Záměrem této práce je představit publicistický styl, vymezit ho mezi ostatními styly a zaměřit se na jeden z jeho specifických jazykových prostředků, kterým jsou biblismy. Na základě konkrétních příkladů práce nabízí ukázky nejen toho, jak zmíněné biblismy podléhají aktualizačním tendencím, ale také toho, jak se význam jejich užívání mění. Analytická část poté nabízí konkrétní publicistické texty, na kterých všechny tyto tendence dokládá, a porovnává je s významem užití biblismů ve dvou křesťanských časopisech.
Anotace v angličtině
The intention of the thesis is to introduce publicist style of writing among other styles and to focus on one of its specific language means, which is biblicism. Upon specific examples will be demonstrated how those means are impacted by updating tendencies and how its original meanings change. Analytical part shows particular publicistic texts, that proves the tendencies and compares the meaning of these terms with others used in Christian magazines.
Záměrem této práce je představit publicistický styl, vymezit ho mezi ostatními styly a zaměřit se na jeden z jeho specifických jazykových prostředků, kterým jsou biblismy. Na základě konkrétních příkladů práce nabízí ukázky nejen toho, jak zmíněné biblismy podléhají aktualizačním tendencím, ale také toho, jak se význam jejich užívání mění. Analytická část poté nabízí konkrétní publicistické texty, na kterých všechny tyto tendence dokládá, a porovnává je s významem užití biblismů ve dvou křesťanských časopisech.
Anotace v angličtině
The intention of the thesis is to introduce publicist style of writing among other styles and to focus on one of its specific language means, which is biblicism. Upon specific examples will be demonstrated how those means are impacted by updating tendencies and how its original meanings change. Analytical part shows particular publicistic texts, that proves the tendencies and compares the meaning of these terms with others used in Christian magazines.
Práce se bude zabývat zkoumáním biblických výrazů užívaných ve vybraných textech publicistického stylu. Teoretická část představí publicistický styl, biblickou frazeologii a zaměří se na charakteristiku publicistických žánrů, které biblické výrazy hojně užívají. Analytická část se bude zabývat analýzou konkrétních biblismů a porovná jejich funkci v textu a míru shody s prvotním významem. Cílem práce bude nejen pozorování funkce biblismů v této sféře, ale také případného posunu významu.
Zásady pro vypracování
Práce se bude zabývat zkoumáním biblických výrazů užívaných ve vybraných textech publicistického stylu. Teoretická část představí publicistický styl, biblickou frazeologii a zaměří se na charakteristiku publicistických žánrů, které biblické výrazy hojně užívají. Analytická část se bude zabývat analýzou konkrétních biblismů a porovná jejich funkci v textu a míru shody s prvotním významem. Cílem práce bude nejen pozorování funkce biblismů v této sféře, ale také případného posunu významu.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠEK, J. Novinové titulky. In Nebeská, I. & A. Macurová (eds.),Jazyk a jeho užívání, 1996, 251-264.
ČECHOVÁ, M. & K. KARHANOVÁ. K recepci kulturních frazémů v současné komunikaci. NŘ 78, 1995, 138-144.
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
JUNKOVÁ, B. Aluze v psané publicistice. In Srpová, H. (ed.), Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích, 2005, 119-124.
MINÁŘOVÁ, E. Parémie a frazémy v publicistice, jejich proměny a funkce se zaměřením na církevní publicistiku. In Raclavská, J. ad. (eds.), Parémie národů slovanských II, 2005, 64-71.
OUŘEDNÍK, Patrik. Aniž jest co nového pod sluncem, Mladá fronta, 1994; Volvox Globator, 2011.
Seznam doporučené literatury
BARTOŠEK, J. Novinové titulky. In Nebeská, I. & A. Macurová (eds.),Jazyk a jeho užívání, 1996, 251-264.
ČECHOVÁ, M. & K. KARHANOVÁ. K recepci kulturních frazémů v současné komunikaci. NŘ 78, 1995, 138-144.
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2008.
JUNKOVÁ, B. Aluze v psané publicistice. In Srpová, H. (ed.), Metody a prostředky přesvědčování v masových médiích, 2005, 119-124.
MINÁŘOVÁ, E. Parémie a frazémy v publicistice, jejich proměny a funkce se zaměřením na církevní publicistiku. In Raclavská, J. ad. (eds.), Parémie národů slovanských II, 2005, 64-71.
OUŘEDNÍK, Patrik. Aniž jest co nového pod sluncem, Mladá fronta, 1994; Volvox Globator, 2011.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.