Předmětem této diplomové práce je určení vhodnosti učebních textů ve vybraných učebnicích češtiny jako jazyka cizího. Teoretická část se věnuje teorii edukačního média, postihuje fenomén studia češtiny jako jazyka cizího, definuje vybranou cílovou skupinu a specifikuje klíčovou kategorii genderu, ze které vychází část empirická.
Empirická část je primárně věnována tematicko-obsahové analýze učebních textů vybraných učebnic a třem doplňujícím obsahovým analýzám. S oporou v analýzách si práce klade za cíl zodpovědět otázku, zda jsou učební texty ve vybraných učebnicích genderově zatíženy, jakým směrem a jakým způsobem je možné se s touto skutečností vyrovnat.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is the assessment of the suitability of the readings in selected textbooks of Czech as a foreign language. The theoretical part describes the educational medium, explains the phenomenon of learning Czech as a foreign language, defines the target groups and specifies a topic of gender which is determined as the essential category for the empirical part.
The empirical part contains the primary analysis based on themes of the readings and three complementary analyses of the content of chosen textbooks. This thesis aims to answer whether the readings are affected by gender, in which way and how it is possible to deal with this situation.
Klíčová slova
cílová skupina, cílový jazyk, čeština jako jazyk cizí, gender, učebnice
Klíčová slova v angličtině
target group, target language, Czech as a foreign language, gender, textbook
Rozsah průvodní práce
79 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem této diplomové práce je určení vhodnosti učebních textů ve vybraných učebnicích češtiny jako jazyka cizího. Teoretická část se věnuje teorii edukačního média, postihuje fenomén studia češtiny jako jazyka cizího, definuje vybranou cílovou skupinu a specifikuje klíčovou kategorii genderu, ze které vychází část empirická.
Empirická část je primárně věnována tematicko-obsahové analýze učebních textů vybraných učebnic a třem doplňujícím obsahovým analýzám. S oporou v analýzách si práce klade za cíl zodpovědět otázku, zda jsou učební texty ve vybraných učebnicích genderově zatíženy, jakým směrem a jakým způsobem je možné se s touto skutečností vyrovnat.
Anotace v angličtině
The subject of this diploma thesis is the assessment of the suitability of the readings in selected textbooks of Czech as a foreign language. The theoretical part describes the educational medium, explains the phenomenon of learning Czech as a foreign language, defines the target groups and specifies a topic of gender which is determined as the essential category for the empirical part.
The empirical part contains the primary analysis based on themes of the readings and three complementary analyses of the content of chosen textbooks. This thesis aims to answer whether the readings are affected by gender, in which way and how it is possible to deal with this situation.
Klíčová slova
cílová skupina, cílový jazyk, čeština jako jazyk cizí, gender, učebnice
Klíčová slova v angličtině
target group, target language, Czech as a foreign language, gender, textbook
Zásady pro vypracování
Vypracovat přehled teorií o různém přístupu ve vzdělání dospělých s ohledem na gender, spec. vzdělávání mužů.
Analýza vybraných učebnic češtiny pro cizince. V analýze se autorka zaměří na tematickou a obsahovou rovinu učebních textů s ohledem na jejich adekvátnost pro potenciální skupiny tzv. žáků češtiny.
Provedena bude kvantitativní i kvalitativní analýza.
Na základě zjištění vyplývajících z analýzy vypracovat seznam témat kompenzujících případné mezery v tematické náplni učebnic pro jednotlivé skupiny žáků.
Pravidelné konzultace s vedoucí DP.
Zpracování textu DP.
Příprava obhajoby DP.
Zásady pro vypracování
Vypracovat přehled teorií o různém přístupu ve vzdělání dospělých s ohledem na gender, spec. vzdělávání mužů.
Analýza vybraných učebnic češtiny pro cizince. V analýze se autorka zaměří na tematickou a obsahovou rovinu učebních textů s ohledem na jejich adekvátnost pro potenciální skupiny tzv. žáků češtiny.
Provedena bude kvantitativní i kvalitativní analýza.
Na základě zjištění vyplývajících z analýzy vypracovat seznam témat kompenzujících případné mezery v tematické náplni učebnic pro jednotlivé skupiny žáků.
Pravidelné konzultace s vedoucí DP.
Zpracování textu DP.
Příprava obhajoby DP.
Seznam doporučené literatury
CVEJNOVÁ, Jitka. Česky, prosím - Start: učebnice češtiny pro cizince : přípravná učebnice a písanka. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1883-8.
DOBEŠOVÁ, Vlaďka. Žijeme v Česku, umíme česky: Vivimos en Chequia, sabemos Checo. Přeložil Zaida de KARABA, přeložil Daniel MARTINEZ TAPIA. Praha: Petr Trněný - Aladin agency, 2014. ISBN 978-80-904345-7-8.
HOLÁ, Lída a Pavla BOŘILOVÁ. Čeština expres 1: [úroveň] A1/1 : [anglická verze]. Praha: Akropolis, 2010. ISBN 978-80-87310-13-7.
HOLÁ, Lída. New Czech step by step. [5. vyd.]. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-7470-019-4.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 165 s. Studia philologica Pragensia. ISBN 978-80-246-4285-7.
KOŘÁNOVÁ, Ilona. Česká čítanka: adaptované texty a cvičení ke studiu češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-99-8.
PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014, 152 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5232-7.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-49-4.
Seznam doporučené literatury
CVEJNOVÁ, Jitka. Česky, prosím - Start: učebnice češtiny pro cizince : přípravná učebnice a písanka. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1883-8.
DOBEŠOVÁ, Vlaďka. Žijeme v Česku, umíme česky: Vivimos en Chequia, sabemos Checo. Přeložil Zaida de KARABA, přeložil Daniel MARTINEZ TAPIA. Praha: Petr Trněný - Aladin agency, 2014. ISBN 978-80-904345-7-8.
HOLÁ, Lída a Pavla BOŘILOVÁ. Čeština expres 1: [úroveň] A1/1 : [anglická verze]. Praha: Akropolis, 2010. ISBN 978-80-87310-13-7.
HOLÁ, Lída. New Czech step by step. [5. vyd.]. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-7470-019-4.
HRDLIČKA, Milan. Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 165 s. Studia philologica Pragensia. ISBN 978-80-246-4285-7.
KOŘÁNOVÁ, Ilona. Česká čítanka: adaptované texty a cvičení ke studiu češtiny jako cizího jazyka. Praha: Akropolis, 2012. ISBN 978-80-87481-99-8.
PRŮCHA, Jan. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014, 152 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5232-7.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014, 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.
PRŮCHA, Jan. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-49-4.