Práce pojednává o zařazení taneční a pohybové výchovy do RVP. Přibližuje zvláštnosti vývoje žáků mladšího školního věku. Shrnuje historii tanečně-pohybových aktivit a tance vůbec. Zabývá se jeho významem pro člověka. Údaje získané z dotazníkového šetření slouží ke zjištění míry využívání tanečně-pohybových her při výuce na 1. stupni, zdrojů inspirace a námětů, které pedagogové využívají. Dále se práce zabývá vytvořením metodických listů, které mohou posloužit jako inspirace pro učitele 1. stupně.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the involvement of dancing and movement games at RVP document. It is trying to bring the distinctions of younger school age closer to us. The work summarises the history of dancing and movement activities and dance at all. It deals with the meaning of dance for humans. Data I got by survey research serve to realize the level of using dancing and movement games at the primary school lessons. In this part I take an interest in question about resources of inspiration which are teachers using for their lessons. In this thesis there is magazine I created. It includs dancing and movement games, which is based on an improvization. It can be used like an inspiration by teachers of primary school.
Klíčová slova
tanec, pohyb, mladší školní věk, hra, improvizace, taneční a pohybová výchova
Klíčová slova v angličtině
dance, movement, younger school age, game, improvization
Rozsah průvodní práce
91 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce pojednává o zařazení taneční a pohybové výchovy do RVP. Přibližuje zvláštnosti vývoje žáků mladšího školního věku. Shrnuje historii tanečně-pohybových aktivit a tance vůbec. Zabývá se jeho významem pro člověka. Údaje získané z dotazníkového šetření slouží ke zjištění míry využívání tanečně-pohybových her při výuce na 1. stupni, zdrojů inspirace a námětů, které pedagogové využívají. Dále se práce zabývá vytvořením metodických listů, které mohou posloužit jako inspirace pro učitele 1. stupně.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the involvement of dancing and movement games at RVP document. It is trying to bring the distinctions of younger school age closer to us. The work summarises the history of dancing and movement activities and dance at all. It deals with the meaning of dance for humans. Data I got by survey research serve to realize the level of using dancing and movement games at the primary school lessons. In this part I take an interest in question about resources of inspiration which are teachers using for their lessons. In this thesis there is magazine I created. It includs dancing and movement games, which is based on an improvization. It can be used like an inspiration by teachers of primary school.
Klíčová slova
tanec, pohyb, mladší školní věk, hra, improvizace, taneční a pohybová výchova
Klíčová slova v angličtině
dance, movement, younger school age, game, improvization
Zásady pro vypracování
Anotace:
Práce pojednává o zařazení taneční a pohybové výchovy do RVP. Přibližuje zvláštnosti vývoje žáků mladšího školního věku. Shrnuje historii tanečně-pohybových aktivit a tance vůbec. Zabývá se jeho významem pro člověka. Údaje získané z dotazníkového šetření slouží ke zjištění míry využívání tanečně-pohybových her při výuce na 1. stupni, zdrojů inspirace a námětů, které pedagogové využívají. Dále se práce zabývá vytvořením metodických listů, které mohou posloužit jako inspirace pro učitele 1. stupně.
Cíle:
Cílem práce je zhodnocení míry využití tanečně-pohybových her při výuce na 1. stupni ZŠ. Aplikování poznatků a závěrů z dotazníkového šetření pro zpracování metodických listů zaměřených na tanečně-pohybové hry.
Požadavky:
Prostudování odborné pedagogické literatury a literatury věnující se tanci a hrám. Analýza získaných poznatků z dotazníkového šetření a jejich aplikace do závěrů. Tvůrčí činnost pro tvorbu metodických listů.
Metody:
Na základě prostudování odborné literatury analyzuji teoretické poznatky. Data získaná dotazníkovým šetřením budou zpracována, vyhodnocena a shrnuta do závěrů, na jejichž podkladě budou vytvořeny vlastní metodické listy, které budou konečným výsledkem diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Práce pojednává o zařazení taneční a pohybové výchovy do RVP. Přibližuje zvláštnosti vývoje žáků mladšího školního věku. Shrnuje historii tanečně-pohybových aktivit a tance vůbec. Zabývá se jeho významem pro člověka. Údaje získané z dotazníkového šetření slouží ke zjištění míry využívání tanečně-pohybových her při výuce na 1. stupni, zdrojů inspirace a námětů, které pedagogové využívají. Dále se práce zabývá vytvořením metodických listů, které mohou posloužit jako inspirace pro učitele 1. stupně.
Cíle:
Cílem práce je zhodnocení míry využití tanečně-pohybových her při výuce na 1. stupni ZŠ. Aplikování poznatků a závěrů z dotazníkového šetření pro zpracování metodických listů zaměřených na tanečně-pohybové hry.
Požadavky:
Prostudování odborné pedagogické literatury a literatury věnující se tanci a hrám. Analýza získaných poznatků z dotazníkového šetření a jejich aplikace do závěrů. Tvůrčí činnost pro tvorbu metodických listů.
Metody:
Na základě prostudování odborné literatury analyzuji teoretické poznatky. Data získaná dotazníkovým šetřením budou zpracována, vyhodnocena a shrnuta do závěrů, na jejichž podkladě budou vytvořeny vlastní metodické listy, které budou konečným výsledkem diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
BALAŠ, Radoslav. Tance 20. století. Olomouc: Hanex, 2003. ISBN 80-85783-40-1.
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 3. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-730-5.
TROJANOVÁ, Eliška. Tanečky a písničky pro kluky a holčičky. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1311-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
BALAŠ, Radoslav. Tance 20. století. Olomouc: Hanex, 2003. ISBN 80-85783-40-1.
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Orlice, 2002. ISBN 80-903115-7-1.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 3. Ilustroval Patricie KOUBSKÁ. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-730-5.
TROJANOVÁ, Eliška. Tanečky a písničky pro kluky a holčičky. Brno: Edika, 2018. ISBN 978-80-266-1311-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.