Tématem bakalářské práce je simulační výuka při náhlé zástavě srdce a dechu. Cílem práce bylo zjistit přínos simulační výuky pro výkon povolání zdravotnického záchranáře. Teoretická část se věnuje fyziologii kardiovaskulárního a respiračního systému, příčinám zástavy srdce
a dechu, rozdílům mezi neodbornou a odbornou první pomocí a činnostem před kardiopulmonální resuscitací. Dále samotné kardiopulmonální resuscitaci, jejímu významu, dělení, zásadám poskytování, postupům, přidruženým činnostem a rizikovým faktorům.
Při kardiopulmonální resuscitaci velmi závisí na rychlosti a kvalitě provedení. Je proto nesmírně důležité tyto úkony během studia trénovat a zdokonalovat. V praktické části bude zmapován přínos simulačních výuk pro výkon povolání zdravotnického záchranáře. Výzkum probíhal na základě rozhovorů se zdravotnickými záchranáři na stanici Zdravotnické záchranné služby v Rakovníku. Zjištěné výsledky včetně závěru práce jsou zveřejněny v samotné práci.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is simulation education for cardiac and respiratory arrest treatment. The goal of this thesis was to find out the advantages that simulation education brings to the work of paramedics. The theoretical part of this thesis describes the physiology of cardiovascular and respiratory systems, causes of cardiac and respiratory arrest, differences between professional and amateur first aid, and the procedures before cardiopulmonary resuscitation. This part of the thesis also describes cardiopulmonary resuscitation itself, its importance, types, guidelines, procedures, associated activities, as well as its risk factors. When it comes to performing cardiopulmonary resuscitation, speed and quality are of the highest importance, it is therefore paramount to practice and perfect the correct procedures while studying.
The advantages of simulation education for the work of paramedics are studied in the practical part of this thesis. Research took place at the Emergency Medical Services base located in Rakovník, in the form of interviews with the paramedics working there. The results, including the conclusion, are published in the thesis itself.
Tématem bakalářské práce je simulační výuka při náhlé zástavě srdce a dechu. Cílem práce bylo zjistit přínos simulační výuky pro výkon povolání zdravotnického záchranáře. Teoretická část se věnuje fyziologii kardiovaskulárního a respiračního systému, příčinám zástavy srdce
a dechu, rozdílům mezi neodbornou a odbornou první pomocí a činnostem před kardiopulmonální resuscitací. Dále samotné kardiopulmonální resuscitaci, jejímu významu, dělení, zásadám poskytování, postupům, přidruženým činnostem a rizikovým faktorům.
Při kardiopulmonální resuscitaci velmi závisí na rychlosti a kvalitě provedení. Je proto nesmírně důležité tyto úkony během studia trénovat a zdokonalovat. V praktické části bude zmapován přínos simulačních výuk pro výkon povolání zdravotnického záchranáře. Výzkum probíhal na základě rozhovorů se zdravotnickými záchranáři na stanici Zdravotnické záchranné služby v Rakovníku. Zjištěné výsledky včetně závěru práce jsou zveřejněny v samotné práci.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is simulation education for cardiac and respiratory arrest treatment. The goal of this thesis was to find out the advantages that simulation education brings to the work of paramedics. The theoretical part of this thesis describes the physiology of cardiovascular and respiratory systems, causes of cardiac and respiratory arrest, differences between professional and amateur first aid, and the procedures before cardiopulmonary resuscitation. This part of the thesis also describes cardiopulmonary resuscitation itself, its importance, types, guidelines, procedures, associated activities, as well as its risk factors. When it comes to performing cardiopulmonary resuscitation, speed and quality are of the highest importance, it is therefore paramount to practice and perfect the correct procedures while studying.
The advantages of simulation education for the work of paramedics are studied in the practical part of this thesis. Research took place at the Emergency Medical Services base located in Rakovník, in the form of interviews with the paramedics working there. The results, including the conclusion, are published in the thesis itself.
Cíle práce:
1. Zjistit přínos simulační výuky pro výkon povolání zdravotnický záchranář.
2. Zjistit připravenost zdravotnických záchranářů v rámci kvalifikačního studia k výkonu povolání.
3. Zjistit připravenost zdravotnických záchranářů v rámci specializačního studia k výkonu povolání.
4. Zhodnotit simulační výuku v rámci celoživotního vzdělávání k výkonu povolání zdravotnický záchranář.
5. Zhodnotit kritické body simulační výuky v rámci celoživotního vzdělávání k výkonu povolání.
6. Zdravotnický záchranář.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Mezi jedny z nejsložitějších zásahů zdravotnické záchranné služby se řadí výjezdy k pacientům, u kterých došlo k náhlé zástavě srdce a dechu. Úspěšnost obnovy srdečního rytmu, dechu a zamezení trvalým následkům u pacienta závisí na rychlosti a kvalitě provedené kardiopulmonální resuscitace. Zkomplikovat tuto činnost záchranářům může i řada vnitřních či vnějších rizikových faktorů. Simulační výuka napomáhá nejen záchranářům lépe reagovat na celou situaci.
Výstupem bakalářské práce bude článek.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Nestanovena, popisný cíl.
2. Jaká je připravenost absolventů kvalifikačního studia zdravotnický záchranář na výkon povolání?
3. Jaká je připravenost absolventů specializačního studia zdravotnický záchranář na výkon povolání?
4. Jak hodnotí zdravotnický záchranář simulační výuku v rámci celoživotního vzdělávání?
5. Které jsou kritické body simulační výuky v rámci celoživotního vzdělávání?
Metoda:
Kvalitativní metoda zkoumání.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Pozorování, rozhovor, audio nahrávka.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: stanice Zdravotnické záchranné služby Rakovník
Čas: duben a květen 2020
Vzorek:
Pro účely bakalářské práce bude předložena řada otázek, která zjistí přínos simulační výuky pro výkon povolání zdravotnického záchranáře.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit přínos simulační výuky pro výkon povolání zdravotnický záchranář.
2. Zjistit připravenost zdravotnických záchranářů v rámci kvalifikačního studia k výkonu povolání.
3. Zjistit připravenost zdravotnických záchranářů v rámci specializačního studia k výkonu povolání.
4. Zhodnotit simulační výuku v rámci celoživotního vzdělávání k výkonu povolání zdravotnický záchranář.
5. Zhodnotit kritické body simulační výuky v rámci celoživotního vzdělávání k výkonu povolání.
6. Zdravotnický záchranář.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Mezi jedny z nejsložitějších zásahů zdravotnické záchranné služby se řadí výjezdy k pacientům, u kterých došlo k náhlé zástavě srdce a dechu. Úspěšnost obnovy srdečního rytmu, dechu a zamezení trvalým následkům u pacienta závisí na rychlosti a kvalitě provedené kardiopulmonální resuscitace. Zkomplikovat tuto činnost záchranářům může i řada vnitřních či vnějších rizikových faktorů. Simulační výuka napomáhá nejen záchranářům lépe reagovat na celou situaci.
Výstupem bakalářské práce bude článek.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Nestanovena, popisný cíl.
2. Jaká je připravenost absolventů kvalifikačního studia zdravotnický záchranář na výkon povolání?
3. Jaká je připravenost absolventů specializačního studia zdravotnický záchranář na výkon povolání?
4. Jak hodnotí zdravotnický záchranář simulační výuku v rámci celoživotního vzdělávání?
5. Které jsou kritické body simulační výuky v rámci celoživotního vzdělávání?
Metoda:
Kvalitativní metoda zkoumání.
Technika práce, vyhodnocení dat:
Pozorování, rozhovor, audio nahrávka.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: stanice Zdravotnické záchranné služby Rakovník
Čas: duben a květen 2020
Vzorek:
Pro účely bakalářské práce bude předložena řada otázek, která zjistí přínos simulační výuky pro výkon povolání zdravotnického záchranáře.
Seznam doporučené literatury
Základní seznam odborné literatury:
ADAMUS, Milan. 2010. Základy anesteziologie, intenzivní medicíny a léčby bolesti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2425-5.
ANON. 2019. 90 let české kardiologie. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-5248-1.
BARTŮNĚK, Petr et al. 2016. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9328-8.
BULÍKOVÁ, Táňa. 2015. EKG pro záchranáře nekardiology. Přeložil Ludmila MÍČOVÁ. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-5307-2.
DOBIÁŠ, Viliam. 2013. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4571-8.
GURKOVÁ, Elena a Renáta ZELENÍKOVÁ. 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0583-0.
CHLUMSKÝ, Jan. 2014. Plicní funkce pro klinickou praxi. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-392-3.
KELNAROVÁ, Jarmila et. al. 2012. První pomoc I: Pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopln. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4199-4.
KELNAROVÁ, Jarmila et. al. 2013. První pomoc II: Pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopln. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4200-7.
LEJSEK, Jan. 2013. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2090-9.
MOUREK, Jindřich. 2012. Fyziologie: Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2., dopln. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-7872-3.
NAIR, Muralitharan a Ian PEATE. 2017. Patofyziologie pro zdravotnické obory. Přeložil Hana POSPÍŠILOVÁ. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0229-7.
PETŘEK, Josef. 2019. Základy fyziologie člověka pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2208-0.
REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. 2013. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4530-5.
ROKYTA, Richard. 2015. Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4867-2.
STRNADOVÁ, Iveta. 2019. Využití simulačních metod ve výuce studentů oboru Všeobecná sestra: Usage of simulation techniques in studies of General nurse students. Liberec: Technická univerzita v Liberci. Bakalářské práce. Technická univerzita v Liberci.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR. 2013. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4434-6.
THYGERSON, Alton L. et al. 2017. First aid, CPR, and AED. 7th ed. Burlington: Jones & Bartlett Learning. ISBN 978-1-284-10531-5.
VOJÁČEK, J., J. KETTNER a J. DUŠEK. 2019. Klinická kardiologie. 4. vyd. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-600-9.
ZACHAROVÁ, Eva. 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada. ISBN 978-80-271-9238-0.
Seznam doporučené literatury
Základní seznam odborné literatury:
ADAMUS, Milan. 2010. Základy anesteziologie, intenzivní medicíny a léčby bolesti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2425-5.
ANON. 2019. 90 let české kardiologie. Praha: Mladá fronta. ISBN 978-80-204-5248-1.
BARTŮNĚK, Petr et al. 2016. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-9328-8.
BULÍKOVÁ, Táňa. 2015. EKG pro záchranáře nekardiology. Přeložil Ludmila MÍČOVÁ. Praha: Grada.
ISBN 978-80-247-5307-2.
DOBIÁŠ, Viliam. 2013. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4571-8.
GURKOVÁ, Elena a Renáta ZELENÍKOVÁ. 2017. Klinické prostředí v přípravě sester: organizace, strategie, hodnocení. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0583-0.
CHLUMSKÝ, Jan. 2014. Plicní funkce pro klinickou praxi. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-392-3.
KELNAROVÁ, Jarmila et. al. 2012. První pomoc I: Pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopln. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4199-4.
KELNAROVÁ, Jarmila et. al. 2013. První pomoc II: Pro studenty zdravotnických oborů. 2., přeprac. a dopln. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4200-7.
LEJSEK, Jan. 2013. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2090-9.
MOUREK, Jindřich. 2012. Fyziologie: Učebnice pro studenty zdravotnických oborů. 2., dopln. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-7872-3.
NAIR, Muralitharan a Ian PEATE. 2017. Patofyziologie pro zdravotnické obory. Přeložil Hana POSPÍŠILOVÁ. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0229-7.
PETŘEK, Josef. 2019. Základy fyziologie člověka pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-2208-0.
REMEŠ, Roman a Silvia TRNOVSKÁ. 2013. Praktická příručka přednemocniční urgentní medicíny. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4530-5.
ROKYTA, Richard. 2015. Fyziologie a patologická fyziologie: pro klinickou praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4867-2.
STRNADOVÁ, Iveta. 2019. Využití simulačních metod ve výuce studentů oboru Všeobecná sestra: Usage of simulation techniques in studies of General nurse students. Liberec: Technická univerzita v Liberci. Bakalářské práce. Technická univerzita v Liberci.
ŠEBLOVÁ, Jana a Jiří KNOR. 2013. Urgentní medicína v klinické praxi lékaře. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4434-6.
THYGERSON, Alton L. et al. 2017. First aid, CPR, and AED. 7th ed. Burlington: Jones & Bartlett Learning. ISBN 978-1-284-10531-5.
VOJÁČEK, J., J. KETTNER a J. DUŠEK. 2019. Klinická kardiologie. 4. vyd. Praha: Maxdorf. ISBN 978-80-7345-600-9.
ZACHAROVÁ, Eva. 2016. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Grada. ISBN 978-80-271-9238-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.