Tato práce se zabývá výtvarným pojetím barev žáků 1. stupně ZŠ. V teoretické části se věnuje tomu, co vůbec barva je, jak barvy vznikají a jak je vidíme. Dále v této části jsou obsaženy vztahy barev a jejich mísení. Rovněž jsou zde jednotlivé barvy popsány, současně s tím i jejich charakter a působení barev na organismus. Tato práce nás provede světem barev a jejich působení na lidské smysly. Seznámí nás s praktickým využitím barev při vytváření myšlenkových map, které rozvíjejí kreativitu. V praktické části jsou zpracované metodické listy, které probouzí a rozvíjí vnímání barev.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the artistic color perception of primary school pupils. In the theoretical part the thesis is dedicated to explaining what a color is, how are colors made and how we see them. Further in this part are the connections between colors and their mixing. Individual colors, their character and influence on an organism is also described there. The thesis will lead us through the world of colors and their influence on human senses. It will introduce us to the practical use of colors when creating mind maps which develop creativity. The practical part includes drawn up methodological sheets which invoke creativity and develop color perception.
Tato práce se zabývá výtvarným pojetím barev žáků 1. stupně ZŠ. V teoretické části se věnuje tomu, co vůbec barva je, jak barvy vznikají a jak je vidíme. Dále v této části jsou obsaženy vztahy barev a jejich mísení. Rovněž jsou zde jednotlivé barvy popsány, současně s tím i jejich charakter a působení barev na organismus. Tato práce nás provede světem barev a jejich působení na lidské smysly. Seznámí nás s praktickým využitím barev při vytváření myšlenkových map, které rozvíjejí kreativitu. V praktické části jsou zpracované metodické listy, které probouzí a rozvíjí vnímání barev.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the artistic color perception of primary school pupils. In the theoretical part the thesis is dedicated to explaining what a color is, how are colors made and how we see them. Further in this part are the connections between colors and their mixing. Individual colors, their character and influence on an organism is also described there. The thesis will lead us through the world of colors and their influence on human senses. It will introduce us to the practical use of colors when creating mind maps which develop creativity. The practical part includes drawn up methodological sheets which invoke creativity and develop color perception.
Tato práce se zabývá výtvarným pojetím barev žáků 1. stupně ZŠ. V teoretické části se věnuje tomu, co vůbec barva je, jak barvy vznikají a jak je vidíme. Dále v této části jsou obsaženy vztahy barev a jejich mísení. Rovněž jsou zde jednotlivé barvy popsány, současně s tím i jejich charakter a působení barev na organismus. Tato práce nás provede světem barev a jejich působení na lidské smysly. Seznámí nás s praktickým využitím barev při vytváření myšlenkových map, které rozvíjejí kreativitu. V praktické části jsou zpracované metodické listy, které probouzí a rozvíjí vnímání barev.
Cíl:
Seznámit děti se základními atributy barev a přiblížit všestranné uplatnění barevných vztahů. Naučit se řešit náměty zabývající se světlostním a sytostním kontrastem, barevným akcentem. Hravá setkání dětí s barvami a její širší pohled, nejen výtvarný.
Požadavky:
Znalost terminologie a teoretická východiska pro výtvarný projev žáků 1. stupně ZŠ.
Metody:
Zpracování metodických listů a činností. Relaizace výtvarných činností.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Tato práce se zabývá výtvarným pojetím barev žáků 1. stupně ZŠ. V teoretické části se věnuje tomu, co vůbec barva je, jak barvy vznikají a jak je vidíme. Dále v této části jsou obsaženy vztahy barev a jejich mísení. Rovněž jsou zde jednotlivé barvy popsány, současně s tím i jejich charakter a působení barev na organismus. Tato práce nás provede světem barev a jejich působení na lidské smysly. Seznámí nás s praktickým využitím barev při vytváření myšlenkových map, které rozvíjejí kreativitu. V praktické části jsou zpracované metodické listy, které probouzí a rozvíjí vnímání barev.
Cíl:
Seznámit děti se základními atributy barev a přiblížit všestranné uplatnění barevných vztahů. Naučit se řešit náměty zabývající se světlostním a sytostním kontrastem, barevným akcentem. Hravá setkání dětí s barvami a její širší pohled, nejen výtvarný.
Požadavky:
Znalost terminologie a teoretická východiska pro výtvarný projev žáků 1. stupně ZŠ.
Metody:
Zpracování metodických listů a činností. Relaizace výtvarných činností.
Seznam doporučené literatury
BROŽKOVÁ, Ivana. Dobrodružství barvy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Pomocné knihy pro žáky (Státní pedagogické nakladatelství).
BUZAN, Tony a Jo Godfrey WOOD. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0263-0.
BUZAN, Tony a Susanna ABBOTT. Myšlenkové mapy pro děti: využívej svou paměť a koncentraci na maximum. Přeložil Helena HARAŠTOVÁ, ilustroval Stephanie STRICKLAND, ilustroval Jan ŠENKYŘÍK. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0434-4.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
HULKE, Waltraud-Maria. Praktická kniha o barvách. Olomouc: Fontána, c2005. ISBN 80-7336-236-8.
JABŁOŃSKA, Anna. Kouzelné barvy: nápady pro malé výtvarníky. Praha: Knižní klub, 1997. ISBN 80-7176-527-9.
MERIVALE, Philippa. Léčení barvami: zkušenosti s Aura-Somou. 2. vyd. Přeložil Jana CHALOUPKOVÁ. Praha: Barevný svět, c2012. ISBN 978-80-903543-1-9
PLESKOTOVÁ, Petra. Svět barev. Praha: Albatros, 1987.
RICHTER, Johan. Léčení barvami: [chromoterapie]. Bratislava: Eko-konzult, 1995. ISBN 80-88809-08-8.
Seznam doporučené literatury
BROŽKOVÁ, Ivana. Dobrodružství barvy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. Pomocné knihy pro žáky (Státní pedagogické nakladatelství).
BUZAN, Tony a Jo Godfrey WOOD. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. Brno: BizBooks, 2014. ISBN 978-80-265-0263-0.
BUZAN, Tony a Susanna ABBOTT. Myšlenkové mapy pro děti: využívej svou paměť a koncentraci na maximum. Přeložil Helena HARAŠTOVÁ, ilustroval Stephanie STRICKLAND, ilustroval Jan ŠENKYŘÍK. Brno: BizBooks, 2015. ISBN 978-80-265-0434-4.
CIKÁNOVÁ, Karla. Malujte si s námi. Praha: Aventinum, 1993. ISBN 80-7151-468-3.
HULKE, Waltraud-Maria. Praktická kniha o barvách. Olomouc: Fontána, c2005. ISBN 80-7336-236-8.
JABŁOŃSKA, Anna. Kouzelné barvy: nápady pro malé výtvarníky. Praha: Knižní klub, 1997. ISBN 80-7176-527-9.
MERIVALE, Philippa. Léčení barvami: zkušenosti s Aura-Somou. 2. vyd. Přeložil Jana CHALOUPKOVÁ. Praha: Barevný svět, c2012. ISBN 978-80-903543-1-9
PLESKOTOVÁ, Petra. Svět barev. Praha: Albatros, 1987.
RICHTER, Johan. Léčení barvami: [chromoterapie]. Bratislava: Eko-konzult, 1995. ISBN 80-88809-08-8.