Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím simulačních technik ve výuce nelékařských zdravotnických oborů. V úvodní části je představen simulátor SimMan 3G včetně veškerých jeho klinických funkcí a uživatelského rozhraní pro tvorbu scénářů. Výsledkem výzkumné části práce je několik vytvořených scénářů akutních stavů, které budou využity ve výuce oboru Všeobecná sestra na fakultě zdravotnických studií. Výzkum rovněž evaluuje věrohodnost vybraných symptomatických projevů simulátoru pomocí zpětné vazby studentů, kteří byli simulaci vystaveni.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the practical use of simulation techniques in teaching non-medical health care disciplines. The introductory section presents the SimMan 3G simulator, including all clinical functions and the user interface for scenario creation. The research part of the thesis contains several different created scenarios of acute conditions, which will be used in teaching the field General Nurse at the Faculty of Health Studies. Researches also assess the credibility of selected symptoms of the simulator using feedback from students who have been exposed to the simulation.
Klíčová slova
cénář, SimMan 3G, simulátor, výuka.
Klíčová slova v angličtině
scenario, SimMan 3G, simulator, teaching.
Rozsah průvodní práce
71 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá praktickým využitím simulačních technik ve výuce nelékařských zdravotnických oborů. V úvodní části je představen simulátor SimMan 3G včetně veškerých jeho klinických funkcí a uživatelského rozhraní pro tvorbu scénářů. Výsledkem výzkumné části práce je několik vytvořených scénářů akutních stavů, které budou využity ve výuce oboru Všeobecná sestra na fakultě zdravotnických studií. Výzkum rovněž evaluuje věrohodnost vybraných symptomatických projevů simulátoru pomocí zpětné vazby studentů, kteří byli simulaci vystaveni.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the practical use of simulation techniques in teaching non-medical health care disciplines. The introductory section presents the SimMan 3G simulator, including all clinical functions and the user interface for scenario creation. The research part of the thesis contains several different created scenarios of acute conditions, which will be used in teaching the field General Nurse at the Faculty of Health Studies. Researches also assess the credibility of selected symptoms of the simulator using feedback from students who have been exposed to the simulation.
Klíčová slova
cénář, SimMan 3G, simulátor, výuka.
Klíčová slova v angličtině
scenario, SimMan 3G, simulator, teaching.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Seznámit se s funkcemi a ovládáním pacientského přístrojového simulátoru a s programem SIMDesigner pro tvorbu scénářů.
2. Na základě konzultací s odborníky vytvořit několik scénářů neodkladné péče pro pacientský přístrojový simulátor SIMMAN.
3. Aplikovat vytvořené scénáře při praktické výuce studentů oboru všeobecná sestra na Technické univerzitě v Liberci.
4. Na základě aplikace scénářů vyhodnotit problematické oblasti scénářů a věrohodnost projevů pacientského přístrojového simulátoru SIMMAN.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Pacientské přístrojové simulátory jsou nejmodernější metodou pro zvýšení kvality výuky lékařských i nelékařských oborů. Studenti i odborníci si mohou zdokonalovat správné postupy a techniky při nácviku situací ohrožujících život, aniž by ohrožovali zdraví reálného pacienta. Tvorba scénářů léčebných postupů pro několik vytipovaných situací, jejich aplikace při cvičení a následné vyhodnocení správnosti provedených kroků odborníky, zkvalitní výuku oboru všeobecná sestra. Výstupem kvalifikační práce bude tedy několik vytvořených scénářů a jejich praktické využití ve výuce.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Prvním předpokladem je vytvoření komplexního scénáře pro pacientský přístrojový simulátor SIMMAN, který bude simulovat reálný, akutní stav pacienta na oddělení anesteziologicko-resuscitačním případně na jednotce intenzivní péče a budou v něm určeny možné správné postupy.
2. Předpokládáme, že 75 % studentů správně identifikuje jednotlivé projevy simulátoru.
3. Předpokládáme, že 60 % studentům budou připadat správně identifikované projevy zároveň i věrohodné.
Tvorba scénáře v programu SIMDesigner a vyhodnocení dotazníku v programu Microsoft Excel.
Místo a čas realizace výzkumu:
Technická univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnických studií.
Vzorek:
Vybraní studenti oboru Všeobecná sestra Technické univerzity v Liberci.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Seznámit se s funkcemi a ovládáním pacientského přístrojového simulátoru a s programem SIMDesigner pro tvorbu scénářů.
2. Na základě konzultací s odborníky vytvořit několik scénářů neodkladné péče pro pacientský přístrojový simulátor SIMMAN.
3. Aplikovat vytvořené scénáře při praktické výuce studentů oboru všeobecná sestra na Technické univerzitě v Liberci.
4. Na základě aplikace scénářů vyhodnotit problematické oblasti scénářů a věrohodnost projevů pacientského přístrojového simulátoru SIMMAN.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Pacientské přístrojové simulátory jsou nejmodernější metodou pro zvýšení kvality výuky lékařských i nelékařských oborů. Studenti i odborníci si mohou zdokonalovat správné postupy a techniky při nácviku situací ohrožujících život, aniž by ohrožovali zdraví reálného pacienta. Tvorba scénářů léčebných postupů pro několik vytipovaných situací, jejich aplikace při cvičení a následné vyhodnocení správnosti provedených kroků odborníky, zkvalitní výuku oboru všeobecná sestra. Výstupem kvalifikační práce bude tedy několik vytvořených scénářů a jejich praktické využití ve výuce.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Prvním předpokladem je vytvoření komplexního scénáře pro pacientský přístrojový simulátor SIMMAN, který bude simulovat reálný, akutní stav pacienta na oddělení anesteziologicko-resuscitačním případně na jednotce intenzivní péče a budou v něm určeny možné správné postupy.
2. Předpokládáme, že 75 % studentů správně identifikuje jednotlivé projevy simulátoru.
3. Předpokládáme, že 60 % studentům budou připadat správně identifikované projevy zároveň i věrohodné.
Tvorba scénáře v programu SIMDesigner a vyhodnocení dotazníku v programu Microsoft Excel.
Místo a čas realizace výzkumu:
Technická univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnických studií.
Vzorek:
Vybraní studenti oboru Všeobecná sestra Technické univerzity v Liberci.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
CAMP, Sara a Tammy LEGGE. 2018. Simulation as a Tool for Clinical Remediation: An Integrative Review. Clinical Simulation in Nursing. 16(March), 48-61. DOI 10.1016/j.ecns.2017.11.003. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1876139917301421
DOBIÁŠ, Viliam. 2013. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4571-8.
KOFRÁNEK, Jiří a Tomáš KULHÁNEK. 2014. Lékařské simulátory. In: ČESKÝ SVAZ VĚDECKOTECHNICKÝCH SPOLEČNOSTÍ. MEDSOFT: sborník příspěvků. Praha: Dům techniky ČSVTS, s. 123-147. ISSN 1803-8115. Dostupné také z: http://www.creativeconnections.cz/medsoft/2014/Medsoft_2014_Kofranek.pdf
LAERDAL. 2011. SimMan 3G: directions for use. Stavanger: Laerdal Medical. Dostupné také z: http://cdn.laerdal.com/downloads/f854/Att_2_to_PRO-ML01-1110-854.pdf
MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. 2016. Automatický externí defibrilátor v praxi. Zdravotnictví a medicína.2016(7-8), 28-29. ISSN 2336-2987.
MOK, H. T., C. F. SO a J. W. Y. CHUNG. 2016. Effectiveness of High-Fidelity Patient Simulation in Teaching Clinical Reasoning Skills. Clinical Simulation in Nursing. 12(10), 453-467. DOI 10.1016/j.ecns.2016.06.003. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S187613991630041X
POWERS, William J. et al. 2018. 2018 Guidelines for the Early Management of Patients With Acute Ischemic Stroke: A Guideline for Healthcare Professionals From the American Heart Association/American Stroke Association. Stroke. 49(3). DOI 10.1161/STR.0000000000000158. Dostupné také z: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/STR.0000000000000158
SOVA, Milan et al.. 2019. Scénáře akutní medicíny pro simulátor SimMan 3G. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5513-6.
SWAMY, Meenakshi et al. 2013. Role of SimMan in teaching clinical skills to preclinical medical students. BMC Medical Education. 13(20). DOI 10.1186/1472-6920-13-20. Dostupné také z: http://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-13-20
SWAMY, Meenakshi et al. 2014. A study to investigate the effectiveness of SimMan? as an adjunct in teaching preclinical skills to medical students. BMC Medical Education. 14(231), 453-467. DOI 10.1186/1472-6920-14-231. Dostupné také z: http://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-14-231
Seznam doporučené literatury
CAMP, Sara a Tammy LEGGE. 2018. Simulation as a Tool for Clinical Remediation: An Integrative Review. Clinical Simulation in Nursing. 16(March), 48-61. DOI 10.1016/j.ecns.2017.11.003. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1876139917301421
DOBIÁŠ, Viliam. 2013. Klinická propedeutika v urgentní medicíně. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4571-8.
KOFRÁNEK, Jiří a Tomáš KULHÁNEK. 2014. Lékařské simulátory. In: ČESKÝ SVAZ VĚDECKOTECHNICKÝCH SPOLEČNOSTÍ. MEDSOFT: sborník příspěvků. Praha: Dům techniky ČSVTS, s. 123-147. ISSN 1803-8115. Dostupné také z: http://www.creativeconnections.cz/medsoft/2014/Medsoft_2014_Kofranek.pdf
LAERDAL. 2011. SimMan 3G: directions for use. Stavanger: Laerdal Medical. Dostupné také z: http://cdn.laerdal.com/downloads/f854/Att_2_to_PRO-ML01-1110-854.pdf
MUKNŠNÁBLOVÁ, Martina. 2016. Automatický externí defibrilátor v praxi. Zdravotnictví a medicína.2016(7-8), 28-29. ISSN 2336-2987.
MOK, H. T., C. F. SO a J. W. Y. CHUNG. 2016. Effectiveness of High-Fidelity Patient Simulation in Teaching Clinical Reasoning Skills. Clinical Simulation in Nursing. 12(10), 453-467. DOI 10.1016/j.ecns.2016.06.003. Dostupné také z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S187613991630041X
POWERS, William J. et al. 2018. 2018 Guidelines for the Early Management of Patients With Acute Ischemic Stroke: A Guideline for Healthcare Professionals From the American Heart Association/American Stroke Association. Stroke. 49(3). DOI 10.1161/STR.0000000000000158. Dostupné také z: https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/STR.0000000000000158
SOVA, Milan et al.. 2019. Scénáře akutní medicíny pro simulátor SimMan 3G. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5513-6.
SWAMY, Meenakshi et al. 2013. Role of SimMan in teaching clinical skills to preclinical medical students. BMC Medical Education. 13(20). DOI 10.1186/1472-6920-13-20. Dostupné také z: http://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-13-20
SWAMY, Meenakshi et al. 2014. A study to investigate the effectiveness of SimMan? as an adjunct in teaching preclinical skills to medical students. BMC Medical Education. 14(231), 453-467. DOI 10.1186/1472-6920-14-231. Dostupné také z: http://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/1472-6920-14-231
Přílohy volně vložené
2 CD ROM
Přílohy vázané v práci
schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.