Práce je zaměřena na struktury a pohyby obyvatelstva, přičemž důraz je kladen na interakci demografie a migrace v geografii obecně a následně ve výuce zeměpisu. Úvodní část práce se skládá z popisu metodologie, představení zkoumaných disciplín a východisek, jež se pojí s touto prací. Následuje analýza a porovnání amerických, britských a českých vzdělávacích standardů.
Součástí práce je i výzkumná a praktická část se zaměřením na provázanost teoretických podkladů s pedagogickou praxí. Výsledkem je tedy několik dílčích komponent, mezi které patří analýza relevantních dat, dotazníkové šetření s vyhodnocením a v neposlední řadě vznik webu geografieliberec.cz, na němž bude dostupný generátor věkových pyramid a interaktivní mapy. Závěr doplňuje řada shrnutí a doporučení pedagogům, kteří se mohou s tématem migrace v rámci výuky setkat.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on structures and movements of people, while the emphasis is put on the interaction between demography and migration within geography; both in general and in teaching as well. The introductory part consists of methodological description, presenting disciplines and resources that are being scrutinize and are interconnected with this paper. Then the analysis and comparison of American, British and Czech curricular documents follows.
Research and practical parts which bond theoretical background with teaching practice are also included. The result is divided into several components, such as analysis of relevant data, survey via a questioner, which is evaluated later on, and last but not least the creation of web geographyliberec.cz. Population pyramid generator and interactive parts are the main part of the web. The conclusion is enriched with several recommendation to other teachers, who may get in touch with migration during their lectures.
Práce je zaměřena na struktury a pohyby obyvatelstva, přičemž důraz je kladen na interakci demografie a migrace v geografii obecně a následně ve výuce zeměpisu. Úvodní část práce se skládá z popisu metodologie, představení zkoumaných disciplín a východisek, jež se pojí s touto prací. Následuje analýza a porovnání amerických, britských a českých vzdělávacích standardů.
Součástí práce je i výzkumná a praktická část se zaměřením na provázanost teoretických podkladů s pedagogickou praxí. Výsledkem je tedy několik dílčích komponent, mezi které patří analýza relevantních dat, dotazníkové šetření s vyhodnocením a v neposlední řadě vznik webu geografieliberec.cz, na němž bude dostupný generátor věkových pyramid a interaktivní mapy. Závěr doplňuje řada shrnutí a doporučení pedagogům, kteří se mohou s tématem migrace v rámci výuky setkat.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on structures and movements of people, while the emphasis is put on the interaction between demography and migration within geography; both in general and in teaching as well. The introductory part consists of methodological description, presenting disciplines and resources that are being scrutinize and are interconnected with this paper. Then the analysis and comparison of American, British and Czech curricular documents follows.
Research and practical parts which bond theoretical background with teaching practice are also included. The result is divided into several components, such as analysis of relevant data, survey via a questioner, which is evaluated later on, and last but not least the creation of web geographyliberec.cz. Population pyramid generator and interactive parts are the main part of the web. The conclusion is enriched with several recommendation to other teachers, who may get in touch with migration during their lectures.
- Rešerše relevantní literatury a odborných článků
- Komparace podkladů
- Dotazníkové šetření mezi učiteli
- Syntéza výsledků a návrh možných doporučení
Cíle:
1. Vytyčit a popsat základní východiska
2. Analyzovat a porovnat vzdělávací standardy
3. Zhodnotit dotazníkové šetření
4. Vytvořit seznam doporučení pro učitele
Zásady pro vypracování
- Rešerše relevantní literatury a odborných článků
- Komparace podkladů
- Dotazníkové šetření mezi učiteli
- Syntéza výsledků a návrh možných doporučení
Cíle:
1. Vytyčit a popsat základní východiska
2. Analyzovat a porovnat vzdělávací standardy
3. Zhodnotit dotazníkové šetření
4. Vytvořit seznam doporučení pro učitele
Seznam doporučené literatury
BEDNARZ, S., W., et al., 1994. Geography for Life: National Standards, 1994. Washington, D.C.: National Geography Research & Exploration. ISBN: 0-7922-2775-1.
COLLIER, P., 2017. Exodus: Jak migrace mění nás svět. Praha: Libri. ISBN 978-80-7277-557-6.
GOLDIN, I., ed., 2016. Je naše planeta Země už plná? Praha: Libri. ISBN 978-80-7277-546-0.
MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT. [vid. 9. 3. 2020]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/
ŠÍDLO, L., BURCIN, R., eds., 2016. Migrace a demografické výzvy: Sborník vybraných příspěvků z XLVI. konference České demografické společnosti. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-2183-1.
TRPKOVA-NESTOROVSKA, M., TRENOVSKI, B., TASHEVSKA, B., 2018. Migration and its impact on the demographic transition in the countries of the European Union. In: CEA Journal of Economics [online], vol. 13, no. 13, p. 35-52 [vid. 9. 3. 2020]. ISSN 1857-5269. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Marija_Trpkova_Nestorovska/publication/329963646_Migration_an_its_impact_on_the_demographic_transition_in_the_countries_of_the_European_Union/links/5c25f577a6fdccfc706d4981/Migration-an-its-impact-on-the-demographic-transition-in-the-countries-of-the-European-Union.pdf
VÁVRA, J., 2017. Kognitivní dimenze s použitím slovesa KRESLIT v tématu Desková tektonika a Kontinentální drift. In: Metodický portál RVP: Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 4. 7. 2017 [vid. 11. 3. 2020]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21295/KOGNITIVNI-DIMENZE-S-POUZITIM-SLOVESA-KRESLIT-V-TEMATU-DESKOVA-TEKTONIKA-A-KONTINENTALNI-DRIFT.html/
Seznam doporučené literatury
BEDNARZ, S., W., et al., 1994. Geography for Life: National Standards, 1994. Washington, D.C.: National Geography Research & Exploration. ISBN: 0-7922-2775-1.
COLLIER, P., 2017. Exodus: Jak migrace mění nás svět. Praha: Libri. ISBN 978-80-7277-557-6.
GOLDIN, I., ed., 2016. Je naše planeta Země už plná? Praha: Libri. ISBN 978-80-7277-546-0.
MŠMT, 2017. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT. [vid. 9. 3. 2020]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43792/
ŠÍDLO, L., BURCIN, R., eds., 2016. Migrace a demografické výzvy: Sborník vybraných příspěvků z XLVI. konference České demografické společnosti. Praha: Oeconomica. ISBN 978-80-245-2183-1.
TRPKOVA-NESTOROVSKA, M., TRENOVSKI, B., TASHEVSKA, B., 2018. Migration and its impact on the demographic transition in the countries of the European Union. In: CEA Journal of Economics [online], vol. 13, no. 13, p. 35-52 [vid. 9. 3. 2020]. ISSN 1857-5269. Dostupné z: https://www.researchgate.net/profile/Marija_Trpkova_Nestorovska/publication/329963646_Migration_an_its_impact_on_the_demographic_transition_in_the_countries_of_the_European_Union/links/5c25f577a6fdccfc706d4981/Migration-an-its-impact-on-the-demographic-transition-in-the-countries-of-the-European-Union.pdf
VÁVRA, J., 2017. Kognitivní dimenze s použitím slovesa KRESLIT v tématu Desková tektonika a Kontinentální drift. In: Metodický portál RVP: Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online]. 4. 7. 2017 [vid. 11. 3. 2020]. ISSN 1802-4785. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21295/KOGNITIVNI-DIMENZE-S-POUZITIM-SLOVESA-KRESLIT-V-TEMATU-DESKOVA-TEKTONIKA-A-KONTINENTALNI-DRIFT.html/