Cílem diplomové práce je analýza odlišných metod výuky učitelů, komparace výsledků žáků při osvojování učiva vybraných témat a porovnání míry jejich motivace při různých formách výuky v zeměpisu. Teoretická část se na základě odborné literatury zabývá charakteristikou vyučovacích metod, organizačních forem výuky a možností hodnocení žáků. Stručný nástin předmětu zeměpis v historii a dnes a jeho zařazení v kurikulárních dokumentech je úvodem pro praktickou část. Ta se zabývá akčním výzkumem, který se zaměřuje na porovnání výuky dvou učitelů zeměpisu na základní škole, především na využití odlišných metod a forem výuky tématu sopečná činnost a tématu povrch, vodstvo a podnebí Ameriky. Využitými metodami jsou pozorování ve výuce, rozhovory se žáky a písemné ověření jejich osvojených poznatků. Závěrem práce jsou výsledky výzkumu a diskuze nad tématy.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to analyse different teaching methods and approaches used by geography teachers, comparison of pupils´ results in mastering curriculum of selected topics and evaluation of the degree of their motivation in various forms of teaching in Geography. The theoretical part based on professional literature deals with the characteristics of teaching methods, organizational forms of teaching and possibilities of pupils´ assessment. The practical part of the thesis is introduced by a brief outline of Geography as the subject throughout its history and today, and its placement in curriculum documents. The practical part deals with the action research which focuses on comparison of two Geography teachers at primary schools, particularly on using different methods, approaches and forms of the topic Volcanic Activity, and the topic America - Surface, Water and Climate. The methods used in the action research are observation, interviews with pupils and written verification of pupils´ mastered knowledge. Conclusions of the thesis are the results of the action research and discussion about the topics.
Klíčová slova
vyučovací metody, organizační formy výuky, zeměpis, akční výzkum, žáci, motivace, sopečná činnost, povrch, vodstvo a podnebí Ameriky
Klíčová slova v angličtině
teaching methods, organizational forms of teaching, Geography, action research, pupils, motivation, Volcanic Activity, Surface, Water and Climate of America
Rozsah průvodní práce
82 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je analýza odlišných metod výuky učitelů, komparace výsledků žáků při osvojování učiva vybraných témat a porovnání míry jejich motivace při různých formách výuky v zeměpisu. Teoretická část se na základě odborné literatury zabývá charakteristikou vyučovacích metod, organizačních forem výuky a možností hodnocení žáků. Stručný nástin předmětu zeměpis v historii a dnes a jeho zařazení v kurikulárních dokumentech je úvodem pro praktickou část. Ta se zabývá akčním výzkumem, který se zaměřuje na porovnání výuky dvou učitelů zeměpisu na základní škole, především na využití odlišných metod a forem výuky tématu sopečná činnost a tématu povrch, vodstvo a podnebí Ameriky. Využitými metodami jsou pozorování ve výuce, rozhovory se žáky a písemné ověření jejich osvojených poznatků. Závěrem práce jsou výsledky výzkumu a diskuze nad tématy.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis is to analyse different teaching methods and approaches used by geography teachers, comparison of pupils´ results in mastering curriculum of selected topics and evaluation of the degree of their motivation in various forms of teaching in Geography. The theoretical part based on professional literature deals with the characteristics of teaching methods, organizational forms of teaching and possibilities of pupils´ assessment. The practical part of the thesis is introduced by a brief outline of Geography as the subject throughout its history and today, and its placement in curriculum documents. The practical part deals with the action research which focuses on comparison of two Geography teachers at primary schools, particularly on using different methods, approaches and forms of the topic Volcanic Activity, and the topic America - Surface, Water and Climate. The methods used in the action research are observation, interviews with pupils and written verification of pupils´ mastered knowledge. Conclusions of the thesis are the results of the action research and discussion about the topics.
Klíčová slova
vyučovací metody, organizační formy výuky, zeměpis, akční výzkum, žáci, motivace, sopečná činnost, povrch, vodstvo a podnebí Ameriky
Klíčová slova v angličtině
teaching methods, organizational forms of teaching, Geography, action research, pupils, motivation, Volcanic Activity, Surface, Water and Climate of America
Zásady pro vypracování
Cíle:
analýza odlišných metod výuky učitelů
porovnání výsledků žáků při osvojování učiva vybraného tématu
porovnání míry motivace žáků při různých formách výuky
Metody:
Rešerše odborné literatury a analýza vyučovacích metod, které budou stěžejní pro utvoření teoretického základu. Pozorování žáků v hodinách zeměpisu a rozhovory s aktéry výuky budou využity v praktické části.
Požadavky DP:
Studium literatury, náslechy v hodinách zeměpisu, realizace rozhovorů s aktéry vyučování, vyhodnocení výsledků žáků a mapové výstupy.
Zásady pro vypracování
Cíle:
analýza odlišných metod výuky učitelů
porovnání výsledků žáků při osvojování učiva vybraného tématu
porovnání míry motivace žáků při různých formách výuky
Metody:
Rešerše odborné literatury a analýza vyučovacích metod, které budou stěžejní pro utvoření teoretického základu. Pozorování žáků v hodinách zeměpisu a rozhovory s aktéry výuky budou využity v praktické části.
Požadavky DP:
Studium literatury, náslechy v hodinách zeměpisu, realizace rozhovorů s aktéry vyučování, vyhodnocení výsledků žáků a mapové výstupy.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-9934-6.
KALHOUS, Z., OBST, O., a kol., 2002. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-253-X.
PETTY, G., 2008. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
SITNÁ, D., 2009. Metody aktivního vyučování: Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-246-1.
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10839
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika: Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-9934-6.
KALHOUS, Z., OBST, O., a kol., 2002. Školní didaktika. Praha: Portál. ISBN 80-7178-253-X.
PETTY, G., 2008. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0367-4.
SITNÁ, D., 2009. Metody aktivního vyučování: Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-246-1.
SKALKOVÁ, J., 2007. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1821-7.
ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ K., 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání druhé. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z: https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10839