Bakalářská práce se zabývá přípravou předškolního dítěte na vstup do základní školy ve dvou vybraných mateřských školách.
Teoretická část obsahuje studium předškolní pedagogiky, školní zralosti, školní připravenosti a rozbor vývoje předškolního dítěte, který je rozdělen do oblasti tělesné, kognitivní a sociální.
Praktická část využívá studie vývoje předškolního dítěte a aplikuje tyto oblasti v přímém pozorování a strukturovaném rozhovoru s učitelkami z vybraných MŠ z totožného regionu. Výzkumné šetření je zakončeno tvorbou metodických materiálů, které pomáhají připravit děti na vstup na základní školu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the readiness of s child of a pre-school age in terms of entering/starting elementery school, specifically at two chosen kindergartens.
The theorical part contains the study of pre-school pedagogy, school readiness and maturity. Further, it examines the analysis of the pre-school child´sevolution, which id divided into physical, cognitive and social fields.
The partical part uses a study of the development of a pre-school child and applies the areas in direct observation and structured interview with teachers from selected kindegartens from the same region. The research survey ends with the creation of methodological materials that help prepare children to enter primary school.
Klíčová slova
Klíčová slova: mateřská škola, školní zralost a připravenost, dítě předškolního věku, strukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
Key words: kindergarten, school maturity and readiness, child of a pre-school age, structured interview
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá přípravou předškolního dítěte na vstup do základní školy ve dvou vybraných mateřských školách.
Teoretická část obsahuje studium předškolní pedagogiky, školní zralosti, školní připravenosti a rozbor vývoje předškolního dítěte, který je rozdělen do oblasti tělesné, kognitivní a sociální.
Praktická část využívá studie vývoje předškolního dítěte a aplikuje tyto oblasti v přímém pozorování a strukturovaném rozhovoru s učitelkami z vybraných MŠ z totožného regionu. Výzkumné šetření je zakončeno tvorbou metodických materiálů, které pomáhají připravit děti na vstup na základní školu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the readiness of s child of a pre-school age in terms of entering/starting elementery school, specifically at two chosen kindergartens.
The theorical part contains the study of pre-school pedagogy, school readiness and maturity. Further, it examines the analysis of the pre-school child´sevolution, which id divided into physical, cognitive and social fields.
The partical part uses a study of the development of a pre-school child and applies the areas in direct observation and structured interview with teachers from selected kindegartens from the same region. The research survey ends with the creation of methodological materials that help prepare children to enter primary school.
Klíčová slova
Klíčová slova: mateřská škola, školní zralost a připravenost, dítě předškolního věku, strukturovaný rozhovor
Klíčová slova v angličtině
Key words: kindergarten, school maturity and readiness, child of a pre-school age, structured interview
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvořit a realizovat pracovní materiály pro děti předškolního věku zaměřené na všechny oblasti vývoje dítěte, které napomohou bezproblémovému přechodu do primárního vzdělávání
Metoda:
- Pozorování
- Polostrukturovaný rozhovor
Požadavky:
- Tvorba 10 lekcí pro děti předškolního věku
- Realizace programu
- Rozhovor s paní učitelkami v MŠ
- Komparace přístupů k přípravě na vstup do ZŠ na dvou mateřských školách
Zásady pro vypracování
Cíl: Vytvořit a realizovat pracovní materiály pro děti předškolního věku zaměřené na všechny oblasti vývoje dítěte, které napomohou bezproblémovému přechodu do primárního vzdělávání
Metoda:
- Pozorování
- Polostrukturovaný rozhovor
Požadavky:
- Tvorba 10 lekcí pro děti předškolního věku
- Realizace programu
- Rozhovor s paní učitelkami v MŠ
- Komparace přístupů k přípravě na vstup do ZŠ na dvou mateřských školách
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika. ISBN 9788026607939
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ, 2013. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0495-4
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ, 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6
Seznam doporučené literatury
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ, 2015. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika. ISBN 9788026607939
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ, 2006. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1284-0
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ, 2013. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0495-4
SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ, 2014. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ, 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6