Diplomová práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou v přírodovědných předmětech. Cílem této práce je provést rešerši literatury a navrhnou 10 vhodných pokusů pro badatelskou výuku přírodních věd. Teoretická část práce je syntézou základních pojmů a poznatků v problematice aktivizujících metod, badatelsky orientované výuky a zařazení přírodních věd do vzdělávací oblasti Rámcově vzdělávacího programu. V praktické části práce jsou zpracována témata chemie, která je možné uplatnit i v ostatních přírodovědných předmětech a realizovat je v rámci laboratorních prací. V neposlední řadě jsem posoudila klady a zápory badatelské výuky v porovnání s jinými aktivizačními metodami. Realizovala jsem i vlastní dotazníkové šetření a anketu u žáků naší školy v rámci hodin chemie a laboratorních pracích.
Anotace v angličtině
This thesis deals with Inquiry Based Science Education. The aim of this work is to search the literature and propose 10 suitable experiments for research teaching of natural sciences. The theoretical part of the work is a synthesis of basic concepts and knowledge in the field of activating methods, research-oriented teaching, and the inclusion of natural sciences in the educational area of the Framework Educational Program. In the practical part of the work are processed topics of chemistry, which can be used in other science subjects and implement them in laboratory work. Last but not least, I assessed the pros and cons of research teaching in comparison with other activating methods. I also carried out my questionnaire survey and survey of students at our school during chemistry classes and laboratory work.
Inquiry Based Science Education, teaching method, experiment
Rozsah průvodní práce
121 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá badatelsky orientovanou výukou v přírodovědných předmětech. Cílem této práce je provést rešerši literatury a navrhnou 10 vhodných pokusů pro badatelskou výuku přírodních věd. Teoretická část práce je syntézou základních pojmů a poznatků v problematice aktivizujících metod, badatelsky orientované výuky a zařazení přírodních věd do vzdělávací oblasti Rámcově vzdělávacího programu. V praktické části práce jsou zpracována témata chemie, která je možné uplatnit i v ostatních přírodovědných předmětech a realizovat je v rámci laboratorních prací. V neposlední řadě jsem posoudila klady a zápory badatelské výuky v porovnání s jinými aktivizačními metodami. Realizovala jsem i vlastní dotazníkové šetření a anketu u žáků naší školy v rámci hodin chemie a laboratorních pracích.
Anotace v angličtině
This thesis deals with Inquiry Based Science Education. The aim of this work is to search the literature and propose 10 suitable experiments for research teaching of natural sciences. The theoretical part of the work is a synthesis of basic concepts and knowledge in the field of activating methods, research-oriented teaching, and the inclusion of natural sciences in the educational area of the Framework Educational Program. In the practical part of the work are processed topics of chemistry, which can be used in other science subjects and implement them in laboratory work. Last but not least, I assessed the pros and cons of research teaching in comparison with other activating methods. I also carried out my questionnaire survey and survey of students at our school during chemistry classes and laboratory work.
Inquiry Based Science Education, teaching method, experiment
Zásady pro vypracování
Provést rešerši literatury a navrhnout 10 vhodných pokusů pro badatelskou výuku přírodních věd.
Vytvořit pracovní listy pro žáky včetně metodických listů pro učitele.
Posoudit klady a zápory badatelské výuky a porovnat ji s jinými metodami aktivní účasti žáků při výuce.
Zásady pro vypracování
Provést rešerši literatury a navrhnout 10 vhodných pokusů pro badatelskou výuku přírodních věd.
Vytvořit pracovní listy pro žáky včetně metodických listů pro učitele.
Posoudit klady a zápory badatelské výuky a porovnat ji s jinými metodami aktivní účasti žáků při výuce.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5. Dostupné z: doi:10.5507/pdf.15.24443935
TEMI. Temi - Program pro vzdělávání učitelů v celé Evropě [online]. [vid. 2019-10-16]. Dostupné z: http://projecttemi.eu/cs/
TEMI. Kniha přírodovědných záhad. 1. vydání. Praha: TEMI - Teaching Enquiry with Mysteries Incorporated, 2016.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5. Dostupné z: doi:10.5507/pdf.15.24443935