Závěrečná práce se zabývá pokusem v hodinách přírodovědy na 1. stupni ZŠ. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na spojitost přírodovědného pokusu a RVP ZV a přibližuje pokus jako výukovou metodu. Nejvýznamnější je praktická část. Ta představuje soubor pokusů, které vychází z učiva přírodovědy ve 4. a 5. ročníku ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis follows up an experiment in science classes at primary schools. The thesis is devided into theoretical and practical part. Theoretical part focuses on the relationships of natural science experiment with RVP ZV and describes an experiment as a teaching method. The most importatnt is the practical part. It presents a set of experiments based on the natural science curriculum in the fourth and fifth grades of primary schools.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, přírodověda, klíčové kompetence, výukové metody, pokus, pozorování
Závěrečná práce se zabývá pokusem v hodinách přírodovědy na 1. stupni ZŠ. Práce je členěna na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zaměřuje na spojitost přírodovědného pokusu a RVP ZV a přibližuje pokus jako výukovou metodu. Nejvýznamnější je praktická část. Ta představuje soubor pokusů, které vychází z učiva přírodovědy ve 4. a 5. ročníku ZŠ.
Anotace v angličtině
This thesis follows up an experiment in science classes at primary schools. The thesis is devided into theoretical and practical part. Theoretical part focuses on the relationships of natural science experiment with RVP ZV and describes an experiment as a teaching method. The most importatnt is the practical part. It presents a set of experiments based on the natural science curriculum in the fourth and fifth grades of primary schools.
Klíčová slova
Rámcový vzdělávací program, přírodověda, klíčové kompetence, výukové metody, pokus, pozorování
1. Studium odborné literatury (heuristické výukové metody, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět) jako podklad teoretické části
2. Návrh jednotlivých pokusů s metodikou
3. Částečné ověření pokusů na ZŠ
4. Stanovení závěrů a doporučení
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury (heuristické výukové metody, vzdělávací oblast Člověk a jeho svět) jako podklad teoretické části
2. Návrh jednotlivých pokusů s metodikou
3. Částečné ověření pokusů na ZŠ
4. Stanovení závěrů a doporučení
Seznam doporučené literatury
MOJŽÍŠEK, Lubomír. Vyučovací metody. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 341 s.
JEŘÁBEK, J.;TUPÝ, J. a kol. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, s.r.o., 2005. 113s. ISBN 80-86666-24-7.
MACENAUEROVÁ, Jitka. Přírodovědné hry. Olomouc: Rubico, 2012. 119 s. ISBN 978-80-7346-147-8.
ŠTIKOVÁ, V. Člověk a jeho svět: Přírodověda pro 4. ročník, pracovní sešit. Brno: Nová škola, 2010. 40 s. ISBN 978-80-7289-212-9.
MATYÁŠEK,J.;ŠTIKOVÁ,V.;TRNA,J. Člověk a jeho svět: Přírodověda pro 5. ročník, pracovní sešit. Brno: Nová škola, 2011. 68s. ISBN 978-80-7289-313-3.
KOLEKTIV. Velká kniha pokusů. Praha: Svojtka a Vatuš, 1997. 96 s. ISBN 80-7180-216-6. CHAJDA, Radek. Fyzika na dvoře: 100 zábavných pokusů pro každého. Vyd. 2. Brno: Edika, 2013. 98 s. ISBN 978-80-266-0396-2.
Seznam doporučené literatury
MOJŽÍŠEK, Lubomír. Vyučovací metody. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 341 s.
JEŘÁBEK, J.;TUPÝ, J. a kol. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, s.r.o., 2005. 113s. ISBN 80-86666-24-7.
MACENAUEROVÁ, Jitka. Přírodovědné hry. Olomouc: Rubico, 2012. 119 s. ISBN 978-80-7346-147-8.
ŠTIKOVÁ, V. Člověk a jeho svět: Přírodověda pro 4. ročník, pracovní sešit. Brno: Nová škola, 2010. 40 s. ISBN 978-80-7289-212-9.
MATYÁŠEK,J.;ŠTIKOVÁ,V.;TRNA,J. Člověk a jeho svět: Přírodověda pro 5. ročník, pracovní sešit. Brno: Nová škola, 2011. 68s. ISBN 978-80-7289-313-3.
KOLEKTIV. Velká kniha pokusů. Praha: Svojtka a Vatuš, 1997. 96 s. ISBN 80-7180-216-6. CHAJDA, Radek. Fyzika na dvoře: 100 zábavných pokusů pro každého. Vyd. 2. Brno: Edika, 2013. 98 s. ISBN 978-80-266-0396-2.