Hlavním cílem v mé diplomové práci bylo posouzení úrovně motorické kompetence u žáků na 1. stupni vybrané základní školy pomocí testové baterie Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition (BOT-2). Pro výzkum byla použita kompletní forma testové baterie BOT-2, která se skládá z 53 testových položek. Testové položky nejsou normativní pro Českou republiku, proto vyhodnocení psychomotorického vývoje probíhalo dle dat pro německou oblast. Testová baterie BOT-2 zahrnuje 4 kategorie pro jemnou a hrubou motoriku a jejich 8 podkategorií. Testování se celkem zúčastnilo 72 dětí, z toho bylo 42 dívek a 30 chlapců. Průměrný věk dívek byl 9,81 let a průměrný věk chlapců byl 9,70 let.
Dívky na základě vyhodnocení všech 53 testových položek dosáhly 54,76 % průměrné úrovně celkového motorického projevu, podprůměrné úrovně 23,81 %, výrazně podprůměrné úrovně 7, 14 %, nadprůměrné úrovně 9,52 % a výrazně nadprůměrné úrovně 4,76 %. Chlapci na základě vyhodnocení všech 53 testových položek dosáhli 50,00 % průměrné úrovně celkového motorického projevu, podprůměrné úrovně 30,00 %, výrazně podprůměrné úrovně 13,33 %, nadprůměrné úrovně 6,67 % a výrazně nadprůměrné úrovně 0,00 %.
Z daných výsledků plyne, že dívky jsou ve všech 4 kategoriích úspěšnější než chlapci a všechna standardní skóre mají v průměrné škále. Chlapci mají standardní skóre v průměrné škále v kategoriích manuální koordinace, koordinace těla a síla a hbitost. V kategorii řízení jemné motoriky se standardní skóre nachází v podprůměrné škále na horní hranici.
Anotace v angličtině
The main aim in my diploma thesis was an evaluation of the motor competence level by the primary school pupils of a chosen grammar school using the Bruiniks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition (BOT-2). A complete form of the BOT-2 test battery, consisting of 53 test items, was used for the research. The test items are not normative for the Czech Republic, so the evaluation of psychomotor competence was conducted according to data for the German area. The BOT-2 test battery includes 4 categories for fine and gross motor skills and their 8 subcategories. Testing by a total of 72 children, of whom were 42 girls and 30 boys. The average age of the girls was 9,81 years and the average age of the boys was 9,70 years.
Based on the evaluation of all 53 test items, the girls reached 54,76 % of the average level of total motor expression, below-average level of 23,81 %, significantly below-average level of 7,14 %, above-average level of 9,52 % and significantly above-average level of 4,76 %. Based on the evaluation of all 53 test items, the boys reached 50,00 % of the average level of total motor expression, below-average level of 30,00 %, significantly below-average level of 13,33 %, above-average level of 6,67 % and significantly above-average level of 0,00 %.
The given results show that girls are more successful than boys in all 4 categories and all standard scores are on an average scale. Boys have standard scores on an average scale in the categories of manual coordination, body coordination, and strength and agility. In the fine motor control category, the standard score is on a below-average scale at the upper limit.
Klíčová slova
motorická kompetence, mladší školní věk, testová baterie, Bruininks-Oseretsky test, 2. verze
Klíčová slova v angličtině
motor competence, school-age children, test battery, Bruininks-Oseretsky test, 2nd Edition
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem v mé diplomové práci bylo posouzení úrovně motorické kompetence u žáků na 1. stupni vybrané základní školy pomocí testové baterie Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition (BOT-2). Pro výzkum byla použita kompletní forma testové baterie BOT-2, která se skládá z 53 testových položek. Testové položky nejsou normativní pro Českou republiku, proto vyhodnocení psychomotorického vývoje probíhalo dle dat pro německou oblast. Testová baterie BOT-2 zahrnuje 4 kategorie pro jemnou a hrubou motoriku a jejich 8 podkategorií. Testování se celkem zúčastnilo 72 dětí, z toho bylo 42 dívek a 30 chlapců. Průměrný věk dívek byl 9,81 let a průměrný věk chlapců byl 9,70 let.
Dívky na základě vyhodnocení všech 53 testových položek dosáhly 54,76 % průměrné úrovně celkového motorického projevu, podprůměrné úrovně 23,81 %, výrazně podprůměrné úrovně 7, 14 %, nadprůměrné úrovně 9,52 % a výrazně nadprůměrné úrovně 4,76 %. Chlapci na základě vyhodnocení všech 53 testových položek dosáhli 50,00 % průměrné úrovně celkového motorického projevu, podprůměrné úrovně 30,00 %, výrazně podprůměrné úrovně 13,33 %, nadprůměrné úrovně 6,67 % a výrazně nadprůměrné úrovně 0,00 %.
Z daných výsledků plyne, že dívky jsou ve všech 4 kategoriích úspěšnější než chlapci a všechna standardní skóre mají v průměrné škále. Chlapci mají standardní skóre v průměrné škále v kategoriích manuální koordinace, koordinace těla a síla a hbitost. V kategorii řízení jemné motoriky se standardní skóre nachází v podprůměrné škále na horní hranici.
Anotace v angličtině
The main aim in my diploma thesis was an evaluation of the motor competence level by the primary school pupils of a chosen grammar school using the Bruiniks-Oseretsky Test of Motor Proficiency-Second Edition (BOT-2). A complete form of the BOT-2 test battery, consisting of 53 test items, was used for the research. The test items are not normative for the Czech Republic, so the evaluation of psychomotor competence was conducted according to data for the German area. The BOT-2 test battery includes 4 categories for fine and gross motor skills and their 8 subcategories. Testing by a total of 72 children, of whom were 42 girls and 30 boys. The average age of the girls was 9,81 years and the average age of the boys was 9,70 years.
Based on the evaluation of all 53 test items, the girls reached 54,76 % of the average level of total motor expression, below-average level of 23,81 %, significantly below-average level of 7,14 %, above-average level of 9,52 % and significantly above-average level of 4,76 %. Based on the evaluation of all 53 test items, the boys reached 50,00 % of the average level of total motor expression, below-average level of 30,00 %, significantly below-average level of 13,33 %, above-average level of 6,67 % and significantly above-average level of 0,00 %.
The given results show that girls are more successful than boys in all 4 categories and all standard scores are on an average scale. Boys have standard scores on an average scale in the categories of manual coordination, body coordination, and strength and agility. In the fine motor control category, the standard score is on a below-average scale at the upper limit.
Klíčová slova
motorická kompetence, mladší školní věk, testová baterie, Bruininks-Oseretsky test, 2. verze
Klíčová slova v angličtině
motor competence, school-age children, test battery, Bruininks-Oseretsky test, 2nd Edition
Zásady pro vypracování
Cíl: Posouzení úrovně psychomotorického vývoje pomocí testu Bruininks-Oseretzky, 2. verze, kompletní formy u žáků vybrané základní školy.
Dílčí cíl: Porovnání výsledků parametrů motorické kompetence se školním úspěchem ve vyučovacích předmětech.
Požadavky: 1. Rešerše odborné literatury.
2. Příprava testování.
3. Testování žáků vybrané základní školy.
4. Vyhodnocení testování.
Metody: Empirické - měření úrovně psychomotorického vývoje pomocí testu Bruninks-Oseretzky.
Zásady pro vypracování
Cíl: Posouzení úrovně psychomotorického vývoje pomocí testu Bruininks-Oseretzky, 2. verze, kompletní formy u žáků vybrané základní školy.
Dílčí cíl: Porovnání výsledků parametrů motorické kompetence se školním úspěchem ve vyučovacích předmětech.
Požadavky: 1. Rešerše odborné literatury.
2. Příprava testování.
3. Testování žáků vybrané základní školy.
4. Vyhodnocení testování.
Metody: Empirické - měření úrovně psychomotorického vývoje pomocí testu Bruninks-Oseretzky.
Seznam doporučené literatury
BLAHUTKOVÁ, M., 2007. Psychomotorika. Brno: MU v Brně. ISBN 978-80-210-3067-1.
LACY, A. C., WILLIAMS, S. M., 2018. Measurement and evaluation in physical education and exercise science. Eighth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-1-138-23234-1.
MEEUSEN, R., SCHAEFER, S., TOMPOROWSKI, D. P., BAILEY, R., ed., 2018. Physical activity and educational achievement: insights from exercise neuroscience. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ICSSPE perspectives: the multidisciplinary series of physical education and sport science. ISBN 978-1-138-23497-0.
Seznam doporučené literatury
BLAHUTKOVÁ, M., 2007. Psychomotorika. Brno: MU v Brně. ISBN 978-80-210-3067-1.
LACY, A. C., WILLIAMS, S. M., 2018. Measurement and evaluation in physical education and exercise science. Eighth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-1-138-23234-1.
MEEUSEN, R., SCHAEFER, S., TOMPOROWSKI, D. P., BAILEY, R., ed., 2018. Physical activity and educational achievement: insights from exercise neuroscience. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ICSSPE perspectives: the multidisciplinary series of physical education and sport science. ISBN 978-1-138-23497-0.