Diplomová práce se zabývá inovací automobilového zvedáku. V úvodu je popsán
současný stav zvedáku s jeho výhodami a nevýhodami. Další část je věnována
inovačnímu prohlášení, kde je uvedeno, pro jaký trh bude zvedák určen. Následně se
práce zabývá průzkumem trhu a patentovou rešerší. Dále jsou vytvořeny koncepty
zvedáku, z nichž je dle určitých kritérií vybrán ten vítězný. V dalším kroku je vítězný koncept optimalizován metodami DFX a FMEA-K. Další část práce se věnuje
podrobnému návrhu konceptu. K návrhu je vypracována výpočtová zpráva určitých
komponentů. Dle vypočtených hodnot byl vytvořen 3D model celkového automobilového zvedáku. Pro vybrané díly byly vypracovány výrobní výkresy. Poslední část práce se věnuje ekonomickému zhodnocení navrženého pohonu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the innovation of car jack. The introduction describes the
current state of the car jack, including its advantages and disadvantages. The following parts presents an innovation statement, whereby it is stated which market the car jack would be intended for. Following, the thesis then covers market research and patent research. Furthermore, concepts of the car jack are created, from which a winning concept is selected based on particular criteria. In the next step, the winning concept is then optimized by DFX and FMEA-K methods. The next part of the thesis focuses on a detailed concept design. There is also a calculation report of the particular components prepared for the design. A 3D model of the whole car jack was created according to the calculated values. There are also production drawings prepared for selected parts. The last part of the theses is devoted to the economic evaluation of the proposed drive.
Klíčová slova
automobilový zvedák, inovace, pohon
Klíčová slova v angličtině
Car jack, innovation, propulsion
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá inovací automobilového zvedáku. V úvodu je popsán
současný stav zvedáku s jeho výhodami a nevýhodami. Další část je věnována
inovačnímu prohlášení, kde je uvedeno, pro jaký trh bude zvedák určen. Následně se
práce zabývá průzkumem trhu a patentovou rešerší. Dále jsou vytvořeny koncepty
zvedáku, z nichž je dle určitých kritérií vybrán ten vítězný. V dalším kroku je vítězný koncept optimalizován metodami DFX a FMEA-K. Další část práce se věnuje
podrobnému návrhu konceptu. K návrhu je vypracována výpočtová zpráva určitých
komponentů. Dle vypočtených hodnot byl vytvořen 3D model celkového automobilového zvedáku. Pro vybrané díly byly vypracovány výrobní výkresy. Poslední část práce se věnuje ekonomickému zhodnocení navrženého pohonu.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the innovation of car jack. The introduction describes the
current state of the car jack, including its advantages and disadvantages. The following parts presents an innovation statement, whereby it is stated which market the car jack would be intended for. Following, the thesis then covers market research and patent research. Furthermore, concepts of the car jack are created, from which a winning concept is selected based on particular criteria. In the next step, the winning concept is then optimized by DFX and FMEA-K methods. The next part of the thesis focuses on a detailed concept design. There is also a calculation report of the particular components prepared for the design. A 3D model of the whole car jack was created according to the calculated values. There are also production drawings prepared for selected parts. The last part of the theses is devoted to the economic evaluation of the proposed drive.
Klíčová slova
automobilový zvedák, inovace, pohon
Klíčová slova v angličtině
Car jack, innovation, propulsion
Zásady pro vypracování
Proveďte inovaci zařízení pro zdvihání automobilu o maximální hmotnosti 4 tuny. Zařízení bude určeno pro dílny a malé autoservisy. Zařízení musí splňovat následující parametry:
hmotnost zdvihaného automobilu - maximálně 4000 kg,
výška zdvihu ? 2000 mm,
aretace zvedáku - samosvornost,
doba zdvihu do nejvyšší pozice maximálně 60 s.
Inovujte stávající sloupový automobilový zvedák, který se používá v autoservisech ke zdvihání automobilů.
Proveďte průzkum potenciálních řešení, včetně patentové rešerše.
Určete požadavky na zařízení.
Navrhněte minimálně tři koncepty možných řešení odstraňující zjištěné nedostatky. Navržené varianty objektivně zhodnoťte a proveďte výběr nejlepší varianty.
Proveďte detailní konstrukci vybrané varianty s ohledem na metody DFX a pevnostní výpočty (3D sestava, výkresová dokumentace)
Ekonomické zhodnocení
Závěrečné zhodnocení
Zásady pro vypracování
Proveďte inovaci zařízení pro zdvihání automobilu o maximální hmotnosti 4 tuny. Zařízení bude určeno pro dílny a malé autoservisy. Zařízení musí splňovat následující parametry:
hmotnost zdvihaného automobilu - maximálně 4000 kg,
výška zdvihu ? 2000 mm,
aretace zvedáku - samosvornost,
doba zdvihu do nejvyšší pozice maximálně 60 s.
Inovujte stávající sloupový automobilový zvedák, který se používá v autoservisech ke zdvihání automobilů.
Proveďte průzkum potenciálních řešení, včetně patentové rešerše.
Určete požadavky na zařízení.
Navrhněte minimálně tři koncepty možných řešení odstraňující zjištěné nedostatky. Navržené varianty objektivně zhodnoťte a proveďte výběr nejlepší varianty.
Proveďte detailní konstrukci vybrané varianty s ohledem na metody DFX a pevnostní výpočty (3D sestava, výkresová dokumentace)
Ekonomické zhodnocení
Závěrečné zhodnocení
Seznam doporučené literatury
[1] PEŠÍK, L.- Části strojů. 1. díl. Liberec: Technická univerzita 2005. ISBN 978-80-7372-573-0
[2] PEŠÍK, L. - Části strojů. 2. díl. Liberec: Technická univerzita 2005. ISBN 978-80-7372-574-7
[3] MAŠÍN I. a P. JIRMAN. - Metody systematické kreativity. Liberec: Technická univerzita v Liberci 2012. ISBN 978-80-7372-853-3
[4] LEINVEBER, J. a P. VÁVRA. - Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2011. ISBN 978-80-7361-081-4
[5] MAŠÍN I. a L. ŠEVČÍK. - Metody inovačního inženýrství: Inovace, plánování a navrhování výrobku. Vyd. 1. Liberec: Institut technologií a managementu, 2006. ISBN 80-903533-0-4
[6] MAŠÍN, I.- Inovační inženýrství - Plánování a návrh inovovaného výrobku. 1. vydání. Liberec: TUL, 2012. 168s. ISBN 978-80-7372-852-6.
[7] MIČKAL, Karel.- Strojnictví, Části strojů. Praha: Sobotáles, 1995, ISBN 80-85920-01-8
[8] SHIGLEY, Joseph Edward, Charles R. MISCHKE a Richard G. BUDYNAS, VLK, Miloš, ed. Konstruování strojních součástí. Přeložil Martin HARTL. V Brně: VUTIUM, 2010. Překlady vysokoškolských učebnic, sv. 3. ISBN 978-80-214-2629-0
[9] http://automotive.cz
[10] Databáze knihovny TUL
Seznam doporučené literatury
[1] PEŠÍK, L.- Části strojů. 1. díl. Liberec: Technická univerzita 2005. ISBN 978-80-7372-573-0
[2] PEŠÍK, L. - Části strojů. 2. díl. Liberec: Technická univerzita 2005. ISBN 978-80-7372-574-7
[3] MAŠÍN I. a P. JIRMAN. - Metody systematické kreativity. Liberec: Technická univerzita v Liberci 2012. ISBN 978-80-7372-853-3
[4] LEINVEBER, J. a P. VÁVRA. - Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2011. ISBN 978-80-7361-081-4
[5] MAŠÍN I. a L. ŠEVČÍK. - Metody inovačního inženýrství: Inovace, plánování a navrhování výrobku. Vyd. 1. Liberec: Institut technologií a managementu, 2006. ISBN 80-903533-0-4
[6] MAŠÍN, I.- Inovační inženýrství - Plánování a návrh inovovaného výrobku. 1. vydání. Liberec: TUL, 2012. 168s. ISBN 978-80-7372-852-6.
[7] MIČKAL, Karel.- Strojnictví, Části strojů. Praha: Sobotáles, 1995, ISBN 80-85920-01-8
[8] SHIGLEY, Joseph Edward, Charles R. MISCHKE a Richard G. BUDYNAS, VLK, Miloš, ed. Konstruování strojních součástí. Přeložil Martin HARTL. V Brně: VUTIUM, 2010. Překlady vysokoškolských učebnic, sv. 3. ISBN 978-80-214-2629-0
[9] http://automotive.cz
[10] Databáze knihovny TUL
Přílohy volně vložené
3 výkresy, 1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.