Závěrečná práce "Využití výtvarných technik v pracovním vyučování na 1. stupni ZŠ v DDŠ" se zabývá aktivitami při výuce pracovních činností žáků v dětském domově se školou, které prostřednictvím netradičních výtvarných technik rozvíjejí praktické dovednosti a jemnou motoriku, fantazii a kreativitu. Teoretická část vymezuje cíle primárního vzdělávání a jeho rámcový vzdělávací program, definuje vzdělávací oblast Člověk a svět práce a přibližuje didaktiku pracovních činností. Dále se zabývá přínosem využívání netradičních výtvarných technik v pracovním vyučování a v závěru charakterizuje klienty dětského domova se školou.
Praktická část práce předkládá soubor metodických listů s aktivitami realizovanými v pracovním vyučování, přináší jejich zhodnocení a doporučení pro praxi. Dále se zabývá odlišnostmi výuky v dětském domově se školou od výuky v běžné škole a nabízí vhodné didaktické postupy.
Anotace v angličtině
The final work "Use of art techniques in the subject Practical Activities at the primary school in Children's home with school" deals with activities in teaching Practical Activities of pupils in Children's home with school, which through nontraditional art techniques develop practical skills and fine motor skills, imagination and creativity. The theoretical part defines the aims of primary education and its framework educational program, defines the educational area Man and the World of Work and describes the didactics of Practical Activities. It also deals with the benefits of using nontraditional art techniques in work lessons and in the end it characterizes clients of a Children's home with school.
The practical part of the final work presents a set of methodological sheets with activities realized in Practical Activities, brings their evaluation and recommendations for practice. It also deals with the differences in teaching in a Children's home with school from teaching in a common school and offers appropriate didactic procedures.
Klíčová slova
pracovní vyučování, netradiční výtvarné techniky, 1. stupeň základní školy, dětský domov se školou
Klíčová slova v angličtině
Practical Activities, nontraditional art techniques, first stage of primary school, Children's home with school
Rozsah průvodní práce
63 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Závěrečná práce "Využití výtvarných technik v pracovním vyučování na 1. stupni ZŠ v DDŠ" se zabývá aktivitami při výuce pracovních činností žáků v dětském domově se školou, které prostřednictvím netradičních výtvarných technik rozvíjejí praktické dovednosti a jemnou motoriku, fantazii a kreativitu. Teoretická část vymezuje cíle primárního vzdělávání a jeho rámcový vzdělávací program, definuje vzdělávací oblast Člověk a svět práce a přibližuje didaktiku pracovních činností. Dále se zabývá přínosem využívání netradičních výtvarných technik v pracovním vyučování a v závěru charakterizuje klienty dětského domova se školou.
Praktická část práce předkládá soubor metodických listů s aktivitami realizovanými v pracovním vyučování, přináší jejich zhodnocení a doporučení pro praxi. Dále se zabývá odlišnostmi výuky v dětském domově se školou od výuky v běžné škole a nabízí vhodné didaktické postupy.
Anotace v angličtině
The final work "Use of art techniques in the subject Practical Activities at the primary school in Children's home with school" deals with activities in teaching Practical Activities of pupils in Children's home with school, which through nontraditional art techniques develop practical skills and fine motor skills, imagination and creativity. The theoretical part defines the aims of primary education and its framework educational program, defines the educational area Man and the World of Work and describes the didactics of Practical Activities. It also deals with the benefits of using nontraditional art techniques in work lessons and in the end it characterizes clients of a Children's home with school.
The practical part of the final work presents a set of methodological sheets with activities realized in Practical Activities, brings their evaluation and recommendations for practice. It also deals with the differences in teaching in a Children's home with school from teaching in a common school and offers appropriate didactic procedures.
Klíčová slova
pracovní vyučování, netradiční výtvarné techniky, 1. stupeň základní školy, dětský domov se školou
Klíčová slova v angličtině
Practical Activities, nontraditional art techniques, first stage of primary school, Children's home with school
Zásady pro vypracování
Cíl práce: vytvořit soubor metodických listů pro pracovní vyučování s aktivitami, které prostřednictvím málo využívaných výtvarných technik rozvíjejí fantazii, kreativitu, praktické dovednosti a jemnou motoriku žáků.
1. Studium odborné literatury (cíle primárního vzdělávání, klíčové kompetence, metody a formy výuky, výtvarné techniky v pracovním vyučování, žáci se specifickými vzdělávacími potřebami) jako podklad pro vypracování teoretické části
2. Vytvoření souboru jednotlivých aktivit s metodikou, realizace
3. Zhodnocení a doporučení pro praxi
Zásady pro vypracování
Cíl práce: vytvořit soubor metodických listů pro pracovní vyučování s aktivitami, které prostřednictvím málo využívaných výtvarných technik rozvíjejí fantazii, kreativitu, praktické dovednosti a jemnou motoriku žáků.
1. Studium odborné literatury (cíle primárního vzdělávání, klíčové kompetence, metody a formy výuky, výtvarné techniky v pracovním vyučování, žáci se specifickými vzdělávacími potřebami) jako podklad pro vypracování teoretické části
2. Vytvoření souboru jednotlivých aktivit s metodikou, realizace
3. Zhodnocení a doporučení pro praxi
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P., 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-237-7.
HONZÍKOVÁ, J., 2000. Pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita. ISBN 80-7082-634-7.
JANSKÝ, P., 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní rodinná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B., eds., 2001. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-585-7.
NEDVĚDOVÁ, Z., ZATLOUKALOVÁ, I., 2000. Výtvarná tvorba. 1. vyd. Olomouc: Rubico. ISBN: 80-85839-46-6.
PACLT, I., 2007. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN: 978-80-247-1426-4.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozš. a oprav. vyd. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-570-9.
ROESELOVÁ, V., 1996. Techniky ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Sarah. ISBN: 80-902267-1-X.
Seznam doporučené literatury
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P., 2005. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-237-7.
HONZÍKOVÁ, J., 2000. Pracovní činnosti na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita. ISBN 80-7082-634-7.
JANSKÝ, P., 2014. Dítě s problémovým chováním a náhradní rodinná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7435-534-9.
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B., eds., 2001. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-585-7.
NEDVĚDOVÁ, Z., ZATLOUKALOVÁ, I., 2000. Výtvarná tvorba. 1. vyd. Olomouc: Rubico. ISBN: 80-85839-46-6.
PACLT, I., 2007. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. ISBN: 978-80-247-1426-4.
POKORNÁ, V., 2001. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. rozš. a oprav. vyd. Praha: Portál. ISBN: 80-7178-570-9.
ROESELOVÁ, V., 1996. Techniky ve výtvarné výchově. 1. vyd. Praha: Sarah. ISBN: 80-902267-1-X.