Tématem bakalářské práce je zjištění kritických bodů v rámci simulační výuky studentů studijního programu Zdravotnické záchranářství ve výkonu zavedení nasogastrické sondy. Zavedení nasogastrické sondy patří mezi základní dovednosti každého zdravotnického záchranáře. Z důvodu minimalizace vzniku komplikací je důležité dodržovat doporučené postupy pro zavedení, přičemž i schopnost ověření umístění sondy zde zastává významnou roli. Simulační výuka umožňuje osvojit si dovednosti velice účinným způsobem bez rizika poškození pacienta. Z tohoto důvodu je neoddělitelnou součástí výuky zdravotnických záchranářů. Teoretická část práce se věnuje základním informacím o nasogastrické sondě a specifikům ošetřovatelské péče o pacienta včetně postupu zavedení nasogastrické sondy a její extrakce. Dále se zabývá významem a historií simulační výuky, metodologií simulační výuky a pacientskými simulátory. Výzkumná část bakalářské práce je zaměřena na zjištění kritických bodů před, během a po zavedení nasogastrické sondy studenty druhého ročníku studijního programu Zdravotnické záchranářství na pacientském simulátoru. Výstupem práce je článek připravený k publikaci.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor's thesis is to determine critical points in simulation-based teaching of students of the Paramedic Rescue study programme in the field of nasogastric intubation. The ability to perform nasogastric intubation is an essential skill of every paramedic. In order to minimize the potential for complications to arise, it is important to follow recommended procedures, as even the ability to assess proper placement of the tube holds a major role. Medical simulation method of teaching allows students to acquire skills in a very efficient manner without risking a chance to cause damage to a patient. For these reasons, it is an indispensable of a paramedic's training. The conceptual section of this thesis reviews basic information about nasogastric tubes and particularities of nursing care, including nasogastric intubation and extraction of the tube. The history, importance and methodology of simulation-based teaching is also examined. The research section of this thesis is focused on detecting critical points before, during and after a nasogastric intubation is performed by a student. Specifically, second year students of the Paramedic Rescue study programme were surveyed. The output of this paper is an academic article prepared for publishing.
enteral nutrition, nasogastric tube, nursing care, simulation learning, paramedic
Rozsah průvodní práce
58
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je zjištění kritických bodů v rámci simulační výuky studentů studijního programu Zdravotnické záchranářství ve výkonu zavedení nasogastrické sondy. Zavedení nasogastrické sondy patří mezi základní dovednosti každého zdravotnického záchranáře. Z důvodu minimalizace vzniku komplikací je důležité dodržovat doporučené postupy pro zavedení, přičemž i schopnost ověření umístění sondy zde zastává významnou roli. Simulační výuka umožňuje osvojit si dovednosti velice účinným způsobem bez rizika poškození pacienta. Z tohoto důvodu je neoddělitelnou součástí výuky zdravotnických záchranářů. Teoretická část práce se věnuje základním informacím o nasogastrické sondě a specifikům ošetřovatelské péče o pacienta včetně postupu zavedení nasogastrické sondy a její extrakce. Dále se zabývá významem a historií simulační výuky, metodologií simulační výuky a pacientskými simulátory. Výzkumná část bakalářské práce je zaměřena na zjištění kritických bodů před, během a po zavedení nasogastrické sondy studenty druhého ročníku studijního programu Zdravotnické záchranářství na pacientském simulátoru. Výstupem práce je článek připravený k publikaci.
Anotace v angličtině
The objective of this bachelor's thesis is to determine critical points in simulation-based teaching of students of the Paramedic Rescue study programme in the field of nasogastric intubation. The ability to perform nasogastric intubation is an essential skill of every paramedic. In order to minimize the potential for complications to arise, it is important to follow recommended procedures, as even the ability to assess proper placement of the tube holds a major role. Medical simulation method of teaching allows students to acquire skills in a very efficient manner without risking a chance to cause damage to a patient. For these reasons, it is an indispensable of a paramedic's training. The conceptual section of this thesis reviews basic information about nasogastric tubes and particularities of nursing care, including nasogastric intubation and extraction of the tube. The history, importance and methodology of simulation-based teaching is also examined. The research section of this thesis is focused on detecting critical points before, during and after a nasogastric intubation is performed by a student. Specifically, second year students of the Paramedic Rescue study programme were surveyed. The output of this paper is an academic article prepared for publishing.
enteral nutrition, nasogastric tube, nursing care, simulation learning, paramedic
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář v období přípravy zavedení nasogastrické sondy.
2. Zjistit kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář v odobí během zavedení nasogastrické sondy.
3. Zjistit kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář v období po zavedení nasogastrické sondy.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Zavedení nasogastrické sondy by mělo patřit mezi základní dovednosti každého zdravotnického záchranáře. Z důvodu minimalizace vzniku komplikací je důležité dodržovat doporučené postupy pro zavedení nasogastrické sondy, přičemž i schopnost ověření umístění nasogastrické sondy zde zastává významnou roli. Simulační výuka umožňuje osvojení si dovednosti velice účinným způsobem bez rizika poškození pacienta. Z tohoto důvodu je neoddělitelnou součástí výuky zdravotnických záchranářů. Výstupem bakalářské práce bude vytvoření článku připraveného k publikaci.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Jaké jsou kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář před zavedením nasogastrické sondy?
2. Jaké jsou kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář během zavedení nasogastrické sondy?
3. Jaké jsou kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář po zavedení nasogastrické sondy?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: zúčastněné pozorování.
Vyhodnocení dat: data budou přepsána do programu Microsoft Office Word 2013. Data budou analyzována pomocí kódování a vytvořena schémata.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Technická univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnických studií.
Čas: prosinec 2019 - březen 2O2O
Vzorek:
Respondenti: studenti 2. ročníku studijního oboru Zdravotnický záchranář
Počet: po dosažení teoretické saturace
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50 - 70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
1. Zjistit kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář v období přípravy zavedení nasogastrické sondy.
2. Zjistit kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář v odobí během zavedení nasogastrické sondy.
3. Zjistit kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář v období po zavedení nasogastrické sondy.
Teoretická východiska (včetně výstupu z kvalifikační práce):
Zavedení nasogastrické sondy by mělo patřit mezi základní dovednosti každého zdravotnického záchranáře. Z důvodu minimalizace vzniku komplikací je důležité dodržovat doporučené postupy pro zavedení nasogastrické sondy, přičemž i schopnost ověření umístění nasogastrické sondy zde zastává významnou roli. Simulační výuka umožňuje osvojení si dovednosti velice účinným způsobem bez rizika poškození pacienta. Z tohoto důvodu je neoddělitelnou součástí výuky zdravotnických záchranářů. Výstupem bakalářské práce bude vytvoření článku připraveného k publikaci.
Výzkumné předpoklady / výzkumné otázky:
1. Jaké jsou kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář před zavedením nasogastrické sondy?
2. Jaké jsou kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář během zavedení nasogastrické sondy?
3. Jaké jsou kritické body v rámci simulační výuky u studentů studijního oboru Zdravotnický záchranář po zavedení nasogastrické sondy?
Metoda:
Kvalitativní
Technika práce, vyhodnocení dat:
Technika práce: zúčastněné pozorování.
Vyhodnocení dat: data budou přepsána do programu Microsoft Office Word 2013. Data budou analyzována pomocí kódování a vytvořena schémata.
Místo a čas realizace výzkumu:
Místo: Technická univerzita v Liberci, Fakulta zdravotnických studií.
Čas: prosinec 2019 - březen 2O2O
Vzorek:
Respondenti: studenti 2. ročníku studijního oboru Zdravotnický záchranář
Počet: po dosažení teoretické saturace
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce činí 50 - 70 stran (tzn. 1/3 teoretická část, 2/3 výzkumná část).
Forma zpracování kvalifikační práce:
Tištěná a elektronická.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, Petr et al. 2016. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4343-1.
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ M., L. VRABELOVÁ a L. LIDICKÁ. 2018. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0717-9.
FERKO A., Z. ŠUBRT a T. DĚDEK. 2015. Chirurgie v kostce. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1005-1.
KACHLÍK, David. 2018. Anatomie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4058-7.
KASPER, Heinrich. 2015. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4533-6.
KŘÍŽOVÁ, Jarmila at al. 2014. Enterální a parenterální výživa. 2. vyd. Praha: Mladá Fronta. ISBN 978-80-204-3326-8.
MANDAL, M., A. KARMAKAR a S. R. BASU. 2018. Nasogastric tube insertion in anaesthetised, intubated adult patients: A comparison between three techniques. Indian Journal of Anaesthesia. 62(8), 609-615. ISSN 0019-5049.
ROKYTA, Richard. 2015. Fyziologie a patologická fyziologie pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4867-2.
VEVERKOVÁ E., E. KOZÁKOVÁ a L. DOLEJŠÍ. 2019. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2747-9.
ZADÁK, Zdeněk a Eduard HAVEL. 2017. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0282-2.
ZLATOHLÁVEK, Lukáš. 2016. Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media. ISBN 978-80-88129-03-5.
Seznam doporučené literatury
BARTŮNĚK, Petr et al. 2016. Vybrané kapitoly z intenzivní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4343-1.
DINGOVÁ ŠLIKOVÁ M., L. VRABELOVÁ a L. LIDICKÁ. 2018. Základy ošetřovatelství a ošetřovatelských postupů pro zdravotnické záchranáře. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0717-9.
FERKO A., Z. ŠUBRT a T. DĚDEK. 2015. Chirurgie v kostce. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1005-1.
KACHLÍK, David. 2018. Anatomie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-4058-7.
KASPER, Heinrich. 2015. Výživa v medicíně a dietetika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4533-6.
KŘÍŽOVÁ, Jarmila at al. 2014. Enterální a parenterální výživa. 2. vyd. Praha: Mladá Fronta. ISBN 978-80-204-3326-8.
MANDAL, M., A. KARMAKAR a S. R. BASU. 2018. Nasogastric tube insertion in anaesthetised, intubated adult patients: A comparison between three techniques. Indian Journal of Anaesthesia. 62(8), 609-615. ISSN 0019-5049.
ROKYTA, Richard. 2015. Fyziologie a patologická fyziologie pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4867-2.
VEVERKOVÁ E., E. KOZÁKOVÁ a L. DOLEJŠÍ. 2019. Ošetřovatelské postupy pro zdravotnické záchranáře I. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2747-9.
ZADÁK, Zdeněk a Eduard HAVEL. 2017. Intenzivní medicína na principech vnitřního lékařství. 2. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0282-2.
ZLATOHLÁVEK, Lukáš. 2016. Klinická dietologie a výživa. Praha: Current Media. ISBN 978-80-88129-03-5.
Přílohy volně vložené
1x CD
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.