Cílem této diplomové práce byla analýza výuky politické geografie v rámci předmětu zeměpis na 2. stupni základní školy. Výzkum se zaměřil na popsání témat, jimiž se politická geografie zabývá, analýzu RVP ZV z hlediska možností edukace politické geografie a analýzu zdrojů (učebnice a elektronické zdroje) k výuce týkající se politické geografie. Po zhodnocení toho, kolik prostoru je věnováno politické geografii v RVP ZV a výukových materiálech, jsou vytvořeny indikátory do potencionálního ŠVP pro edukaci politické geografie na základě Bloomovy taxonomie vzdělávacích potřeb. Kromě toho vyplyne porovnání, která témata politické geografie se vyučují a která tolik ne.
Anotace v angličtině
The aim of this final thesis was to analyse the teaching of political geography within the subject of geography at the second level of primary school. The research focused on describing the topics covered by political geography, analysing the Framework educational programme in because of the possibilities for teaching political geography and analysing the resources (textbooks and electronic resources) for geography if there are some support for teaching political geography. After assessing how big part is devoted to political geography in the Framework educational programme and teaching materials, indicators for a potential school educational curriculum for teaching political geography will be developed and based on Bloom's Taxonomy of Educational needs. In addition, a comparison of which topics of political geography are taught and which are not so much will emerge.
political geography, analysis, national curriculum, geography, indicators of school curriculum, Bloom's Taxonomy of Educational Needs
Rozsah průvodní práce
74 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této diplomové práce byla analýza výuky politické geografie v rámci předmětu zeměpis na 2. stupni základní školy. Výzkum se zaměřil na popsání témat, jimiž se politická geografie zabývá, analýzu RVP ZV z hlediska možností edukace politické geografie a analýzu zdrojů (učebnice a elektronické zdroje) k výuce týkající se politické geografie. Po zhodnocení toho, kolik prostoru je věnováno politické geografii v RVP ZV a výukových materiálech, jsou vytvořeny indikátory do potencionálního ŠVP pro edukaci politické geografie na základě Bloomovy taxonomie vzdělávacích potřeb. Kromě toho vyplyne porovnání, která témata politické geografie se vyučují a která tolik ne.
Anotace v angličtině
The aim of this final thesis was to analyse the teaching of political geography within the subject of geography at the second level of primary school. The research focused on describing the topics covered by political geography, analysing the Framework educational programme in because of the possibilities for teaching political geography and analysing the resources (textbooks and electronic resources) for geography if there are some support for teaching political geography. After assessing how big part is devoted to political geography in the Framework educational programme and teaching materials, indicators for a potential school educational curriculum for teaching political geography will be developed and based on Bloom's Taxonomy of Educational needs. In addition, a comparison of which topics of political geography are taught and which are not so much will emerge.
political geography, analysis, national curriculum, geography, indicators of school curriculum, Bloom's Taxonomy of Educational Needs
Zásady pro vypracování
1. kompilační metoda - analýza dostupné literatury a zdrojů
2. analýza současné výuky politické geografie
3. ontodidaktická transformace politické geografie
4. tvorba vlastního návrhu výuky politické geografie
Zásady pro vypracování
1. kompilační metoda - analýza dostupné literatury a zdrojů
2. analýza současné výuky politické geografie
3. ontodidaktická transformace politické geografie
4. tvorba vlastního návrhu výuky politické geografie
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. 2017. Praha: MŠMT. Dostupné z: www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
HANUS, Martin a Luděk ŠÍDLO. Školní atlas dnešního světa. 2019. 2. aktualizované vydání. Praha: Terra & Terra-klub. ISBN 978-80-905403-7-8.
MARADA, Miroslav, et al. 2017. Zeměpis 9 ? nová generace. Praha: Nakladatelství Fraus, 88 s. ISBN 978-80-7489-310-0.
ROSOCHA, Martin. 2014. Problémy výuky středoškolské geografie. Geografické rozhledy. [online]. roč. 23 č. 4. s. 18?19. Dostupné z: https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/280/pdf
Seznam doporučené literatury
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. 2017. Praha: MŠMT. Dostupné z: www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
HANUS, Martin a Luděk ŠÍDLO. Školní atlas dnešního světa. 2019. 2. aktualizované vydání. Praha: Terra & Terra-klub. ISBN 978-80-905403-7-8.
MARADA, Miroslav, et al. 2017. Zeměpis 9 ? nová generace. Praha: Nakladatelství Fraus, 88 s. ISBN 978-80-7489-310-0.
ROSOCHA, Martin. 2014. Problémy výuky středoškolské geografie. Geografické rozhledy. [online]. roč. 23 č. 4. s. 18?19. Dostupné z: https://www.geograficke-rozhledy.cz/archiv/clanek/280/pdf