Bakalářská práce se zabývá simulační výukou a jejím využitím ve vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků, konkrétně zdravotnických záchranářů. Simulační výuka je nedílnou součástí přípravy studentů na jejich budoucí povolání, jelikož mohou detekovat vlastní problematické oblasti, kterým se v praxi lze vyvarovat. V teoretické části je popsána historie simulační výuky, její moderní pojetí a fáze. Dále jsou přiblíženy aspekty poskytování telefonicky asistované první pomoci a telefonicky asistované neodkladné resuscitace. Výzkumná část se zabývá vytvořením scénáře simulace a jeho ověřením v praxi. Simulovaná situace se týká telefonicky asistované první pomoci při aspiraci a následné telefonicky asistované neodkladné resuscitace.
Anotace v angličtině
This bachleor thesis deals with simulation teaching and its use in the education of non-medical health professionals, especially paramedics. Simulation teaching is an integral part of preparing students for their future careers, as they can detect their own problém areas, which can be avoided in practice. The teoretical part describes the history of simulation teaching, its modern concept and phases. Aspects of the provision of thelephone-assisted first aid and telephone assisted emergency resuscitation are also described. The research part deals with the creation of simulation scenario and its verification in practice. The simulated situation concerns telephone-assisted first aid for aspiration and subsequent telephone-assisted emergency resuscitation.
telephone-assisted first aid, telephone-assisted emergency resuscitation, simulation, teaching, aspiration, paramedic
Rozsah průvodní práce
95
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá simulační výukou a jejím využitím ve vzdělávání nelékařských zdravotnických pracovníků, konkrétně zdravotnických záchranářů. Simulační výuka je nedílnou součástí přípravy studentů na jejich budoucí povolání, jelikož mohou detekovat vlastní problematické oblasti, kterým se v praxi lze vyvarovat. V teoretické části je popsána historie simulační výuky, její moderní pojetí a fáze. Dále jsou přiblíženy aspekty poskytování telefonicky asistované první pomoci a telefonicky asistované neodkladné resuscitace. Výzkumná část se zabývá vytvořením scénáře simulace a jeho ověřením v praxi. Simulovaná situace se týká telefonicky asistované první pomoci při aspiraci a následné telefonicky asistované neodkladné resuscitace.
Anotace v angličtině
This bachleor thesis deals with simulation teaching and its use in the education of non-medical health professionals, especially paramedics. Simulation teaching is an integral part of preparing students for their future careers, as they can detect their own problém areas, which can be avoided in practice. The teoretical part describes the history of simulation teaching, its modern concept and phases. Aspects of the provision of thelephone-assisted first aid and telephone assisted emergency resuscitation are also described. The research part deals with the creation of simulation scenario and its verification in practice. The simulated situation concerns telephone-assisted first aid for aspiration and subsequent telephone-assisted emergency resuscitation.
telephone-assisted first aid, telephone-assisted emergency resuscitation, simulation, teaching, aspiration, paramedic
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Vytvořit scénář simulační výuky telefonní instruktáže k poskytnutí základní kardiopulmonální resuscitace.
Ověřit účinnost scénáře simulační výuky telefonní instruktáže k poskytnutí základní kardiopulmonální resuscitace.
Zjistit kritické body scénáře simulační výuky telefonní instruktáže k poskytnutí základní kardiopulmonální resuscitace.
Teoretická východiska (včetně výstupu z bakalářské práce):
První pomoc je běžnou a mnohdy i častou záležitostí našeho života. Právo na poskytnutí první pomoci má každý, proto je znalost postupů první pomoci brána jako standard základního vzdělání. Jelikož je neposkytnutí první pomoci v České republice klasifikováno jako trestný čin, je nutné dbát na správnost a aktuálnost postupů a ochotu pomoci nejen v terénu, ale i při poskytování telefonicky asistované první pomoci. Výstupem z kvalifikační práce bude článek připravený k publikaci v odborném periodiku.
Výzkumné předpoklady:
1. Popisný cíl.
2. Předpokládáme, že vytvořený scénář simulační výuky bude účinný v 75 % a více.
3a. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem dodržení postupu tísňového volání.
3b. Předpokládáme, že u 60 % a více respondentů bude kritickým bodem přesná lokalizace volajícího.
3c. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem indikace k zahájení kardiopulmonální resuscitace.
3d. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem uvolnění dýchacích cest pacienta.
3e. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem zajištění dýchání pacienta.
3f. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem zajištění srdeční masáže u pacienta.
3g. Předpokládáme, že u 60 % a více respondentů bude kritickým bodem předčasné ukončení tísňového volání.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, zpracování dat:
Strukturované pozorování a analýza rozhovoru. Data získaná ze strukturovaného pozorování budou zpracována pomocí tabulek a grafů v programu Microsoft Office Excel 2016.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum bude probíhat na vybrané Fakultě zdravotnických studií v období leden až květen 2021.
Vzorek:
Studenti druhého a třetího ročníku oboru Zdravotnický záchranář vybrané Fakulty zdravotnických studií. Minimální počet respondentů je 70.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce je 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část a 2/3 výzkumná část).
Zásady pro vypracování
Cíle práce:
Vytvořit scénář simulační výuky telefonní instruktáže k poskytnutí základní kardiopulmonální resuscitace.
Ověřit účinnost scénáře simulační výuky telefonní instruktáže k poskytnutí základní kardiopulmonální resuscitace.
Zjistit kritické body scénáře simulační výuky telefonní instruktáže k poskytnutí základní kardiopulmonální resuscitace.
Teoretická východiska (včetně výstupu z bakalářské práce):
První pomoc je běžnou a mnohdy i častou záležitostí našeho života. Právo na poskytnutí první pomoci má každý, proto je znalost postupů první pomoci brána jako standard základního vzdělání. Jelikož je neposkytnutí první pomoci v České republice klasifikováno jako trestný čin, je nutné dbát na správnost a aktuálnost postupů a ochotu pomoci nejen v terénu, ale i při poskytování telefonicky asistované první pomoci. Výstupem z kvalifikační práce bude článek připravený k publikaci v odborném periodiku.
Výzkumné předpoklady:
1. Popisný cíl.
2. Předpokládáme, že vytvořený scénář simulační výuky bude účinný v 75 % a více.
3a. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem dodržení postupu tísňového volání.
3b. Předpokládáme, že u 60 % a více respondentů bude kritickým bodem přesná lokalizace volajícího.
3c. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem indikace k zahájení kardiopulmonální resuscitace.
3d. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem uvolnění dýchacích cest pacienta.
3e. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem zajištění dýchání pacienta.
3f. Předpokládáme, že u 40 % a více respondentů bude kritickým bodem zajištění srdeční masáže u pacienta.
3g. Předpokládáme, že u 60 % a více respondentů bude kritickým bodem předčasné ukončení tísňového volání.
Výzkumné předpoklady budou upřesněny na základě předvýzkumu.
Metoda:
Kvantitativní
Technika práce, zpracování dat:
Strukturované pozorování a analýza rozhovoru. Data získaná ze strukturovaného pozorování budou zpracována pomocí tabulek a grafů v programu Microsoft Office Excel 2016.
Místo a čas realizace výzkumu:
Výzkum bude probíhat na vybrané Fakultě zdravotnických studií v období leden až květen 2021.
Vzorek:
Studenti druhého a třetího ročníku oboru Zdravotnický záchranář vybrané Fakulty zdravotnických studií. Minimální počet respondentů je 70.
Rozsah práce:
Rozsah bakalářské práce je 50-70 stran (tzn. 1/3 teoretická část a 2/3 výzkumná část).
Seznam doporučené literatury
AUSTIN, M., R. CRAWFORD a V. J. ARMSTRONG. 2015. První pomoc: autorizovaná příručka organizací St John Ambulance, St Andrew's First Aid a British Red Cross. Praha: Slovart. ISBN 978-80-7391-386-1.
ČESKO. 2009. Zákon č. 40 ze dne 8. ledna 2009 trestní zákoník. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 11, s. 354 364. ISSN 1211-1244.
ČESKO. 2011. Zákon č. 374 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotnické záchranné službě. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 131, s. 4839-4848. ISSN 1211-1244.
DRÁBKOVÁ, Jarmila et al. 2017. Urgentní medicína. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-322-7.
AUSTIN, M., R. CRAWFORD a V. J. ARMSTRONG. 2015. První pomoc: autorizovaná příručka organizací St John Ambulance, St Andrew's First Aid a British Red Cross. Praha: Slovart. ISBN 978-80-7391-386-1.
ČESKO. 2009. Zákon č. 40 ze dne 8. ledna 2009 trestní zákoník. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 11, s. 354 364. ISSN 1211-1244.
ČESKO. 2011. Zákon č. 374 ze dne 6. listopadu 2011 o zdravotnické záchranné službě. In: Sbírka zákonů České republiky. Částka 131, s. 4839-4848. ISSN 1211-1244.
DRÁBKOVÁ, Jarmila et al. 2017. Urgentní medicína. Praha: Galén. ISBN 978-80-7492-322-7.