Hlavním cílem bakalářské práce je vyhodnotit komparativní výhody České republiky na firmě PETROF, spol. s r.o. Dílčím cílem je zhodnocení pozice firmy na zahraničních trzích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán zahraniční obchod, teorie, které se zahraničním obchodem souvisí a jejich přední představitelé. Jsou zde vysvětleny absolutní a komparativní výhody, které tvoří základ celé práce. Závěr teoretické části se zabývá zahraničním obchodem ČR, jeho vývojovými stádii a komparativními výhodami ČR. V praktické části je představena firma, jsou analyzovány její komparativní výhody a významné trhy, na které vyváží své zboží. U každého trhu je zkoumáno, jakou komparativní výhodu má firma oproti konkurenčním společnostem v dané zemi.
Anotace v angličtině
Comparative Advantages of Czech Export Companies
Main goal of the Bachelor's thesis is a description of a comparative advantage of the Czech Republic based on company PETROF spol. s r. o. Another goal is evaluation of position of the company on foreign markets. Thesis is made of two parts, theoretical and practical. Theoretical part is made of description of foreign trade and related theory and leaders in foreign trade. It also depicts absolute and comparative advantage, which is the basis of this thesis. Conclusion of theoretical part deals with a foreign trade of the Czech Republic, its stages of development and comparative advantages of the Czech Republic. Practical part introduces a company with its comparative advantages and significant markets which are used for goods export. For each market, there is analysis of company's advantages compared to its competitors in the said country.
Klíčová slova
Komparativní výhoda, absolutní výhoda, mezinárodní obchod, zahraniční trh.
Klíčová slova v angličtině
Comparative advantage, absolute advantage, international trade, foreign market.
Rozsah průvodní práce
63 s. (78 325)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem bakalářské práce je vyhodnotit komparativní výhody České republiky na firmě PETROF, spol. s r.o. Dílčím cílem je zhodnocení pozice firmy na zahraničních trzích. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán zahraniční obchod, teorie, které se zahraničním obchodem souvisí a jejich přední představitelé. Jsou zde vysvětleny absolutní a komparativní výhody, které tvoří základ celé práce. Závěr teoretické části se zabývá zahraničním obchodem ČR, jeho vývojovými stádii a komparativními výhodami ČR. V praktické části je představena firma, jsou analyzovány její komparativní výhody a významné trhy, na které vyváží své zboží. U každého trhu je zkoumáno, jakou komparativní výhodu má firma oproti konkurenčním společnostem v dané zemi.
Anotace v angličtině
Comparative Advantages of Czech Export Companies
Main goal of the Bachelor's thesis is a description of a comparative advantage of the Czech Republic based on company PETROF spol. s r. o. Another goal is evaluation of position of the company on foreign markets. Thesis is made of two parts, theoretical and practical. Theoretical part is made of description of foreign trade and related theory and leaders in foreign trade. It also depicts absolute and comparative advantage, which is the basis of this thesis. Conclusion of theoretical part deals with a foreign trade of the Czech Republic, its stages of development and comparative advantages of the Czech Republic. Practical part introduces a company with its comparative advantages and significant markets which are used for goods export. For each market, there is analysis of company's advantages compared to its competitors in the said country.
Klíčová slova
Komparativní výhoda, absolutní výhoda, mezinárodní obchod, zahraniční trh.
Klíčová slova v angličtině
Comparative advantage, absolute advantage, international trade, foreign market.
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů a formulace výzkumných otázek.
Teorie absolutních a komparativních výhod.
Zahraniční obchod České republiky.
Komparativní výhody českých exportních firem.
Formulace závěrů, návrhy a doporučení.
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů a formulace výzkumných otázek.
Teorie absolutních a komparativních výhod.
Zahraniční obchod České republiky.
Komparativní výhody českých exportních firem.
Formulace závěrů, návrhy a doporučení.
Seznam doporučené literatury
FOJTÍKOVÁ, Lenka, 2009. Zahraničně obchodní politika ČR, historie a současnost (1945 - 2008). Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-128-4.
GANDOLFO, Giancarlo. 2014. International trade theory and policy: with contributions by. Federico Trionfetti. Berlin: Springer. ISBN 978-3-642-37313-8.
SVATOŠ, Miroslav, 2009. Zahraniční obchod: Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2708-0.
ŠTĚRBOVÁ, Ludmila. 2013. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4694-4.
VARADZIN, František. 2013. Mezinárodní ekonomie: Teorie světového hospodářství. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-116-1.
FOJTÍKOVÁ, Lenka, 2009. Zahraničně obchodní politika ČR, historie a současnost (1945 - 2008). Praha: C. H. Beck. ISBN 978-80-7400-128-4.
GANDOLFO, Giancarlo. 2014. International trade theory and policy: with contributions by. Federico Trionfetti. Berlin: Springer. ISBN 978-3-642-37313-8.
SVATOŠ, Miroslav, 2009. Zahraniční obchod: Teorie a praxe. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-2708-0.
ŠTĚRBOVÁ, Ludmila. 2013. Mezinárodní obchod ve světové krizi 21. století. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-4694-4.
VARADZIN, František. 2013. Mezinárodní ekonomie: Teorie světového hospodářství. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-116-1.