Cílem bakalářské práce je sestavení programu volnočasových aktivit zaměřených na
poznávání přírody pro děti ve věku od 7 do 10 let. V první části se práce zaměřuje na vývojovou
psychologii dětí v raném a středním školním věku. Dále jsou v práci definovány pojmy, jako je
ochrana přírody, lesnictví a myslivost. V práci jsou uvedeny lokální možnosti volnočasových
aktivit. Druhá část je zaměřena na program volnočasových aktivit, který byl vytvořen autorkou
této práce. Program kroužku nazvaného "Mladí lesáci" je sestaven tak, aby děti ve školním
věku přírodu více poznaly a dobrovolně přírodu vyhledávaly i ve svém volném čase. Dále má
program rozvíjet u dětí kladný vztah k přírodě. Realizace sestaveného programu byla
zkomplikovaná nepříznivou situací s šířením nemoci COVID-19. S dětmi se bylo možné
prezenčně sejít pouze na tři schůzky kroužku. Aby si děti i autorka této práce mohly alespoň
částečně navržený program vyzkoušet, přesunul se kroužek do on-line prostředí. V práci jsou
diskutovány rozdíly mezi tím, když kroužek probíhal formou prezenčního a distančního setkání.
Dále jsou vyzkoušené aktivity shrnuty po stránce jejich časové dotace, vhodnosti k prohloubení
poznání přírody a v neposlední řadě, jestli aktivity děti zaujaly.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis aims to compile a program of leisure activities focused on
exploring nature for children aged 7 to 10. In the first part, the work focuses on the
developmental psychology of children in early and middle school age. Furthermore, the work
defines concepts such as nature protection, forestry, and hunting. The work also presents local
opportunities for leisure activities. The second part is focused on the program of leisure
activities, which the author of this work created. The circle called "Young foresters" is designed
to get to know nature and voluntarily seek nature in children's free time. Furthermore, the
program should develop a positive attitude towards nature in children. The implementation of
the compiled program was complicated by the unfavorable situation with the spread of COVID19. It was possible to meet with the children personally only for three times. To at least partially
test the proposed program, the circle was held on-line. The work discusses the differences
between the circle in the form of face-to-face and distance meetings. Furthermore, the tested
activities are summarized in terms of their time allocation, suitability to deepen knowledge of
nature and, last but not least, whether the activities attracted children.The bachelor's thesis aims to compile a program of leisure activities focused on
exploring nature for children aged 7 to 10. In the first part, the work focuses on the
developmental psychology of children in early and middle school age. Furthermore, the work
defines concepts such as nature protection, forestry, and hunting. The work also presents local
opportunities for leisure activities. The second part is focused on the program of leisure
activities, which the author of this work created. The circle called "Young foresters" is designed
to get to know nature and voluntarily seek nature in children's free time. Furthermore, the
program should develop a positive attitude towards nature in children. The implementation of
the compiled program was complicated by the unfavorable situation with the spread of COVID19. It was possible to meet with the children personally only for three times. To at least partially
test the proposed program, the circle was held on-line. The work discusses the differences
between the circle in the form of face-to-face and distance meetings. Furthermore, the tested
activities are summarized in terms of their time allocation, suitability to deepen knowledge of
nature and, last but not least, whether the activities attracted children.
Klíčová slova
Raný a střední školní věk, volný čas, myslivost, ekologie lesa, lesnictví, ochrana
přírody
Klíčová slova v angličtině
Early and middle school age, free time, leisure hunting, forest ecology, forestry,
nature conservation
Rozsah průvodní práce
60 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je sestavení programu volnočasových aktivit zaměřených na
poznávání přírody pro děti ve věku od 7 do 10 let. V první části se práce zaměřuje na vývojovou
psychologii dětí v raném a středním školním věku. Dále jsou v práci definovány pojmy, jako je
ochrana přírody, lesnictví a myslivost. V práci jsou uvedeny lokální možnosti volnočasových
aktivit. Druhá část je zaměřena na program volnočasových aktivit, který byl vytvořen autorkou
této práce. Program kroužku nazvaného "Mladí lesáci" je sestaven tak, aby děti ve školním
věku přírodu více poznaly a dobrovolně přírodu vyhledávaly i ve svém volném čase. Dále má
program rozvíjet u dětí kladný vztah k přírodě. Realizace sestaveného programu byla
zkomplikovaná nepříznivou situací s šířením nemoci COVID-19. S dětmi se bylo možné
prezenčně sejít pouze na tři schůzky kroužku. Aby si děti i autorka této práce mohly alespoň
částečně navržený program vyzkoušet, přesunul se kroužek do on-line prostředí. V práci jsou
diskutovány rozdíly mezi tím, když kroužek probíhal formou prezenčního a distančního setkání.
Dále jsou vyzkoušené aktivity shrnuty po stránce jejich časové dotace, vhodnosti k prohloubení
poznání přírody a v neposlední řadě, jestli aktivity děti zaujaly.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis aims to compile a program of leisure activities focused on
exploring nature for children aged 7 to 10. In the first part, the work focuses on the
developmental psychology of children in early and middle school age. Furthermore, the work
defines concepts such as nature protection, forestry, and hunting. The work also presents local
opportunities for leisure activities. The second part is focused on the program of leisure
activities, which the author of this work created. The circle called "Young foresters" is designed
to get to know nature and voluntarily seek nature in children's free time. Furthermore, the
program should develop a positive attitude towards nature in children. The implementation of
the compiled program was complicated by the unfavorable situation with the spread of COVID19. It was possible to meet with the children personally only for three times. To at least partially
test the proposed program, the circle was held on-line. The work discusses the differences
between the circle in the form of face-to-face and distance meetings. Furthermore, the tested
activities are summarized in terms of their time allocation, suitability to deepen knowledge of
nature and, last but not least, whether the activities attracted children.The bachelor's thesis aims to compile a program of leisure activities focused on
exploring nature for children aged 7 to 10. In the first part, the work focuses on the
developmental psychology of children in early and middle school age. Furthermore, the work
defines concepts such as nature protection, forestry, and hunting. The work also presents local
opportunities for leisure activities. The second part is focused on the program of leisure
activities, which the author of this work created. The circle called "Young foresters" is designed
to get to know nature and voluntarily seek nature in children's free time. Furthermore, the
program should develop a positive attitude towards nature in children. The implementation of
the compiled program was complicated by the unfavorable situation with the spread of COVID19. It was possible to meet with the children personally only for three times. To at least partially
test the proposed program, the circle was held on-line. The work discusses the differences
between the circle in the form of face-to-face and distance meetings. Furthermore, the tested
activities are summarized in terms of their time allocation, suitability to deepen knowledge of
nature and, last but not least, whether the activities attracted children.
Klíčová slova
Raný a střední školní věk, volný čas, myslivost, ekologie lesa, lesnictví, ochrana
přírody
Klíčová slova v angličtině
Early and middle school age, free time, leisure hunting, forest ecology, forestry,
nature conservation
Zásady pro vypracování
{Seznámit se s literaturou zabývající se osvětou přírodopisných témat a ochranou přírody pro mladší školní věk. Dále prostudovat literaturu o ekologii lesa.
{Sestavit program volnočasových aktivit s ekologickými tématy pro děti od 7 do 10 let.
{Realizace sestaveného programu se skupinou dětí navštěvující kroužek Poznáváme přírodu. Závěrečná reflexe vyzkoušených aktivit (časová dotace, vhodnost k prohloubení poznání přírody, oblíbenost aktivit u dětí aj.).
Zásady pro vypracování
{Seznámit se s literaturou zabývající se osvětou přírodopisných témat a ochranou přírody pro mladší školní věk. Dále prostudovat literaturu o ekologii lesa.
{Sestavit program volnočasových aktivit s ekologickými tématy pro děti od 7 do 10 let.
{Realizace sestaveného programu se skupinou dětí navštěvující kroužek Poznáváme přírodu. Závěrečná reflexe vyzkoušených aktivit (časová dotace, vhodnost k prohloubení poznání přírody, oblíbenost aktivit u dětí aj.).
Seznam doporučené literatury
{HECKER, Frank. Stopy zvířat v životní velikosti. 2019. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2191-5.
{WOHLLEBEN, Peter. Zvířata a rostliny v lese. 2017. Praha: Universum, 2017. ISBN 978-80-242-5765-5.
{WOHLLEBEN, Peter. Slyšíš, jak mluví stromy? 2017. Praha: KAZDA, 2017. ISBN 978-80-906819-4-1.
{SUCHOMEL, Josef, Jiří KULHAVÝ, Jan ZEJDA, Jan PLESNÍK a Ladislav MENŠÍK. Ekologie lesních ekosystémů. 2014. Brno, 2014. ISBN 80-7157-718-9.
Seznam doporučené literatury
{HECKER, Frank. Stopy zvířat v životní velikosti. 2019. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-2191-5.
{WOHLLEBEN, Peter. Zvířata a rostliny v lese. 2017. Praha: Universum, 2017. ISBN 978-80-242-5765-5.
{WOHLLEBEN, Peter. Slyšíš, jak mluví stromy? 2017. Praha: KAZDA, 2017. ISBN 978-80-906819-4-1.
{SUCHOMEL, Josef, Jiří KULHAVÝ, Jan ZEJDA, Jan PLESNÍK a Ladislav MENŠÍK. Ekologie lesních ekosystémů. 2014. Brno, 2014. ISBN 80-7157-718-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.