Bakalářská práce se zabývá interkulturními specifiky mezinárodního obchodu ve státech západního Balkánu tedy v Albánii, Bosně a Hercegovině, Severní Makedonii, Kosovu, Srbsku a Chorvatsku. První část práce se zabývá definováním základních pojmů jako je kultura, interkulturní komunikace a obchodní etiketa. Další část charakterizuje jednotlivé státy z hlediska všeobecné teritoriální charakteristiky, politického a historického vývoje, makroekonomických ukazatelů, zahraničního obchodu a kulturních specifik, které jsou pro tyto státy charakteristické. Poslední část se zaměřuje na tato specifika z praktického úhlu pohledu za pomoci kvalifikovaných rozhovorů. Teoretické zkoumání je porovnáno s praktickými zkušenostmi odborníků, jež pracovali nebo pracují v oblasti obchodu a podnikání se státy západního Balkánu. Cílem práce je identifikace specifik obchodování a podnikání v zemích západního Balkánu na základě kulturních odlišností.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines intercultural specifics of international trade in Western Balkans - Albania, Bosnia and Herzegovina, Northern Macedonia, Kosovo, Serbia, and Croatia. The first part describes the definition of basic concepts such as culture, intercultural communication, and business etiquette. Another part characterizes the states in terms of territorial characteristics, political and historical developments, macroeconomic indicators, external trade, and cultural specifics that are typical for these states. The last part focuses on these specifics from a practical point of view with the help of qualified interviews. The theoretical examination is being compared with the practical experience of professionals working in trade and business in the Western Balkans. The purpose of this thesis is to identify the specifics of trade and business in the Western Balkan countries based on cultural differences.
Klíčová slova
Mezinárodní obchod, interkultura, kulturní odlišnosti, podnikání, balkánské státy
Klíčová slova v angličtině
International trade, interculture, cultural differences, business, Balkan States
Rozsah průvodní práce
89 s. (163 140 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá interkulturními specifiky mezinárodního obchodu ve státech západního Balkánu tedy v Albánii, Bosně a Hercegovině, Severní Makedonii, Kosovu, Srbsku a Chorvatsku. První část práce se zabývá definováním základních pojmů jako je kultura, interkulturní komunikace a obchodní etiketa. Další část charakterizuje jednotlivé státy z hlediska všeobecné teritoriální charakteristiky, politického a historického vývoje, makroekonomických ukazatelů, zahraničního obchodu a kulturních specifik, které jsou pro tyto státy charakteristické. Poslední část se zaměřuje na tato specifika z praktického úhlu pohledu za pomoci kvalifikovaných rozhovorů. Teoretické zkoumání je porovnáno s praktickými zkušenostmi odborníků, jež pracovali nebo pracují v oblasti obchodu a podnikání se státy západního Balkánu. Cílem práce je identifikace specifik obchodování a podnikání v zemích západního Balkánu na základě kulturních odlišností.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis examines intercultural specifics of international trade in Western Balkans - Albania, Bosnia and Herzegovina, Northern Macedonia, Kosovo, Serbia, and Croatia. The first part describes the definition of basic concepts such as culture, intercultural communication, and business etiquette. Another part characterizes the states in terms of territorial characteristics, political and historical developments, macroeconomic indicators, external trade, and cultural specifics that are typical for these states. The last part focuses on these specifics from a practical point of view with the help of qualified interviews. The theoretical examination is being compared with the practical experience of professionals working in trade and business in the Western Balkans. The purpose of this thesis is to identify the specifics of trade and business in the Western Balkan countries based on cultural differences.
Klíčová slova
Mezinárodní obchod, interkultura, kulturní odlišnosti, podnikání, balkánské státy
Klíčová slova v angličtině
International trade, interculture, cultural differences, business, Balkan States
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů práce
Interkulturní specifika a mezinárodní obchod
Charakteristika zemí západního Balkánu
Analýza specifik mezinárodního obchodu na balkánských trzích
Vyhodnocení vlivu interkulturních specifik na mezinárodní obchod a formulace závěrů
Zásady pro vypracování
Stanovení cílů práce
Interkulturní specifika a mezinárodní obchod
Charakteristika zemí západního Balkánu
Analýza specifik mezinárodního obchodu na balkánských trzích
Vyhodnocení vlivu interkulturních specifik na mezinárodní obchod a formulace závěrů
Seznam doporučené literatury
GULLOVÁ, Soňa. 2013. Mezinárodní obchodní a diplomatický protokol. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 938-80-247-4418-6.
PIKHART, Marcel. 2013. Interkulturní komunikace v globálním obchodě: perspektiva interkulturního managementu. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-255-0
ŠTOURAČOVÁ, Judita. 2010. Ekonomická dimenze české diplomacie a její aplikace ve vztahu k zemím západního Balkánu. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-017-1.
PELIKÁN, Jan, Tomáš CHROBÁK, Jan RYCHLÍK, Stanislav TUMIS, Ondřej VOJTĚCHOVSKÝ a Ondřej ŽÍLA. 2016. Státy západního Balkánu v uplynulém čtvrtstoletí a perspektivy jejich vývoje. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7308-648-0.
GANDOLFO, Giancarlo. 2014. International trade theory and policy: with contributions by Federico Trionfetti. 2nd ed. Berlin: Springer. ISBN 978-3-642-37313-8.
PROQUEST. 2018. Databáze článků ProQuest [online]. Ann Abor, MI, USA: ProQuest [cit. 2019-09-26]. Dostupné z http://knihovna.tul.cz/
konzultant: Jan Slegl
Seznam doporučené literatury
GULLOVÁ, Soňa. 2013. Mezinárodní obchodní a diplomatický protokol. 3. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN 938-80-247-4418-6.
PIKHART, Marcel. 2013. Interkulturní komunikace v globálním obchodě: perspektiva interkulturního managementu. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-255-0
ŠTOURAČOVÁ, Judita. 2010. Ekonomická dimenze české diplomacie a její aplikace ve vztahu k zemím západního Balkánu. Praha: Professional Publishing. ISBN 978-80-7431-017-1.
PELIKÁN, Jan, Tomáš CHROBÁK, Jan RYCHLÍK, Stanislav TUMIS, Ondřej VOJTĚCHOVSKÝ a Ondřej ŽÍLA. 2016. Státy západního Balkánu v uplynulém čtvrtstoletí a perspektivy jejich vývoje. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy. ISBN 978-80-7308-648-0.
GANDOLFO, Giancarlo. 2014. International trade theory and policy: with contributions by Federico Trionfetti. 2nd ed. Berlin: Springer. ISBN 978-3-642-37313-8.
PROQUEST. 2018. Databáze článků ProQuest [online]. Ann Abor, MI, USA: ProQuest [cit. 2019-09-26]. Dostupné z http://knihovna.tul.cz/
konzultant: Jan Slegl
Přílohy volně vložené
0
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.