Práce se zabývá návrhem konstrukce dílce pro uchycení průmyslové brzdy. V úvodních
kapitolách jsou popsány jednotlivé typy konstrukcí průmyslových brzd a jejich vlastnosti. Na
základě takto provedené rešerše byla vybrána kotoučová brzda jako vhodná volba pro brždění.
Následně byl vymodelován tvar dílce vyhovující vybrané brzdě. Navržená konstrukce je
počítána analytickým postupem tak, že součást je rozdělena na jednotlivé početní úseky, kde
jsou vyjádřena normálová a smyková napětí. Pro kritický průřez je uveden výpočet koeficientu
bezpečnosti. Součást je také podrobena simulaci konečných prvků (MKP) a její výsledky jsou
porovnány s analytickým přístupem. Díky provedeným výpočtům a simulaci MKP jsou v
závěru doporučeny změny vybraných rozměrů dílce pro lepší ekonomické zhodnocení.
Výpočty kapitol společně s výkresovou dokumentací jsou uvedeny v přílohách.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with design for part construction for the fixing for industrial brake. In
the introductory chapters the individual types of constructions of industrial brakes and their
properties are described. A disc brake was chosen as a convenient choice for braking.
Subsequently, the shape of the part corresponding to the selected brake was modeled. The
proposed structure is calculated by an analytical procedure so that the component is divided
into individual numerical sections where normal and shear stresses are expressed. The
calculation of the safety factor is given for the critical cross-section. The component is also
subjected to finite element simulation (FEM) and its results are compared with an analytical
approach. Thanks to the performed calculations and the FEM simulation, changes of selected
part dimensions are recommended in the conclusion for better economic evaluation. The
calculations of the chapters together with the drawing documentation are given in the
appendices.
Fixing, industrial brake, disc brake, gearbox, strength calculation, FEM
Rozsah průvodní práce
61
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá návrhem konstrukce dílce pro uchycení průmyslové brzdy. V úvodních
kapitolách jsou popsány jednotlivé typy konstrukcí průmyslových brzd a jejich vlastnosti. Na
základě takto provedené rešerše byla vybrána kotoučová brzda jako vhodná volba pro brždění.
Následně byl vymodelován tvar dílce vyhovující vybrané brzdě. Navržená konstrukce je
počítána analytickým postupem tak, že součást je rozdělena na jednotlivé početní úseky, kde
jsou vyjádřena normálová a smyková napětí. Pro kritický průřez je uveden výpočet koeficientu
bezpečnosti. Součást je také podrobena simulaci konečných prvků (MKP) a její výsledky jsou
porovnány s analytickým přístupem. Díky provedeným výpočtům a simulaci MKP jsou v
závěru doporučeny změny vybraných rozměrů dílce pro lepší ekonomické zhodnocení.
Výpočty kapitol společně s výkresovou dokumentací jsou uvedeny v přílohách.
Anotace v angličtině
This thesis is concerned with design for part construction for the fixing for industrial brake. In
the introductory chapters the individual types of constructions of industrial brakes and their
properties are described. A disc brake was chosen as a convenient choice for braking.
Subsequently, the shape of the part corresponding to the selected brake was modeled. The
proposed structure is calculated by an analytical procedure so that the component is divided
into individual numerical sections where normal and shear stresses are expressed. The
calculation of the safety factor is given for the critical cross-section. The component is also
subjected to finite element simulation (FEM) and its results are compared with an analytical
approach. Thanks to the performed calculations and the FEM simulation, changes of selected
part dimensions are recommended in the conclusion for better economic evaluation. The
calculations of the chapters together with the drawing documentation are given in the
appendices.
Fixing, industrial brake, disc brake, gearbox, strength calculation, FEM
Zásady pro vypracování
Navrhněte konstrukci dílce (dvojpříruby) pro uchycení brzdy, jenž bude poháněná motorem s převodovkou o maximálním výkonu 500 kW a otáčkách motoru 1489 min-1. Za tímto účelem bude vypracována rešerše vybraných typů brzd, ze kterých se získají technické podklady potřebné pro návrh a výběr velikosti brzdového kotouče.
Zásady pro vypracování:
Seznamení se s dosavadním stavem a typy průmyslových brzd, funkcí, mechanickými parametry, konstruováním uchycení brzd ve vztahu k tématu práce a tento stav popište.
Provedení průzkumu potenciálních řešení, včetně patentové rešerše.
Vypracování podpůrného programu na sumarizaci vstupních \textendash parametry kotouče a parametry brzdy např. v Excelu, Matlabu apod.
Vypracování podpůrného programu pro dimenzování uložení brzdy např. v Excelu, Matlabu apod.
Vypracování 3D modelu sestavy uložení brzdy a výkresovou dokumentaci sestavy a vybraných dílů
Ověření mechanických vlastností vybraných dílů (např. prostřednictvím pevnostních výpočtů nebo MKP simulace)
Ekonomické zhodnocení
Závěrečné zhodnocení
Zásady pro vypracování
Navrhněte konstrukci dílce (dvojpříruby) pro uchycení brzdy, jenž bude poháněná motorem s převodovkou o maximálním výkonu 500 kW a otáčkách motoru 1489 min-1. Za tímto účelem bude vypracována rešerše vybraných typů brzd, ze kterých se získají technické podklady potřebné pro návrh a výběr velikosti brzdového kotouče.
Zásady pro vypracování:
Seznamení se s dosavadním stavem a typy průmyslových brzd, funkcí, mechanickými parametry, konstruováním uchycení brzd ve vztahu k tématu práce a tento stav popište.
Provedení průzkumu potenciálních řešení, včetně patentové rešerše.
Vypracování podpůrného programu na sumarizaci vstupních \textendash parametry kotouče a parametry brzdy např. v Excelu, Matlabu apod.
Vypracování podpůrného programu pro dimenzování uložení brzdy např. v Excelu, Matlabu apod.
Vypracování 3D modelu sestavy uložení brzdy a výkresovou dokumentaci sestavy a vybraných dílů
Ověření mechanických vlastností vybraných dílů (např. prostřednictvím pevnostních výpočtů nebo MKP simulace)
Ekonomické zhodnocení
Závěrečné zhodnocení
Seznam doporučené literatury
[1] PEŠÍK, L. Části strojů. 1. díl. Liberec: Technická univerzita 2005. ISBN 978-80-7372-573-0 [2] PEŠÍK, L. Části strojů. 2. díl. Liberec: Technická univerzita 2005. ISBN 978-80-7372-574-7
[3] Moravec V.: Konstrukce strojů a zařízení 2. čelní ozubená kola. Vysoká škola báňská, Technická univerzita Ostrava, Fakulta strojní, 2001, 291 s.
[4] Mrkvica I.: Současné trendy v obrábění ozubených kol. Vysoká škola báňská, Technická univerzita Ostrava, Fakulta strojní, 2011, 120 s.
[5] MAŠÍN I., PETRŮ, M., NOVÁK, O. Metody inovačního inženýrství na mikro-úrovni , Technická univerzita v Liberci v Liberci 2015, str.270, ISBN 978-80-7494-187-0
[7] Bureš M.: Návrh a pevnostní výpočet čelních a kuželových ozubených kol. Skriptum TU Liberec Ediční středisko 2006.
[8]Normy pro návrh a pevnostní výpočet čelních a kuželových ozubených kol ČSN 014686-4 nebo ČSN ISO 6336-5 (014687) Výpočet únosnosti čelních ozubených kol s přímými a šikmými zuby - několik dílů, nebo ANSI/AGMA 20010B88, 2001-C95 nebo normou 2001-D04, nebo ANSI/AGMA 908-B89.
[9]Normy pro mezní úchylky a tolerance ozubených kol a soukolí ČSN 014682 nebo novější ČSN ISO 1328-1 Čelní ozubená kola - Soustava přesnosti ISO a ČSN 01 4676 - Ozubená kola - Měření ozubených kol čelních se šikmými zuby.
[10]Výpočetní programy AutoDESK- Mechsoft, KISS SOFT, MITCAlc,
[11] Databáze knihovny TUL
Seznam doporučené literatury
[1] PEŠÍK, L. Části strojů. 1. díl. Liberec: Technická univerzita 2005. ISBN 978-80-7372-573-0 [2] PEŠÍK, L. Části strojů. 2. díl. Liberec: Technická univerzita 2005. ISBN 978-80-7372-574-7
[3] Moravec V.: Konstrukce strojů a zařízení 2. čelní ozubená kola. Vysoká škola báňská, Technická univerzita Ostrava, Fakulta strojní, 2001, 291 s.
[4] Mrkvica I.: Současné trendy v obrábění ozubených kol. Vysoká škola báňská, Technická univerzita Ostrava, Fakulta strojní, 2011, 120 s.
[5] MAŠÍN I., PETRŮ, M., NOVÁK, O. Metody inovačního inženýrství na mikro-úrovni , Technická univerzita v Liberci v Liberci 2015, str.270, ISBN 978-80-7494-187-0
[7] Bureš M.: Návrh a pevnostní výpočet čelních a kuželových ozubených kol. Skriptum TU Liberec Ediční středisko 2006.
[8]Normy pro návrh a pevnostní výpočet čelních a kuželových ozubených kol ČSN 014686-4 nebo ČSN ISO 6336-5 (014687) Výpočet únosnosti čelních ozubených kol s přímými a šikmými zuby - několik dílů, nebo ANSI/AGMA 20010B88, 2001-C95 nebo normou 2001-D04, nebo ANSI/AGMA 908-B89.
[9]Normy pro mezní úchylky a tolerance ozubených kol a soukolí ČSN 014682 nebo novější ČSN ISO 1328-1 Čelní ozubená kola - Soustava přesnosti ISO a ČSN 01 4676 - Ozubená kola - Měření ozubených kol čelních se šikmými zuby.
[10]Výpočetní programy AutoDESK- Mechsoft, KISS SOFT, MITCAlc,
[11] Databáze knihovny TUL
Přílohy volně vložené
[P4] Výkresy sestav
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Průběh obhajoby je zveřejněn pouze přihlášenému uživateli.