Tématem bakalářské práce je primární prevence vybrané formy rizikového chování u dětí předškolního věku. Práce si klade za cíl na základě studia odborné literatury na-vrhnout, následně zrealizovat a vyhodnotit preventivní program v oblasti adiktologie pro mateřské školy. Teoretická část popisuje primární prevenci v oblasti adiktologie, z níž vycházejí vybrané modifikované cíle pro děti předškolního věku, na jejichž zá-kladě je následně navržen preventivní program, jehož realizace v konkrétní mateřské škole a jejíž zhodnocení uvádí praktická část. Realizace ukázala, že navržený preven-tivní program je po didaktické stránce realizovatelný a umožňuje podpořit naplnění stanovených cílů.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is the primary prevention of selected form of risky behavior in preschool children. The thesis aims to design, then implement and evaluate a preventive program in the field of addictology for kindergartens based on the study of academic literature. The theoretical part describes the primary prevention in the field of addictology, which is the basis for selected modified goals for preschool children, based on which a preventive program is subsequently designed, the implementation of which in a particular kindergarten and the evaluation of which is presented in the practical part. The implementation showed that the proposed preventive program is didactically feasible and allows to support the fulfillment of the set goals.
prevention of risk behavior, general primary prevention, preventive program, pre-school age, kindergarten, addictology, cigarettes, alcohol
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem bakalářské práce je primární prevence vybrané formy rizikového chování u dětí předškolního věku. Práce si klade za cíl na základě studia odborné literatury na-vrhnout, následně zrealizovat a vyhodnotit preventivní program v oblasti adiktologie pro mateřské školy. Teoretická část popisuje primární prevenci v oblasti adiktologie, z níž vycházejí vybrané modifikované cíle pro děti předškolního věku, na jejichž zá-kladě je následně navržen preventivní program, jehož realizace v konkrétní mateřské škole a jejíž zhodnocení uvádí praktická část. Realizace ukázala, že navržený preven-tivní program je po didaktické stránce realizovatelný a umožňuje podpořit naplnění stanovených cílů.
Anotace v angličtině
The topic of the bachelor thesis is the primary prevention of selected form of risky behavior in preschool children. The thesis aims to design, then implement and evaluate a preventive program in the field of addictology for kindergartens based on the study of academic literature. The theoretical part describes the primary prevention in the field of addictology, which is the basis for selected modified goals for preschool children, based on which a preventive program is subsequently designed, the implementation of which in a particular kindergarten and the evaluation of which is presented in the practical part. The implementation showed that the proposed preventive program is didactically feasible and allows to support the fulfillment of the set goals.
prevention of risk behavior, general primary prevention, preventive program, pre-school age, kindergarten, addictology, cigarettes, alcohol
Zásady pro vypracování
Na základě studia odborné literatury navrhnout a následně zrealizovat a vyhodnotit preventivní program v mateřské škole.
Zásady pro vypracování
Na základě studia odborné literatury navrhnout a následně zrealizovat a vyhodnotit preventivní program v mateřské škole.
Seznam doporučené literatury
BADEGRUBER, B., PIRKL, F., 1994. Příběhy pomáhají s problémy. Praha: Portál. ISBN 80-85282-90-9.
BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S., 2016. Prevence rizikového chování ve školním prostředí [online]. Brno: Tribun EU. [vid. 2. 4. 2020]. ISBN 978-80-263-1015-0. Dostupné z: https://www.uhk.cz/file/edee/pedagogicka-fakulta/pdf/pracoviste-fakulty/katedra-socialni-patologie-a-sociologie/dokumenty/publikace-ke-stazeni/prevence_rizikoveho_chovani.pdf
ELLIOTOVÁ, M., 1995. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál. ISBN 80-7178-034-0.
EXNEROVÁ, M., KAUFOVÁ, T., SKÁCELOVÁ L., 2015. Kočičí zahrada [online]. Dotisk 1. vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. [vid. 1. 4. 2020]. ISBN 978-80-7422-401-0. Dostupné z: http://www.pppkv.cz/dokumenty/05_Ko%C4%8Di%C4%8D%C3%AD%20zahrada_metodika%20pro%20u%C4%8Ditele.pdf
MIOVSKÝ, M., et al., 2015. Prevence rizikového chování ve školství. 2. přepr. a dopl. vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 978-80-7422-392-1.
Seznam doporučené literatury
BADEGRUBER, B., PIRKL, F., 1994. Příběhy pomáhají s problémy. Praha: Portál. ISBN 80-85282-90-9.
BĚLÍK, V., HOFERKOVÁ, S., 2016. Prevence rizikového chování ve školním prostředí [online]. Brno: Tribun EU. [vid. 2. 4. 2020]. ISBN 978-80-263-1015-0. Dostupné z: https://www.uhk.cz/file/edee/pedagogicka-fakulta/pdf/pracoviste-fakulty/katedra-socialni-patologie-a-sociologie/dokumenty/publikace-ke-stazeni/prevence_rizikoveho_chovani.pdf
ELLIOTOVÁ, M., 1995. Jak ochránit své dítě. Praha: Portál. ISBN 80-7178-034-0.
EXNEROVÁ, M., KAUFOVÁ, T., SKÁCELOVÁ L., 2015. Kočičí zahrada [online]. Dotisk 1. vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. [vid. 1. 4. 2020]. ISBN 978-80-7422-401-0. Dostupné z: http://www.pppkv.cz/dokumenty/05_Ko%C4%8Di%C4%8D%C3%AD%20zahrada_metodika%20pro%20u%C4%8Ditele.pdf
MIOVSKÝ, M., et al., 2015. Prevence rizikového chování ve školství. 2. přepr. a dopl. vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 978-80-7422-392-1.