Diplomová práce je věnována tématu etiky a etickému chování zaměstnanců bankovních institucí v České republice. Dále se zabývá etickými kodexy bankovního sektoru, které regulují a upravují podnikání a činnost zaměstnanců těchto institucí. Účelem práce je seznámit čtenáře s problematikou etického chování na domácím finančním trhu. Cílem je ovšem zjistit, zda zaměstnanci analyzovaných bankovních institucí dodržují a vystupují v rámci pravidel etického chování. K analýze chování zaměstnanců zvolených bank byl autorem diplomové práce proveden výzkum, který se skládá z dotazníkového šetření cíleného na klienty bank a jejich mínění o chování zaměstnanců. Dalším nástrojem byl mystery shopping. Na základě realizovaného výzkumu je provedeno vyhodnocení kvality komunikace a chování zaměstnanců v porovnání s informacemi, které byly poskytnuty samotnými zaměstnanci bankovních institucí. Rozhovory s jednotlivými zaměstnanci nabízejí tzv. vnitřní pohled na etiku. Závěr výzkumu je doplněn o případné doporučení pro každou analyzovanou instituci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the topic of ethics and ethical behavior of employees of banking institutions in the Czech Republic. It is also devoted to the codes of ethics of the banking sector. Codes of ethics regulate the business and activities of employees of these institutions. The purpose of this thesis is to apprise readers with the issue of ethical behavior in the domestic financial market. However, the main goal is to find out whether the employees of the analyzed banking institutions observe and act within the rules of ethical conduct. To analyze the behavior of employees of selected banks, the author of the diploma thesis conducted a research that consists of a questionnaire targeted at bank clients and their opinion about the behavior of the employees. Another used tool was mystery shopping. Based on the research, an evaluation of the quality of communication and behavior of employees is performed compared with the information provided by the employees of banking institutions themselves. Interview with individual employees provides a so-called inner view of ethics. The conclusion of the research is supplemented by possible recommendations for each of analyzed institution.
Banking, banking ethics, bank secrecy, ethics, code of ethics, morality, consumer protection
Rozsah průvodní práce
145 s. (232 965 znaků, vč. m.)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je věnována tématu etiky a etickému chování zaměstnanců bankovních institucí v České republice. Dále se zabývá etickými kodexy bankovního sektoru, které regulují a upravují podnikání a činnost zaměstnanců těchto institucí. Účelem práce je seznámit čtenáře s problematikou etického chování na domácím finančním trhu. Cílem je ovšem zjistit, zda zaměstnanci analyzovaných bankovních institucí dodržují a vystupují v rámci pravidel etického chování. K analýze chování zaměstnanců zvolených bank byl autorem diplomové práce proveden výzkum, který se skládá z dotazníkového šetření cíleného na klienty bank a jejich mínění o chování zaměstnanců. Dalším nástrojem byl mystery shopping. Na základě realizovaného výzkumu je provedeno vyhodnocení kvality komunikace a chování zaměstnanců v porovnání s informacemi, které byly poskytnuty samotnými zaměstnanci bankovních institucí. Rozhovory s jednotlivými zaměstnanci nabízejí tzv. vnitřní pohled na etiku. Závěr výzkumu je doplněn o případné doporučení pro každou analyzovanou instituci.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the topic of ethics and ethical behavior of employees of banking institutions in the Czech Republic. It is also devoted to the codes of ethics of the banking sector. Codes of ethics regulate the business and activities of employees of these institutions. The purpose of this thesis is to apprise readers with the issue of ethical behavior in the domestic financial market. However, the main goal is to find out whether the employees of the analyzed banking institutions observe and act within the rules of ethical conduct. To analyze the behavior of employees of selected banks, the author of the diploma thesis conducted a research that consists of a questionnaire targeted at bank clients and their opinion about the behavior of the employees. Another used tool was mystery shopping. Based on the research, an evaluation of the quality of communication and behavior of employees is performed compared with the information provided by the employees of banking institutions themselves. Interview with individual employees provides a so-called inner view of ethics. The conclusion of the research is supplemented by possible recommendations for each of analyzed institution.
Banking, banking ethics, bank secrecy, ethics, code of ethics, morality, consumer protection
Zásady pro vypracování
Charakteristika bankovního sektoru v ČR a vybraných firem.
Teoretická východiska podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti firem.
Vymezení etického problému a jeho charakteristika.
Analýza etického problému.
Návrh řešení problému a odůvodnění volby.
Zásady pro vypracování
Charakteristika bankovního sektoru v ČR a vybraných firem.
Teoretická východiska podnikatelské etiky a společenské odpovědnosti firem.
Vymezení etického problému a jeho charakteristika.
Analýza etického problému.
Návrh řešení problému a odůvodnění volby.
Seznam doporučené literatury
MAZÁK, Eduard a Václav SOLDÁT. 2010. Etika a etiketa podnikání v pojišťovnictví, bankovnictví a finančních službách. Praha: Bankovní institut vysoká škola. ISBN 978-80-7265-187-0.
PAVLÍK, Marek, BĚLČÍK Martin a kol. 2010. Společenská odpovědnost organizace: CSR v praxi a jak s ním dál. České Budějovice: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3157-5.
RAITH, Dirk. 2018. Business Ethics: A Critical Companion. Weimar, Německo: Metropolis Verlag. ISBN 978-37-316-1289-6.
SEKNIČKA, Pavel a Anna PUTNOVÁ. 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5545-8.
SLÁMEČKA, Vladimír. 2012. Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze. ISBN 978-80-01-05005-7.
COLLINS, Denis. 2019. Business Ethics. Best Practices for Designing and Managing Ethical Organzations. 2nd ed. SAGE Publishing. ISBN 978-1-5063-8805-2.
Konzultant: Ing. Štěpán Teufl, ředitel pobočky ČSOB a Poštovní spořitelny v Jablonci nad Nisou
Seznam doporučené literatury
MAZÁK, Eduard a Václav SOLDÁT. 2010. Etika a etiketa podnikání v pojišťovnictví, bankovnictví a finančních službách. Praha: Bankovní institut vysoká škola. ISBN 978-80-7265-187-0.
PAVLÍK, Marek, BĚLČÍK Martin a kol. 2010. Společenská odpovědnost organizace: CSR v praxi a jak s ním dál. České Budějovice: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-3157-5.
RAITH, Dirk. 2018. Business Ethics: A Critical Companion. Weimar, Německo: Metropolis Verlag. ISBN 978-37-316-1289-6.
SEKNIČKA, Pavel a Anna PUTNOVÁ. 2016. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-5545-8.
SLÁMEČKA, Vladimír. 2012. Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze. ISBN 978-80-01-05005-7.
COLLINS, Denis. 2019. Business Ethics. Best Practices for Designing and Managing Ethical Organzations. 2nd ed. SAGE Publishing. ISBN 978-1-5063-8805-2.