Bakalářská práce se zabývá sociálními dovednostmi dětí a žáků s mentálním postižením v mateřské škole speciální a v základní škole speciální. V práci je popsána obecně sociální dovednost, charakteristika mentálního postižení. Dále je přiblížena problematika poruchy autistického spektra. Pomocí dotazníkového šetření byly zjištěny metody a formy práce speciálních pedagogů ve 3 městech Libereckého kraje, a následně porovnávány. Pomocí pozorování byly zjištěny sociální dovednosti u dětí a žáků s mentálním postižením, které jsou schopny zvládnout, a naopak, které neumí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the social skills of children and pupils with mental disabilities in a special kindergarten and in special primary school. In this work describes in general social skills, characteristics of mental disabilities. Furthermore, the problem of autism spectrum disorder is approached. Using a questionnaire survey, the methods and forms of work to special pedagogues in 3 cities of the Liberec region were identified, and then compared. The observations identified social skills in children or pupils with mental disabilities who are able to cope and those who are not.
Klíčová slova
Mentální postižení, sociální dovednosti, porucha autistického spektra, metody a formy práce speciálních pedagogů, socializace, komunikace, dovednosti.
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, social skills, autism spectrum disorders, methods and forms of work to special pedagogues, socialization, communication, skills.
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá sociálními dovednostmi dětí a žáků s mentálním postižením v mateřské škole speciální a v základní škole speciální. V práci je popsána obecně sociální dovednost, charakteristika mentálního postižení. Dále je přiblížena problematika poruchy autistického spektra. Pomocí dotazníkového šetření byly zjištěny metody a formy práce speciálních pedagogů ve 3 městech Libereckého kraje, a následně porovnávány. Pomocí pozorování byly zjištěny sociální dovednosti u dětí a žáků s mentálním postižením, které jsou schopny zvládnout, a naopak, které neumí.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the social skills of children and pupils with mental disabilities in a special kindergarten and in special primary school. In this work describes in general social skills, characteristics of mental disabilities. Furthermore, the problem of autism spectrum disorder is approached. Using a questionnaire survey, the methods and forms of work to special pedagogues in 3 cities of the Liberec region were identified, and then compared. The observations identified social skills in children or pupils with mental disabilities who are able to cope and those who are not.
Klíčová slova
Mentální postižení, sociální dovednosti, porucha autistického spektra, metody a formy práce speciálních pedagogů, socializace, komunikace, dovednosti.
Klíčová slova v angličtině
Mental disability, social skills, autism spectrum disorders, methods and forms of work to special pedagogues, socialization, communication, skills.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat problematiku dětí s mentálním postižením předškolního a školního věku, zjistit jejich dovednosti. Zjistit metody a formy práce speciálních pedagogů v mateřské škole speciální a základní škole speciální.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
Cíl bakalářské práce: Popsat problematiku dětí s mentálním postižením předškolního a školního věku, zjistit jejich dovednosti. Zjistit metody a formy práce speciálních pedagogů v mateřské škole speciální a základní škole speciální.
Při zpracování bakalářské práce budu postupovat v souladu s pokyny vedoucí bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., a kol., 2007. Psychopedie. 2. aktual. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-161-4.
BENDOVÁ, P., ZINKL, P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.
FONTANA, D., 2017. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1197-6.
GILLEROVÁ, I., KREJČOVÁ, L., 2012. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3472-9.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
MATĚJČEK, Z., 2001. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přepr. vyd. Praha: H&H. ISBN 80-86022-92-7.
NĚMEC, J., a kol., 2002. Kapitoly ze speciální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido. ISBN 80-7315-012-3.
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchová, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., a kol., 2018. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2. přeprac. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, M., a kol., 2007. Psychopedie. 2. aktual. vyd. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-161-4.
BENDOVÁ, P., ZINKL, P., 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3854-3.
FONTANA, D., 2017. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1197-6.
GILLEROVÁ, I., KREJČOVÁ, L., 2012. Sociální dovednosti ve škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3472-9.
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ, I., 2010. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3070-7.
MATĚJČEK, Z., 2001. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přepr. vyd. Praha: H&H. ISBN 80-86022-92-7.
NĚMEC, J., a kol., 2002. Kapitoly ze speciální pedagogiky a pedagogiky volného času. Brno: Paido. ISBN 80-7315-012-3.
ŠVARCOVÁ, I., 2006. Mentální retardace: vzdělávání, výchová, sociální péče. 3. přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7367-060-7.
VALENTA, M., a kol., 2018. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2. přeprac. a aktual. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0378-2.
VÁGNEROVÁ, M., 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.