Bakalářská práce se zabývá poruchami autistického spektra. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem pracují pedagogové, pedagogičtí asistenti či osobní asistenti se žáky s poruchami autistického spektra v základní škole speciální a jaké výhody a nevýhody vidí rodiče a pedagogové v zařazení žáků do základní školy speciální. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část definuje základní pojmy v oblasti poruch autistického spektra. Věnuje se nejen příčinám vzniku poruch, projevům, klasifikaci a diagnostice, ale také specifickým metodám a postupům ve výchově a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra, výchově v rodině a organizacím, které pomáhají žákům s poruchami autistického spektra a jejich rodinám. Druhou empirickou část tvoří kazuistiky čtyř žáků vzdělávajících se na základní škole speciální. Kazuistiky byly sepsány na základě rozhovorů s rodiči žáků, pedagogy a na základě pozorování žáků ve výuce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with autism spectrum disorders. The goal was to find out how teachers, pedagogical assistants or personal assistants work with pupils with autism spectrum disorders in a special primary school and what advantages and disadvantages parents and teachers see in the inclusion of pupils in a special primary school. The work is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part defines the basic concepts in the field of autism spectrum disorders. It deals not only with the causes of disorders, manifestations, classifications and diagnostics, but also with specific methods and procedures in the education of pupils with autism spectrum disorders, family education and organizations that help pupils with autism spectrum disorders and their families. The second empirical part consists mainly of case studies of four pupils who are studying at a special primary school and which were written on the basis of interviews with pupils 'parents, teachers and on the basis of pupils' observations in teaching.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, autismus, triáda, děti, žáci, mentální retardace, základní škola speciální, výchova, vzdělávání
Bakalářská práce se zabývá poruchami autistického spektra. Cílem bylo zjistit, jakým způsobem pracují pedagogové, pedagogičtí asistenti či osobní asistenti se žáky s poruchami autistického spektra v základní škole speciální a jaké výhody a nevýhody vidí rodiče a pedagogové v zařazení žáků do základní školy speciální. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická část definuje základní pojmy v oblasti poruch autistického spektra. Věnuje se nejen příčinám vzniku poruch, projevům, klasifikaci a diagnostice, ale také specifickým metodám a postupům ve výchově a vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra, výchově v rodině a organizacím, které pomáhají žákům s poruchami autistického spektra a jejich rodinám. Druhou empirickou část tvoří kazuistiky čtyř žáků vzdělávajících se na základní škole speciální. Kazuistiky byly sepsány na základě rozhovorů s rodiči žáků, pedagogy a na základě pozorování žáků ve výuce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with autism spectrum disorders. The goal was to find out how teachers, pedagogical assistants or personal assistants work with pupils with autism spectrum disorders in a special primary school and what advantages and disadvantages parents and teachers see in the inclusion of pupils in a special primary school. The work is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical part defines the basic concepts in the field of autism spectrum disorders. It deals not only with the causes of disorders, manifestations, classifications and diagnostics, but also with specific methods and procedures in the education of pupils with autism spectrum disorders, family education and organizations that help pupils with autism spectrum disorders and their families. The second empirical part consists mainly of case studies of four pupils who are studying at a special primary school and which were written on the basis of interviews with pupils 'parents, teachers and on the basis of pupils' observations in teaching.
Klíčová slova
poruchy autistického spektra, autismus, triáda, děti, žáci, mentální retardace, základní škola speciální, výchova, vzdělávání
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jakým způsobem pracují pedagogové, pedagogičtí asistenti či osobní asistenti se žáky s poruchami autistického spektra v základní škole speciální, jaké výhody a rizika vidí rodiče a pedagogové v zařazení žáků s poruchami autistického spektra do základní školy speciální.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Zjistit, jakým způsobem pracují pedagogové, pedagogičtí asistenti či osobní asistenti se žáky s poruchami autistického spektra v základní škole speciální, jaké výhody a rizika vidí rodiče a pedagogové v zařazení žáků s poruchami autistického spektra do základní školy speciální.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucího práce.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V., 2004. Dětský autismus. Praha: Portál. ISBN 80-7178-813-9. JELÍNKOVÁ, M., 2001. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7290-042-0. PEETERS, T., 1998. Autismus: od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Scientia. ISBN 80-7183-114-X. THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7. THOROVÁ, K., 2008. Poruchy autistického spektra: včasná diagnóza branou k účinné pomoci. 2. rozš. vyd. Praha: APLA. ISBN 978-80-254-6339-0. VITÁSKOVÁ, K., KYTNEROVÁ, L., 2017. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5214-2.
Seznam doporučené literatury
HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V., 2004. Dětský autismus. Praha: Portál. ISBN 80-7178-813-9. JELÍNKOVÁ, M., 2001. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova. ISBN 80-7290-042-0. PEETERS, T., 1998. Autismus: od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Scientia. ISBN 80-7183-114-X. THOROVÁ, K., 2006. Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál. ISBN 80-7367-091-7. THOROVÁ, K., 2008. Poruchy autistického spektra: včasná diagnóza branou k účinné pomoci. 2. rozš. vyd. Praha: APLA. ISBN 978-80-254-6339-0. VITÁSKOVÁ, K., KYTNEROVÁ, L., 2017. Pragmatická jazyková rovina u osob s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-5214-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.