V teoretické části bakalářské práci se budu zabývat první fází dospívání, starším školním věkem neboli jinými slovy pubescencí, kde stručně popíši tělesný vývoj, vývoj poznávacích procesů, emoční vývoj a socializaci. Poté budu věnovat pozornost poruchám chování, konkrétně Vás seznámím s jejich charakteristikou, klasifikací, příčinou vzniku, rozvojem a prevencí. Dále se budu zabývat rodinou a výchovou, a to konkrétně její funkčností, funkcemi, výchovnými postoji a možnými negativními vlivy výchovného působení na dítě staršího školního věku.
V praktické části se pokusím zmapovat možné negativní vlivy výchovného působení na poruchy chování a emoce dítěte staršího školního věku prostřednictvím analýzy případových studií, kterou zrealizuji pomocí strukturovaného rozhovoru, z jehož odpovědí vypracuji celkem 6 kazuistik. Strukturovaný rozhovor budu vést se sociální pracovnicí, která působí v sociálně-aktivizační službě pro rodiny s dětmi. Budu jí klást klíčové otázky, z jejichž odpovědí vypracuji 2 kazuistiky. Dále budu vést strukturovaný rozhovor s paní etopedkou, která působí v dětském domově se školou a je seznámená s rodinným prostředím dětí, s nimiž mnohdy hovoří. Též jí budu klást klíčové otázky, z jejichž odpovědí sestavím 4 kazuistiky o dětech s poruchami chování a emocí.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the bachelor's thesis I will deal with the first phase of adolescence, older school age or in other words pubescence, where I will briefly describe physical development, the development of cognitive processes, emotional development and socialization. Then I will pay attention to behavioral disorders, specifically I will acquaint you with their characteristics, classification, cause, development and prevention. Furthermore, I will deal with the family and upbringing, specifically its functionality, functions, educational attitudes and possible negative effects of educational activities on children of older school age.
In the practical part I will try to map the possible negative effects of educational effects on behavioral disorders and emotions of older children through a case study analysis, which I will carry out using a structured interview, from which I will develop a total of 6 case reports. I will have a structured interview with a social worker who works in a social activation service for families with children. I will ask her key questions, from the answers of which I will prepare 2 case studies. I will also have a structured interview with Mrs. Etopedka, who works in a children's home with a school and is acquainted with the family environment of children, with whom she often talks. I will also ask her key questions, from the answers of which I will compile 4 case reports on children with behavioral and emotional disorders.
Klíčová slova
poruchy emocí, poruchy chování, pubescence, rodina, starší školní věk, výchova, výchovné postoje
V teoretické části bakalářské práci se budu zabývat první fází dospívání, starším školním věkem neboli jinými slovy pubescencí, kde stručně popíši tělesný vývoj, vývoj poznávacích procesů, emoční vývoj a socializaci. Poté budu věnovat pozornost poruchám chování, konkrétně Vás seznámím s jejich charakteristikou, klasifikací, příčinou vzniku, rozvojem a prevencí. Dále se budu zabývat rodinou a výchovou, a to konkrétně její funkčností, funkcemi, výchovnými postoji a možnými negativními vlivy výchovného působení na dítě staršího školního věku.
V praktické části se pokusím zmapovat možné negativní vlivy výchovného působení na poruchy chování a emoce dítěte staršího školního věku prostřednictvím analýzy případových studií, kterou zrealizuji pomocí strukturovaného rozhovoru, z jehož odpovědí vypracuji celkem 6 kazuistik. Strukturovaný rozhovor budu vést se sociální pracovnicí, která působí v sociálně-aktivizační službě pro rodiny s dětmi. Budu jí klást klíčové otázky, z jejichž odpovědí vypracuji 2 kazuistiky. Dále budu vést strukturovaný rozhovor s paní etopedkou, která působí v dětském domově se školou a je seznámená s rodinným prostředím dětí, s nimiž mnohdy hovoří. Též jí budu klást klíčové otázky, z jejichž odpovědí sestavím 4 kazuistiky o dětech s poruchami chování a emocí.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the bachelor's thesis I will deal with the first phase of adolescence, older school age or in other words pubescence, where I will briefly describe physical development, the development of cognitive processes, emotional development and socialization. Then I will pay attention to behavioral disorders, specifically I will acquaint you with their characteristics, classification, cause, development and prevention. Furthermore, I will deal with the family and upbringing, specifically its functionality, functions, educational attitudes and possible negative effects of educational activities on children of older school age.
In the practical part I will try to map the possible negative effects of educational effects on behavioral disorders and emotions of older children through a case study analysis, which I will carry out using a structured interview, from which I will develop a total of 6 case reports. I will have a structured interview with a social worker who works in a social activation service for families with children. I will ask her key questions, from the answers of which I will prepare 2 case studies. I will also have a structured interview with Mrs. Etopedka, who works in a children's home with a school and is acquainted with the family environment of children, with whom she often talks. I will also ask her key questions, from the answers of which I will compile 4 case reports on children with behavioral and emotional disorders.
Klíčová slova
poruchy emocí, poruchy chování, pubescence, rodina, starší školní věk, výchova, výchovné postoje
Při zpracovávání bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
CARR-GREGG, M., 2012. Psychické problémy v dospívání. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0062-8.
JEDLIČKA, R., 2001. Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie: psychoanalytická propedeutika pro učitele. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7290-070-6.
MATĚJČEK, Z., 1992. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-04-25236-2.
ŘÍČAN, P., 2014. Cesta životem: vývojová psychologie. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0772-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
CARR-GREGG, M., 2012. Psychické problémy v dospívání. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0062-8.
JEDLIČKA, R., 2001. Psychosociální vývoj dítěte a jeho poruchy z hlediska hlubinné psychologie: psychoanalytická propedeutika pro učitele. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7290-070-6.
MATĚJČEK, Z., 1992. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 80-04-25236-2.
ŘÍČAN, P., 2014. Cesta životem: vývojová psychologie. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0772-6.
VÁGNEROVÁ, M., 2012. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.