Diplomová práce se zabývá problematikou týkající se možností rozvoje schopností žáků prvního stupně základních škol řešit problémové úlohy. Věnována je především rozvoji logického myšlení žáků, a to prostřednictvím projektové metody. Pojmenovává a vymezuje kompetence, které je třeba u žáků rozvíjet a které vedou k osvojení si rozličných strategií řešení problémových úloh.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with issues as regards possible ways of development and progress the abilities of primary school pupils to solve problem tasks. It's focused on development of pupil's logical thinking by means of the project method. It defines and determines competence of pupils that are necessary to develop and that are leading to the adoptation of different ways and strategies of solving problems tasks.
Klíčová slova
Logické myšlení, problémové úlohy, projektová metoda, strategie řešení, žák na prvním stupni základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Logical thinking, problem tasks, project method, solution strategy, primary school pupil.
Rozsah průvodní práce
115
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou týkající se možností rozvoje schopností žáků prvního stupně základních škol řešit problémové úlohy. Věnována je především rozvoji logického myšlení žáků, a to prostřednictvím projektové metody. Pojmenovává a vymezuje kompetence, které je třeba u žáků rozvíjet a které vedou k osvojení si rozličných strategií řešení problémových úloh.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with issues as regards possible ways of development and progress the abilities of primary school pupils to solve problem tasks. It's focused on development of pupil's logical thinking by means of the project method. It defines and determines competence of pupils that are necessary to develop and that are leading to the adoptation of different ways and strategies of solving problems tasks.
Klíčová slova
Logické myšlení, problémové úlohy, projektová metoda, strategie řešení, žák na prvním stupni základní školy.
Klíčová slova v angličtině
Logical thinking, problem tasks, project method, solution strategy, primary school pupil.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Projektové vyučování představuje moderní metodu výuky, která nevede žáky k pouhému memorování, ale poskytuje prostor pro kreativní řešení úkolu. Jeho využitím žáci rozvíjejí klíčové kompetence, které mohou uplatnit nejen ve škole, ale i v budoucím profesním životě. Projektová metoda učí žáky spolupracovat, diskutovat, formulovat a obhajovat vlastní názory a propojit získané znalosti z různých oblastí. Diplomová práce je zaměřena na uplatnění těchto principů v rámci rozvoje logického myšlení žáků.
Cíl:
Zpracovat problematiku projektového vyučování z historického a současného pohledu. Navrhnout a zpracovat projekt s cílem rozvíjet logické myšlení žáků s přesahem do různých tématických okruhů a uplatněním mezipředmětových vztahů. Projekt realizovat a vyhodnotit jeho přínos vymezeným oblastem rozvoje žáka.
Požadavky:
Znalost Rámcového vzdělávacího programu a obsahu učiva na 1. stupni základní školy, průběžná práce ve škole. Vymezení terminologie a teoretických východisek pro projektové vyučování a rozvoj logického myšlení.
Metody:
Navržení souboru aktivit a činností k realizaci projektu.
Příprava a vymezení výzkumného problému k problematice projektové výuky, dotazníkové šetření s učiteli a testování žáků.
Realizace zpracovaného projektu ve škole. Zhodnocení efektivity a přínosu z hlediska rozvoje žáka.
Případová studie žáka.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Projektové vyučování představuje moderní metodu výuky, která nevede žáky k pouhému memorování, ale poskytuje prostor pro kreativní řešení úkolu. Jeho využitím žáci rozvíjejí klíčové kompetence, které mohou uplatnit nejen ve škole, ale i v budoucím profesním životě. Projektová metoda učí žáky spolupracovat, diskutovat, formulovat a obhajovat vlastní názory a propojit získané znalosti z různých oblastí. Diplomová práce je zaměřena na uplatnění těchto principů v rámci rozvoje logického myšlení žáků.
Cíl:
Zpracovat problematiku projektového vyučování z historického a současného pohledu. Navrhnout a zpracovat projekt s cílem rozvíjet logické myšlení žáků s přesahem do různých tématických okruhů a uplatněním mezipředmětových vztahů. Projekt realizovat a vyhodnotit jeho přínos vymezeným oblastem rozvoje žáka.
Požadavky:
Znalost Rámcového vzdělávacího programu a obsahu učiva na 1. stupni základní školy, průběžná práce ve škole. Vymezení terminologie a teoretických východisek pro projektové vyučování a rozvoj logického myšlení.
Metody:
Navržení souboru aktivit a činností k realizaci projektu.
Příprava a vymezení výzkumného problému k problematice projektové výuky, dotazníkové šetření s učiteli a testování žáků.
Realizace zpracovaného projektu ve škole. Zhodnocení efektivity a přínosu z hlediska rozvoje žáka.
Případová studie žáka.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Seznam doporučené literatury
COUFALOVÁ, J.: Projektové vyučování pro první stupeň základní školy: náměty pro učitele. Praha: Fortuna, 2006.
FOŘTÍK, V.: Zábavná matematika a logika pro bystré děti. Praha: Fragment, 2018.
KASPER, T. - KASPEROVÁ, D.: Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.
KRATOCHVÍLOVÁ, J.: Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016.
LOKŠOVÁ, I. - LOKŠA, J.: Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999.
OPAVA, Z.: Matematika kolem nás. Praha: Albatros, 1989.