Závěrečná práce se věnuje problematice rozvoje fonematického sluchu na 1. stupni ZŠ, jehož porucha je jedním z mnoha symptomů vývojové dysfázie. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část práce definuje termín fonematický sluch, jeho poruchy a seznamuje s diagnostikou fonematického sluchu. Podrobně popisuje poruchu vývoje jazykových schopností, tedy vývojovou dysfázii, přibližuje její klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku, terapii a prognózu. V neposlední řadě se teoretická část práce věnuje zvukové stránce jazyka, vybrané kapitoly představují hláskosloví a psaní hlásek podléhajících spodobě znělosti. Cílem teoretické části závěrečné práce je seznámit čtenáře s problematikou fonematického sluchu a jeho poruch ve vztahu s předmětem český jazyk, jenž je vyučovaný na 1. stupni ZŠ.
Hlavním cílem praktické části závěrečné práce je vytvoření takových pracovních listů, které mohou podpořit rozvoj fonematického uvědomování, a to jak u žáků, kterým byla stanovena diagnóza vývojové dysfázie, tak popřípadě u žáků s normálním vývojem řeči, kterým oblast fonematické diferenciace činí problémy. V praktické části je také uveden popis intervence klinického logopeda u dívky s vývojovou dysfázií v průběhu jednoho roku.
Anotace v angličtině
The final thesis deals with the development of phonemic hearing at the 1st grade of the elementary school, the disorder of which is one of the many symptoms of developmental dysphasia. The whole thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part of the thesis defines the term phonemic hearing, its disorders and introduces the diagnosis of phonemic hearing. It describes in detail the disorder of the development of language skills, developmental dysphasia, approaches its classification, etiology, symptomatology, diagnosis, therapy and prognosis. Last but not least, the theoretical part of the thesis deals with the sound part of the language, selected chapters represent phonology and the writing of sounds subject to the form of sound. The aim of the theoretical part of the final thesis is to acquaint the reader with the issue of phonemic hearing and its disorders in relation to the school subject Czech language taught at the 1st grade of the elementary school.
The main goal of the practical part of the final thesis is to create worksheets that can support the development of phonemic awareness, both in students diagnosed with developmental dysphasia and in students with normal speech development, for whom phonemic differentiation causes problems. The practical part also describes the intervention of a clinical speech therapist on a girl with developmental dysphasia within one year.
Klíčová slova
Fonematický sluch, vývojová dysfázie, výuka, český jazyk, krátké a dlouhé samohlásky, párové souhlásky, měkké a tvrdé slabiky.
Klíčová slova v angličtině
Phonemic hearing, developmental dysphasia, teaching, Czech language, short and long vowels, paired consonants, soft and hard syllables.
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce se věnuje problematice rozvoje fonematického sluchu na 1. stupni ZŠ, jehož porucha je jedním z mnoha symptomů vývojové dysfázie. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část práce definuje termín fonematický sluch, jeho poruchy a seznamuje s diagnostikou fonematického sluchu. Podrobně popisuje poruchu vývoje jazykových schopností, tedy vývojovou dysfázii, přibližuje její klasifikaci, etiologii, symptomatologii, diagnostiku, terapii a prognózu. V neposlední řadě se teoretická část práce věnuje zvukové stránce jazyka, vybrané kapitoly představují hláskosloví a psaní hlásek podléhajících spodobě znělosti. Cílem teoretické části závěrečné práce je seznámit čtenáře s problematikou fonematického sluchu a jeho poruch ve vztahu s předmětem český jazyk, jenž je vyučovaný na 1. stupni ZŠ.
Hlavním cílem praktické části závěrečné práce je vytvoření takových pracovních listů, které mohou podpořit rozvoj fonematického uvědomování, a to jak u žáků, kterým byla stanovena diagnóza vývojové dysfázie, tak popřípadě u žáků s normálním vývojem řeči, kterým oblast fonematické diferenciace činí problémy. V praktické části je také uveden popis intervence klinického logopeda u dívky s vývojovou dysfázií v průběhu jednoho roku.
Anotace v angličtině
The final thesis deals with the development of phonemic hearing at the 1st grade of the elementary school, the disorder of which is one of the many symptoms of developmental dysphasia. The whole thesis is divided into two parts, theoretical and practical. The theoretical part of the thesis defines the term phonemic hearing, its disorders and introduces the diagnosis of phonemic hearing. It describes in detail the disorder of the development of language skills, developmental dysphasia, approaches its classification, etiology, symptomatology, diagnosis, therapy and prognosis. Last but not least, the theoretical part of the thesis deals with the sound part of the language, selected chapters represent phonology and the writing of sounds subject to the form of sound. The aim of the theoretical part of the final thesis is to acquaint the reader with the issue of phonemic hearing and its disorders in relation to the school subject Czech language taught at the 1st grade of the elementary school.
The main goal of the practical part of the final thesis is to create worksheets that can support the development of phonemic awareness, both in students diagnosed with developmental dysphasia and in students with normal speech development, for whom phonemic differentiation causes problems. The practical part also describes the intervention of a clinical speech therapist on a girl with developmental dysphasia within one year.
Klíčová slova
Fonematický sluch, vývojová dysfázie, výuka, český jazyk, krátké a dlouhé samohlásky, párové souhlásky, měkké a tvrdé slabiky.
Klíčová slova v angličtině
Phonemic hearing, developmental dysphasia, teaching, Czech language, short and long vowels, paired consonants, soft and hard syllables.
Zásady pro vypracování
Cílem závěrečné práce je vytvoření pracovních listů k rozvoji fonematického sluchu při hodinách českého jazyka.
1. Studium odborné literatury (problematika vývojové dysfázie, dyslalie, význam fonematického sluchu, gramatika spisovné češtiny, měkké, tvrdé souhlásky, spodoba znělosti (párové souhlásky)) jako podklad teoretické části
2. Popis jednotlivých problémů s kazuistikou
3. Vytvoření konkrétních pracovních listů
4. Reflexe, evaluace
5. Shrnutí, závěr a doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
Cílem závěrečné práce je vytvoření pracovních listů k rozvoji fonematického sluchu při hodinách českého jazyka.
1. Studium odborné literatury (problematika vývojové dysfázie, dyslalie, význam fonematického sluchu, gramatika spisovné češtiny, měkké, tvrdé souhlásky, spodoba znělosti (párové souhlásky)) jako podklad teoretické části
2. Popis jednotlivých problémů s kazuistikou
3. Vytvoření konkrétních pracovních listů
4. Reflexe, evaluace
5. Shrnutí, závěr a doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
NEUBAUER, Karel a Lenka POSPÍŠILOVÁ. Neurovývojové a neurodegenerativní příčiny poruch komunikace. Hradec Králové: Gaudamus, 2017, 147 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-665-0.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018, 767 s. ISBN 978-80-262-1390-1.
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 978-80-7367-901-9.
SKARNITZL, Radek. Znělostní kontrast nejen v češtině. Praha: Epocha, 2011, 267 s. Erudica. ISBN 978-80-7425-113-9.
STYBLÍK, Vlastimil. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN - Pedagogické nakladatelství, 2004, 243 s. ISBN 80-7235-018-8.
ŠTÍCHA, František. Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. Gramatika současné češtiny. 2. vydání. V Brně: Lingea, 2018, 220 s. ISBN 978-80-7508-408-8.
Seznam doporučené literatury
NEUBAUER, Karel a Lenka POSPÍŠILOVÁ. Neurovývojové a neurodegenerativní příčiny poruch komunikace. Hradec Králové: Gaudamus, 2017, 147 s. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-665-0.
NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018, 767 s. ISBN 978-80-262-1390-1.
LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. 2., aktualiz. vyd. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011, 386 s. ISBN 978-80-7367-901-9.
SKARNITZL, Radek. Znělostní kontrast nejen v češtině. Praha: Epocha, 2011, 267 s. Erudica. ISBN 978-80-7425-113-9.
STYBLÍK, Vlastimil. Základní mluvnice českého jazyka. Praha: SPN - Pedagogické nakladatelství, 2004, 243 s. ISBN 80-7235-018-8.
ŠTÍCHA, František. Akademická gramatika spisovné češtiny. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. Gramatika současné češtiny. 2. vydání. V Brně: Lingea, 2018, 220 s. ISBN 978-80-7508-408-8.