací. Jeho zlepšení a rozvoj v estetické výchově během školního roku. Práce prokazuje chlapcův rozvoj použitím dvou diagnostických metod. Jednou z metod je pozorování a druhou metodou je kresba.
Anotace v angličtině
This paper will investigate the problemtics of pupil with moderate mental retardation. The theoretical part deals with the characteristics of the cathegories of mental mental retardation, their potential causes and possibillities for prevention. The practical part contains a case study of a boy with moderate mental retardation. It describes his improvements and development in the subject of arts during one school year. The case study has proven his development through two diagnostic methods, the first method being observation, the second one being drawing.
Cíl závěrečné práce: Zjistit, zda a k jakému zlepšení a rozvoji dojde u chlapce se středně těžkou mentální retardací v estetické výchově (kresebných projevech) během školního roku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhotovení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, analýza kresby (kresebných projevů).
Zásady pro vypracování
Cíl závěrečné práce: Zjistit, zda a k jakému zlepšení a rozvoji dojde u chlapce se středně těžkou mentální retardací v estetické výchově (kresebných projevech) během školního roku.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhotovení dat, formulace závěrů.
Metody: Pozorování, analýza kresby (kresebných projevů).
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., ZIKL, P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: Vzdělávání, výchova, sociální péče. 4., přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, M., 2017. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vyd. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-333-9.
VALENTA, M., MULLER, O., 2003. Psychopedie - Teoretické základy a východiska. 1. vyd. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-137-1.
Seznam doporučené literatury
BENDOVÁ, P., ZIKL, P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.
ŠVARCOVÁ, I., 2011. Mentální retardace: Vzdělávání, výchova, sociální péče. 4., přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-889-0.
VÁGNEROVÁ, M., 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, M., 2017. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vyd. Praha: Raabe. ISBN 978-80-7496-333-9.
VALENTA, M., MULLER, O., 2003. Psychopedie - Teoretické základy a východiska. 1. vyd. Praha: Parta. ISBN 978-80-7320-137-1.