Bakalářská práce je zaměřena na dítě s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole. Práce je rozdělena na část teoretickou, a část praktickou. Teoretická část je zaměřena na postavení dítěte s OMJ v mateřské škole, na celkovou adaptaci dítěte s OMJ do prostředí mateřské školy, na problematiku v oblasti komunikace, a hlavně na samotný přístup a metody práce s dětmi předškolního věku s OMJ. Praktická část obsahuje vyhodnocení dotazníkového šetření a rozhovorů s učitelkami mateřských škol v Železném Brodě a Liberci. Dále s vietnamskými, polskými a ukrajinskými rodiči dětí s OMJ, které do daných mateřských škol docházejí. Na základě těchto získaných informací a zkušeností je vytvořen program práce pro děti s OMJ v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is aimed at a child with a different mother tongue in kindergarten. The thesis is divided into the theoretical part, and the practical part. The theoretical part is focused on the position of the child with OMJ in kindergarten, on the overall adaptation of the child with OMJ to the kindergarten environment, on the issue of communication, and especially on the approach and methods of working with preschool children with OMJ. The practical part contains the evaluation of a questionnaire survey and interviews with kindergarten teachers in Železný Brod and Liberec. Furthermore, with Vietnamese, Polish and Ukrainian parents of children with OMJ who attend kindergartens. Based on this information and experience, a work program is created for children with OMJ in kindergarten.
Klíčová slova
mateřská škola, předškolní věk, dítě s OMJ, cizinec, rodiče, pedagog, adaptace, komunikace
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preschool age, child with OMJ, foreigner, parents, educator, adaptation, communication
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na dítě s odlišným mateřským jazykem v mateřské škole. Práce je rozdělena na část teoretickou, a část praktickou. Teoretická část je zaměřena na postavení dítěte s OMJ v mateřské škole, na celkovou adaptaci dítěte s OMJ do prostředí mateřské školy, na problematiku v oblasti komunikace, a hlavně na samotný přístup a metody práce s dětmi předškolního věku s OMJ. Praktická část obsahuje vyhodnocení dotazníkového šetření a rozhovorů s učitelkami mateřských škol v Železném Brodě a Liberci. Dále s vietnamskými, polskými a ukrajinskými rodiči dětí s OMJ, které do daných mateřských škol docházejí. Na základě těchto získaných informací a zkušeností je vytvořen program práce pro děti s OMJ v mateřské škole.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is aimed at a child with a different mother tongue in kindergarten. The thesis is divided into the theoretical part, and the practical part. The theoretical part is focused on the position of the child with OMJ in kindergarten, on the overall adaptation of the child with OMJ to the kindergarten environment, on the issue of communication, and especially on the approach and methods of working with preschool children with OMJ. The practical part contains the evaluation of a questionnaire survey and interviews with kindergarten teachers in Železný Brod and Liberec. Furthermore, with Vietnamese, Polish and Ukrainian parents of children with OMJ who attend kindergartens. Based on this information and experience, a work program is created for children with OMJ in kindergarten.
Klíčová slova
mateřská škola, předškolní věk, dítě s OMJ, cizinec, rodiče, pedagog, adaptace, komunikace
Klíčová slova v angličtině
kindergarten, preschool age, child with OMJ, foreigner, parents, educator, adaptation, communication
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem práce je popsat přístup a metody práce s dětmi předškolního věku s odlišným mateřským jazykem ve vybraných mateřských školách. Na základě průzkumu reality mateřské školy v Železném Brodě a mateřské školy v Liberci bude vytvořen program práce s těmito dětmi v mateřské škole.
Metody:
- analýza odborných zdrojů, záznamový průzkum v mateřských školách
- analýza získaných informací, tvorba vlastního programu
Požadavky:
Pravidelná konzultace s vedoucí bakalářské práce, vlastní práce v pedagogickém terénu
Zásady pro vypracování
Cíl:
Cílem práce je popsat přístup a metody práce s dětmi předškolního věku s odlišným mateřským jazykem ve vybraných mateřských školách. Na základě průzkumu reality mateřské školy v Železném Brodě a mateřské školy v Liberci bude vytvořen program práce s těmito dětmi v mateřské škole.
Metody:
- analýza odborných zdrojů, záznamový průzkum v mateřských školách
- analýza získaných informací, tvorba vlastního programu
Požadavky:
Pravidelná konzultace s vedoucí bakalářské práce, vlastní práce v pedagogickém terénu
Seznam doporučené literatury
BROUZEK, J., 2008. Jak se domluvit s jinými?: úvod do mezikulturní komunikace. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-8073870430.
CÍLKOVÁ, E., BOREŠOVÁ, P., 2007. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-807-3672-386.
ČERMÁKOVÁ, J. H., 2000. Ty + já =kamarádi: hry, básničky, pohádky a terapie podporující multikulturní výchovu. Praha 6: ISV nakladatelství. ISBN 80-85866-76-5.
CHRÁSKA, M., 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. aktual. vyd. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
LINHARTOVÁ, T., LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B., 2018. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Vyd. META, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů. ISBN 978-80-88171-18-8.
PRŮCHA, J., 2010. Interkulturní komunikace. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3069-1.
VANČÍKOVÁ, K., 2019. Multikultúrna výchova v materskej škole: náměty a aktivity. Praha 5: Raabe. ISBN 978-80-8140-362-0.
Seznam doporučené literatury
BROUZEK, J., 2008. Jak se domluvit s jinými?: úvod do mezikulturní komunikace. 1. vyd. Praha: Triton. ISBN 978-8073870430.
CÍLKOVÁ, E., BOREŠOVÁ, P., 2007. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-807-3672-386.
ČERMÁKOVÁ, J. H., 2000. Ty + já =kamarádi: hry, básničky, pohádky a terapie podporující multikulturní výchovu. Praha 6: ISV nakladatelství. ISBN 80-85866-76-5.
CHRÁSKA, M., 2016. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2. aktual. vyd. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
LINHARTOVÁ, T., LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, B., 2018. Děti s odlišným mateřským jazykem v mateřských školách. Vyd. META, o.p.s. - Společnost pro příležitosti mladých migrantů. ISBN 978-80-88171-18-8.
PRŮCHA, J., 2010. Interkulturní komunikace. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3069-1.
VANČÍKOVÁ, K., 2019. Multikultúrna výchova v materskej škole: náměty a aktivity. Praha 5: Raabe. ISBN 978-80-8140-362-0.