Diplomová práce se zabývá využitím rolových her ve výuce na 1. stupni základní školy. Cílem této práce je vytvořit celoroční výukový program doprovázený motivačním fantazijním příběhem. Vzdělávací program se zaměřuje na rozvoj sociálních dovedností žáků využitím rolových her a jeho sekundárním cílem je podpořit motivovanost žáků ke vzdělávacímu procesu. Pro evaluaci výsledků realizované části programu byly využity dotazníky vyplňované žáky, pozorování vybrané dětské skupiny a strukturované rozhovory se žákovskou skupinou.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the use of role-playing games in education of elementary school children. The goal is to create a yearlong educational program guided by a motivational fantasy tale. The educational program focuses on the development of pupils' social skills through role-playing games and its secondary goal is to support motivation of pupils in the educational process. The results of the implemented part of the program are evaluated through questionnaires filled by pupils and also observations and structured conversations with a group of selected children.
Klíčová slova
Didaktická hra, rolové hry, sociální dovednosti, první stupeň základní školy, výchovné drama, vzdělávací program.
Klíčová slova v angličtině
Didactic game, role-playing games, social skills, first level of elementary school, educational drama, educational program.
Rozsah průvodní práce
117 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá využitím rolových her ve výuce na 1. stupni základní školy. Cílem této práce je vytvořit celoroční výukový program doprovázený motivačním fantazijním příběhem. Vzdělávací program se zaměřuje na rozvoj sociálních dovedností žáků využitím rolových her a jeho sekundárním cílem je podpořit motivovanost žáků ke vzdělávacímu procesu. Pro evaluaci výsledků realizované části programu byly využity dotazníky vyplňované žáky, pozorování vybrané dětské skupiny a strukturované rozhovory se žákovskou skupinou.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the use of role-playing games in education of elementary school children. The goal is to create a yearlong educational program guided by a motivational fantasy tale. The educational program focuses on the development of pupils' social skills through role-playing games and its secondary goal is to support motivation of pupils in the educational process. The results of the implemented part of the program are evaluated through questionnaires filled by pupils and also observations and structured conversations with a group of selected children.
Klíčová slova
Didaktická hra, rolové hry, sociální dovednosti, první stupeň základní školy, výchovné drama, vzdělávací program.
Klíčová slova v angličtině
Didactic game, role-playing games, social skills, first level of elementary school, educational drama, educational program.
Zásady pro vypracování
1. Výstup - roční výukový program motivovaný fantazijním příběhem, jehož děj i svou roli v něm mohou žáci sami ovlivnit.
2. Metody - studium literatury, pozorování vybrané dětské skupiny, rozhovor s dětmi a učitelkou, zpracování programu
3. Podmínky - průběžná komunikace s učitelkou vybrané třídy ZŠ, pravidelná konzultace s vedoucí DP
Zásady pro vypracování
1. Výstup - roční výukový program motivovaný fantazijním příběhem, jehož děj i svou roli v něm mohou žáci sami ovlivnit.
2. Metody - studium literatury, pozorování vybrané dětské skupiny, rozhovor s dětmi a učitelkou, zpracování programu
3. Podmínky - průběžná komunikace s učitelkou vybrané třídy ZŠ, pravidelná konzultace s vedoucí DP
Seznam doporučené literatury
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Česko: Grada.
Gillernová, I., Krejčová L, (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha, Česko: Grada.
Morgan, N., Saxton, J. (2001). Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha, Česko: Srdužení pro tvořivou dramatiku.
Činčera, J. (2003, duben). Simulační hry a jejich využití ve výuce. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1978&lang=cs
Cicchino, M., (2015, 15. leden). Using Game-Based Learning to Foster Critical Thinking in Student Discourse. Dostupné z: https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1481&context=ijpbl
Susaeta, H., Jimenez, F., Nussbaum, M., Gajardo, I., Andreu, J. J., Villalta, M. (2010). From MMORPG to a Classroom Multiplayer Presential Role Playing Game. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/220374779_From_MMORPG_to_a_Classroom_Multiplayer_Presential_Role_Playing_Game
Saliés, T.M. (1995). Teaching Language Realistically: Role Play Is the Thing.
Seznam doporučené literatury
Helus, Z. (2015). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Česko: Grada.
Gillernová, I., Krejčová L, (2012). Sociální dovednosti ve škole. Praha, Česko: Grada.
Morgan, N., Saxton, J. (2001). Vyučování dramatu: Hlava plná nápadů. Praha, Česko: Srdužení pro tvořivou dramatiku.
Činčera, J. (2003, duben). Simulační hry a jejich využití ve výuce. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1978&lang=cs
Cicchino, M., (2015, 15. leden). Using Game-Based Learning to Foster Critical Thinking in Student Discourse. Dostupné z: https://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1481&context=ijpbl
Susaeta, H., Jimenez, F., Nussbaum, M., Gajardo, I., Andreu, J. J., Villalta, M. (2010). From MMORPG to a Classroom Multiplayer Presential Role Playing Game. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/220374779_From_MMORPG_to_a_Classroom_Multiplayer_Presential_Role_Playing_Game
Saliés, T.M. (1995). Teaching Language Realistically: Role Play Is the Thing.